menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Omspitten tuin - hulp gevraagd

Ga naar meest recente reactie

Katleen

Katleen

Hallo,

Zoals ieder jaar moet ook nu weer de grond van onze tuin klaargemaakt = omgespit worden. Maar zelf kan ik het niet, het is zware grond en ik ben niet sterk genoeg om gans dat stuk om te doen.

Daarom mijn vraag: kan je dat door iemand laten doen? en waar vind je zo iemand? Ik dacht er ook aan een machine (zo'n freesmachine) te huren maar ik weet echt niet waar. En is het moeilijk om zo'n machine te bedienen, we hebben dat nog nooit gedaan.

Dus graag jullie ervaringen: als je het zelf niet kan maar toch een groententuin wil, hoe geraakt je grond dan omgespit?

Dank voor de reacties!
zaterdag 5 april 2008 - 14:26
hildavw

Hildavw

Hoor eens rond of er bijv. geen jeugdbewegingen zijn die dat willen doen om hun kas te spijzen.
Of studenten die een centje willen bijverdienen ...

Het zal natuurlijk niet hetzelfde zijn als door beroeps, maar de kosten zullen ook wel enigszins anders zijn.

groetjes

Hilda
zaterdag 5 april 2008 - 14:53
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

Het is handig als je de regio vernoemt waar je woont..

greetz Damy
zaterdag 5 april 2008 - 15:00
Katleen

Katleen

Hoi,

Het is in de regio Mechelen - Grimbergen. Daaromtrent zouden we iemand moeten vinden, een goeie oplossing om dit gedaan te krijgen.



Katleen
zaterdag 5 april 2008 - 19:37
Quercus

Quercus

Zo'n ploegje is idd makkelijk te huren in een tuincentra of een winkel waar ze dergelijke materialen verkopen. Enkel mag je tuin of het stuk dat moet worden omgespit niet te klein zijn anders ga je meer problemen hebben zo'n ding te draaien en te keren vooraleer je goed en wel begonnen bent.

Hoe groot is het stuk ongeveer (L * b ) ?

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 12:49
Anke

Anke

Tot nu toe werd de moestuin hier ook elk jaar omgespit, maar ik vraag me af of dat ook werkelijk noodzakelijk is. In het boek van Peter Bauwens wordt aangeraden de grond goed te voorzien van mulch tegen onkruidgroei, en de percelen vrij te maken waarop gezaaid moet worden. Of kan je de grond ook niet gewoon goed losmaken met een spitvork? Die gaat toch ook bijna 40 cm diep? Waarom moet er eigenlijk persé elk jaar gespit worden? Doet echt iedereen dat? Mijn moestuintje is zo'n 40 m².
zondag 6 april 2008 - 13:22
andre

Andre

Anke.

Dit is een goede vraag en het antwoord is gewoon neen de moestuin moet niet alle laren gespit worden indegen deel. Gewoon losmaken met de spitvork of grelatine is ruim voldoende.

Grozetjes andre
zondag 6 april 2008 - 16:53
Rita1960

Rita1960

Hallo Andre,

Gelet op mijn zeer geringe kennis van het mooie Vlaams Wat is een grelatine?

groetjes,

Rita
zondag 6 april 2008 - 18:02
Quercus

Quercus

Omspitten is niet noodzakelijk maar wordt door veel tuiniers wel gedaan omdat ze dan extra mest kunnen toevoegen. Koeiemest bv, dit dient sowieso omgespit te worden, die kan je niet inharken en ik spreek nu niet over koemestkorrels.

Ikzelf geef toch de voorkeur aan omspitten, zo wordt de grond nog een keer belucht of luchter gemaakt, vers voedsel wordt er doorheen gedaan en klaar is kees.

Greetzz
zondag 6 april 2008 - 18:24
andre

Andre

Rita.

Een grelantine is een gereedschap die veel gebruikt wordt in de biologische teelt en dus de spade vervangt. De grond wordt gewoon omgekeerd. Met een spitvork bereikt mren ongeveer het zelde resultaat, maar met de grelatine ga het vlugger. Ga eens naar de website van Ecoflora dan zie je deze afgebeeld bij tuingereedschap.

