menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Insectengaas

Ga naar meest recente reactie

FransNL

FransNL

Ik ben nieuw op dit forum en had mijn onderstaande bijdrage in het topic van Jo van Dreumel over insectengaas willen zetten. Ik heb zo te zien een nieuw topic aangemaakt en zie niet zo snel hoe ik dat weer kan verwijderen om het daarna in het topic van Jo te plakken. Ik laat het dus noodgedwongen (voorlopig ?) maar hier staan.

Om op het insectengaas terug te komen , zelf gebruik ik ook anti-insectengaas en voor diegenen die er over denken daar ook mee te beginnen heb ik misschien nog wat nuttige aanvullende info.

Het "standaard" insectengaas heeft een maaswijdte van ongeveer 1,35 mm en als je geen tripsen of luizen wil tegenhouden voldoet dat over het algemeen prima. Koolvliegen , wortelvliegen , preimot en preivlieg bijvoorbeeld hou je er perfect mee tegen. De preimineervlieg die relatief nieuw is in onze omgeving en ieder jaar een steeds grotere plaag wordt helaas niet.

Ik heb vorig jaar aardig wat standaard gaas gekocht maar die preimineervlieg , waarvan ik ieder jaar in toenemende mate last heb , blijkt er dus toch door heen te kunnen. Omdat ik zelf wilde zien wat er gebeurt heb ik een proefje opgezet door eind vorig jaar van de aangetaste prei wat popjes te verzamelen om die in een glazen potje in de koelkast weg te zetten tot het voorjaar.

Een paar weken geleden heb ik het potje buiten gezet zodat de popjes aan hogere temperaturen werden blootgesteld met de verwachting dat ze dan zouden uitkomen. Dat is gelukt want sinds enkele dagen komen er steeds meer vliegjes bij . Om te zien of ze inderdaad makkelijk door mijn standaard gaas kunnen heb ik het dekseltje verwijderd en met een elastiekje insectengaas over het potje heen gedaan. Ik voel er natuurlijk niets voor de vliegjes de vrijheid te geven zodat ze weer mijn prei en sjalotten kunnen aanvallen en daarom heb ik het potje op zijn beurt in een afgesloten weckfles geplaatst . En ja hoor , bijna alle vliegjes zien kans om via het gaas te ontsnappen en in de weckfles te komen.

Ben je van plan om insectengaas te kopen en heb je last van de preimineervlieg , koop dan insectengaas met een maaswijdte van kleiner dan 1 mm !

Hieronder nog wat foto's van mijn experimentje. Op de eerste foto een paar popjes met een lucifer als vergelijkingsmateriaal voor de grootte.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een vliegje dat via het insectengaas ontsnapt is naar de weckfles. De foto is helaas wat onscherp maar dat komt door het dikke glas van de weckfles.
[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
Een preimineervliegje tegen de binnenwand van de weckfles geplakt. Een beetje verfomfaaid maar dat kwam omdat hij per ongeluk geplet werd tussen potje en binnenkant fles

[afbeelding verwijderd niet-https]

Omdat ik voldoende standaard gaas heb en niet direkt wil investeren in nieuw duur gaas met een kleinere maaswijdte probeer ik dit jaar de preimineervlieg toch buiten de deur te houden door het standaardgaas in een dubbele laag te gebruiken. Op bovenstaande foto heb ik dat op die manier toegepast voor mijn sjalottenteelt.

Op de voorgrond zie je nog wat onbeschermde sjalotten in de vrije grond buiten het gaas staan. De achterliggende gedachte is dat ze misschien kunnen dienen als 'loksjalotten' zodat de vliegjes misschien minder moeite zullen doen om binnen het gaas bij de andere sjalotten te geraken. Of dat inderdaad zo werkt , ik heb eerlijk gezegd geen enkel idee. Wie kan de psyche van een preimineervlieg doorgronden ?
maandag 4 mei 2009 - 21:59
jdcoster

Jdcoster

Interessant experiment en een waardevolle en leerzame bijdrage voor velen van ons.
Mooi frame ook voor die preikooi. Je hebt er toch geen patent op hoop ik maar.
Welkom op dit forum.
maandag 4 mei 2009 - 22:39
JovanDreumel

JovanDreumel

Kijk van dit soort experimenten wordt men wijzer. Gelukkig heb wij hier nog geen last van de preimineervlieg, wel van de preimot en van de preivlieg. Dus hoop ik maar, dat dat beestje hier nog niet komt. Het is bijzonder interessant wat je daar over schrijft. Over problemen met de preimineervlieg heb ik al meer gelezen. Het schijnt een krengetje te zijn.
Je zou dat artikel van je ook kunnen kopieren en plakken bij Tuinadvies forum bij het item groenten. Daar heb ik het gaas ook staan. Ik vind het een prachtige aanvulling. Als ik het gaas erover doe, dan strooi ik altijd nog wat van Wortelvlieg vrij tussen de planten voor de geur, want dat spul stinkt. Onder het gaas staat dus nu: Uien, wortels, bieslook en koolrabi. De prei is pas in bakjes gezaaid achter het huis en wordt na half juni pas uitgezet.

dinsdag 5 mei 2009 - 16:52
FransNL

FransNL

Had ik het gisteren nog over de preimineervlieg, vandaag ontdekte ik alweer de eerste symptomen dat hij weer aktief is.

Dat deze mineervlieg aktief is kun je al in een vroeg stadium ontdekken als je het onderstaande verschijnsel ziet op bladeren van prei, ui, sjalot of bieslook. Het is een rijtje witte stipjes dat als reactie van de plant ontstaat na het aanprikken door de mineervlieg . Ze vielen me vanmorgen op in enkele topjes van de (onbeschermde) bieslook die ik had geplukt .

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 5 mei 2009 - 17:12
Rita1960

Rita1960

Zeer interessant deze topic.
Zelf heb ik nog in het noorden van NL geen last van de preimineervlieg. houden zo hoop ik. maar nu ik de foto zie ga ik wel twijfelen 'k zal het in de gaten houden.

groetjes,

Rita

PS @ FransNL,
Is je mooie constructie gemaakt van pvc buis met uiteraard koppelstukken?
woensdag 6 mei 2009 - 19:35
FransNL

FransNL

PS @ FransNL,
Is je mooie constructie gemaakt van pvc buis met uiteraard koppelstukken?


Het zijn de metalen buizenframes van hobby broeikastjes Rita. De kunststof overtrekken die er bij horen gebruik ik niet en heb ik vervangen door insectengaas. Ik had 6 van deze kastjes voor een prikkie bij de Lidl gekocht en daarvan zie je er hier 3 achter elkaar geplaatst op de foto . Het is eigenlijk hetzelfde buizensysteem als wat je ook bij tenten ziet. De twee middelste schuinstaande verbindingsstukken van ieder kastje kun je eenvoudig losklikken en wegnemen zodat er een grote opening ontstaat waardoor je er heel snel en gemakkelijk onder kunt werken na het opklappen van het gaas.

Momenteel ben ik bezig met nog een geheel andere zelf bedachte constructie. Het uitgangspunt voor mij was dat het goedkoop moet zijn, snel en makkelijk op te zetten en vooral dat je er ook heel gemakkelijk en snel onder moet kunnen werken. In die opzet ben ik geslaagd . De nieuwe kooi is bedoeld voor de winterprei die over een paar weken geplant moet worden en als ik hem tegen die tijd heb geplaatst zal ik wel een foto laten zien.
woensdag 6 mei 2009 - 22:36
FransNL

FransNL

Een paar maanden geleden gaf ik ergens in het openingstopic aan dat ik wou proberen de preimineervlieg met standaard insectengaas tegen te houden hoewel de maaswijdte van dat gaas daarvoor eigenlijk te groot is .Ik dacht dat te doen door het gaas in een dubbele laag te gaan gebruiken. Het is misschien wel leuk om nu door te kunnen geven dat die poging geslaagd is .

Het tiental sjalotten dat ik buiten de kooi had geplant , pootgoed afkomstig van dezelfde partijen als die onder het gaas , werd al snel door dat rotbeest aangetast en is tenslotte helemaal verpieterd. Twee soorten van de onder gaas geteelde sjalotten heb ik een aantal dagen geleden geoogst , laten drogen , en schoongemaakt (de derde soort moet nog wat afrijpen) en ik moet zeggen dat ik al jaren niet zulke mooie sjalotten heb gehad . En dat zonder het gebruik van ook maar een enkele pesticide !