Groetjes andre
zondag 6 april 2008 - 19:48
Lino

Lino

en zo een soort woelvork? Is dat handig? [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 7 april 2008 - 09:53
andre

Andre

Lino

Voor een bloemenborder is dit handig maar sommige mensen klagen dan over spierpijn in de armen.
In de groentetuin is het voor mij niet of bekan niet bruikbaar. Maar daar zullen andere misschien een andere mening over hebben

andre
maandag 7 april 2008 - 12:37
Rita1960

Rita1960

Hallo Andre en Lino,

Bedankt voor de antwoorden.
Lino, de woelvork bedoel ik niet, is mijns inziens alleen geschikt voor kleine oppervlakten en tussen de bloemetjes. (hebben wij in Holland ook, en alleen geschikt voor de lichte gronden)

Andre, als u de biowoelvork of de bio Guerilu bedoelt, dan ben ik nu op de hoogte met wat u bedoelde Als ik dit stuk gereedschap zie, word ik al moe Met mijn "geringe" spierkracht zal ik de kracht niet hebben om deze om te draaien Houd mij dan toch maar bij mijn spitvork

groetjes,

Rita
maandag 7 april 2008 - 19:29
Katleen

Katleen

Hallo,

Ik volg de discussie hier uiteraard mee. Ik had nog een vraagje. MOmenteel staat er in de Makro een hakfrees in de ster, kost maar zestig euro, werkdiepte van 22 cm en breedte 30 cm. Niet veel natuurlijk maar het zou voor ons wel een oplossing kunnenz ijn! Wat denken jullie, zou dat de aankoop waard zijn?

Verder staat er nog een grasmaaier in van het merk MEP, ooit al van gehoord iemand? Ik weet niet of het een goed toestel is, ik neem aan van wel maar ik ken er niks van. Normaal volg ik Test Aankoop voor zulke dingen maar dit merk staat er niet tussen!

Ik post het MEP probleem (om het zo maar te noemen ) ook nog wel even in een apart topic maar moest één van jullie het kenne, graag jullie ervaringen!

maandag 7 april 2008 - 20:00
cornelia

Cornelia

Vwb. de "woelvork" of Tuinklauw (van Lino) heb ik altijd gezegt dat als er een Nobelprijs voor tuingereedschap bestond deze naar de Tuinklauw moest gaan. Ik heb nog nooit zo'n handig gereedschap gehad. Normaal gebruik inderdaad om grond los te woelen tussen planten (er is ook nog een korte, kleine uitvoering in de handel) maar ik heb hem meer gebruikt als een soort "graskurkentrekker".

Met een scherpe spa een vierkant stuk gras afsteken, tuinklauw er in, draaien en; floep je hebt zo een stuk gras met wortels en al los. De pol even uitschudden zodat bruikbare grond weer in het gat valt en klaar. Ik heb zo honderden meters gazon/weiland ontgonnen. Ieder jaar een stuk.

Klinkt w.s. raar maar ik vind en vond dit altijd leuk werk.

Op de 2de plaats komt de kleine sikkel, ook al voor zo'n werk waarvan de buren vast dachten "Hmmmm, vreemde vrouw, beetje

groeten, cornelia
maandag 7 april 2008 - 21:02
JovanDreumel

JovanDreumel

Op het groentetuin-complex hier laten veel mensen hun stukje (ca. 200m2) ploegen met een 2 wieltrekker. Ze ploegen wel niet zo diep, maar mest en onkruid wordt toch aardig onder gewerkt.
Zelf ploeg ik altijd met "Brammetje" met een antieke tweelingploeg. Daarna ga ik er met de tuinfrees over en de grond ligt zaaiklaar. Maar misschien is er ook wel zo'n 2 wieltrekker bij jullie in de buurt.
maandag 7 april 2008 - 21:35
Rita1960

Rita1960

Cornelia,
Als graskurkentrekker heb ik de woelvork nog nooit gebruikt Vind hem zwaar in het gebruik.
Wat ik leuk werk vind: erg onwaarschijnlijk ,het omspitten van een stuk grasland, waar ik mijn moestuin mee heb uitgebreid en waar heel veel kweek in zat en dat schoon krijgen. Daar heb ik lol aan. En ondertussen naar de vogels luisteren en kijken naar de zwaluwen die laag over het land scheren om vliegjes te vangen. Dat vind ik leuk. En het geluk als als het gestelde doel bereikt is.