[afbeelding verwijderd niet-https]

De beloofde foto van de zelfbedachte kooi voor de winterprei komt ook nog. Ik ben van plan binnenkort een nieuw topic te openen waarin ik laat zien hoe je voor maar een paar tientjes een functionele kooi kunt maken inclusief het gaas. Voor geinteresseerden , van de copywrights zie ik bij voorbaat af.
dinsdag 18 augustus 2009 - 00:06
garfield

Garfield

Zelf heb ik dit jaar de wortelen onder groen insectengaas. Helaas is de maaswijdte een beetje groot. Niet alle zomerwortels zijn vrij van de wortelvlieg. Of het met de winterwortels beter of slechter is weet ik nog niet. Vorig jaar kon ik iedere winterwortel aan de paarden voeren omdat ik toen geen gaas had gebruikt. Even afwachten nog maar.
dinsdag 18 augustus 2009 - 10:05
Rita1960

Rita1960

tot nu toe zijn mijn normale zomerwortels gevrijwaard van de wortelvlieg. Moet er wel bij zeggen dat ik de "normale"zomerwortels naast een rij "Flyway"zomer wortels heb gezaaid. en 3 rijen verderop staan de winterwortels en die staan er ook florisant bij, maar ja, die staan dan ook weer direct naast de 2e zaaiing venkels.
Maar nu heb ik wel, dit jaar voor het eerst roest in de schorseneren. Zeg het maar..

groetjes,

Rita
dinsdag 18 augustus 2009 - 21:15
sakura

Sakura

Frans NL, is het gaas dat men by AVEVE verkoopt dan te grootmazig voor de uienvlieg ? Ik gebruik dit met succes voor wortelen, broccoli, bloemkolen en spruiten.
vrijdag 19 november 2010 - 08:58
toponypy

Toponypy

hallo Frans,
ik ben zelf een beginner en ik heb genoten van uw artikel, aangezien ik zelf op het punt sta insektengaas te kopen.
bedankt,

Tony
http://my-square-foot-garden.blogspot.com/
vrijdag 19 november 2010 - 09:10
FransNL

FransNL

@sakura
Als jouw Aveve gaas de wortelvlieg tegen houdt dan zal het zeker ook de prei- of uienvlieg (is hetzelfde beestje) tegen houden omdat de wortelvlieg de kleinste van de twee is. Anders is het met de preimineervlieg. Dat is echt een vliegje van 'mini formaat'.

Ik kom wel eens bij zo'n belgische Aveve en heb wel eens bij hun insectengaas staan kijken. Of ze meerdere soorten gaas verkopen weet ik niet maar het gaas dat ik toen zag zat op een grote rol waar je de juiste lengte van af kon laten snijden. Het was van polyester met zo te zien dezelfde maaswijdte en structuur als het 'Ikea gaas' dat ik gebruik. Volgens een plakker was het 'Made in Vietnam ' . De polyester vitrage van Ikea die ik als insectengaas gebruik is ook 'Made in Vietnam'. Het zou me daarom niks verbazen als zowel de Ikea vitrage als het Aveve insectengaas van dezelfde fabrikant komt en het hetzelfde spul blijkt te zijn . Er zit wel een aanmerkelijk verschil in het prijskaartje.
vrijdag 19 november 2010 - 19:47
Borsalino

Borsalino

Opmerkelijk prijsverschil in welke mate?
vrijdag 19 november 2010 - 20:24
FransNL

FransNL

Het was enkele keren duurder (of goedkoper als je wilt) t.o.v. elkaar. Ik weet de exacte prijs niet meer van dat Aveve gaas maar het Ikea alternatief kost op het ogenblik nog geen 24 ct per vierkante meter.
vrijdag 19 november 2010 - 21:48
sakura

Sakura

TuinFairy,
In welk formaat is de vitrage van Ikea te koop ? Zoals FransNL zei is dit bij AVEVE op rol (3 meter breed) verkrijgbaar en snijdt men de gewenste lengte af. Kost wel 4,50 EUR per meter wat inderdaad nogal duur is. Wel goede kwaliteit want het gaat bij mij al 3 jaar mee.
zaterdag 20 november 2010 - 10:45
FransNL

FransNL


Ik heet wel geen TuinFairy maar misschien mag ik toch even antwoorden ....

Deze polyester vitrage is maar in één maat verbrijgbaar nl. 2.8 bij 3 meter . Dat zijn handelbare stukken waar goed mee te werken valt. In één verpakking zitten twee gordijnen voor de prijs van 3,99 euro wat neer komt op nog geen 24 ct per vierkante meter. Ik gebruik ze nu enkele jaren en weet inmiddels dat ze twee jaar goed voldoen . Ze zijn prima scheurvast maar na dat tweede jaar neemt die eigenschap , waarschijnlijk door uv beinvloeding , zodanig af dat ze wel vrij