En bedoel met je die kleine sikkel datgene waar je het gras mee maait?? en de grote pollen gras een kopje kleiner mee maakt??
'k geloof dat wij alletwee een beetje gek zijn...
Maar na de arbeid een gelukkig gevoel.. weer een stuk(je) verder in het het totaal

groetjes,
Rita en welterusten voor nu
maandag 7 april 2008 - 22:02
Lino

Lino

Als ik het zo volg, denk ik dat je het best kan làten doen, àls het al moet gedaan worden, want ik lees zo hier en daar (biologisch tuinieren vooral) dat diep spitten eigenlijk niet hoeft
Wat zitten wij ons dan moe te maken elk jaar opnieuw
dinsdag 8 april 2008 - 08:59
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik houd toch wel van een goede grondbewerking. Is bijv. de grond onvoldoende diep losgemaakt, dan zullen zomerwortels en winterwortels als snel veel vertakkingen geven. De planten zullen minder gemakkelijk wortelen en eerder last van droogte hebben in de zomer. Ook onkruid moet voldoende diep ondergebracht worden, om te voorkomen, dat het snel weer de kop opsteekt.maar ook weer niet te diep, want het moet met behulp van lucht ook weer kunnen verteren.
woensdag 9 april 2008 - 19:52
Rita1960

Rita1960

Als ik het zo volg, denk ik dat je het best kan làten doen, àls het al moet gedaan worden, want ik lees zo hier en daar (biologisch tuinieren vooral) dat diep spitten eigenlijk niet hoeft
Wat zitten wij ons dan moe te maken elk jaar opnieuw

Hai Lino,

Bij een zittend beroep kun je beter maar een hobby hebben waar je toch enige vorm van spierkracht nodig bent En beweging krijg je dan ook En veel frisse lucht (behalve als ze net mest ondergewerkt hebben in het nabij gelegen weiland)
't is beter dan in een warme, muffe, sportschool waarbij je je (onparlementair uitgedrukt) in het zweet werkt, en geen direct resultaat ziet.
Enneh ... je krijgt van tuinarbeid ook spieren en conditie En daarom maak ik mij ieder jaar weer moe.

met de moede groetjes van,

Rita
donderdag 10 april 2008 - 18:30
JovanDreumel

JovanDreumel

Ik ook. Tuinieren is goed voor alle spieren. Het is een gezonde buitensport. En op het volkstuinencomplex lijkt het ook nog een teamsport.
donderdag 10 april 2008 - 19:55
Lino

Lino

Inderdaad, dat is zo,
maar een tuin omspitten, dat kan mijn rug echt niet aan helaas.
Gelukkig mijn man wel
vrijdag 11 april 2008 - 09:03
Janvanstraten

Janvanstraten

Hallo,

Ik volg de discussie hier uiteraard mee. Ik had nog een vraagje. MOmenteel staat er in de Makro een hakfrees in de ster, kost maar zestig euro, werkdiepte van 22 cm en breedte 30 cm. Niet veel natuurlijk maar het zou voor ons wel een oplossing kunnenz ijn! Wat denken jullie, zou dat de aankoop waard zijn?

Verder staat er nog een grasmaaier in van het merk MEP, ooit al van gehoord iemand? Ik weet niet of het een goed toestel is, ik neem aan van wel maar ik ken er niks van. Normaal volg ik Test Aankoop voor zulke dingen maar dit merk staat er niet tussen!

Ik post het MEP probleem (om het zo maar te noemen ) ook nog wel even in een apart topic maar moest één van jullie het kenne, graag jullie ervaringen!

Mijn advies:huur een freesmachiene een paar keer voordat je er zelf een aanschaft.
De machienes die je huurt zijn meestal wat groter,en prima in orde.Mocht U overgaan tot de aankoop van een dergelijke machiene,is mijn advies,koop een tweewielige tuintrekker,van een goed merk.
Daar kunt U ook andere werktuigen achter,of voor hangen(denk aan een maaier,veger,zelfs een aanhanger).Groetjes Jan.
zondag 13 april 2008 - 11:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon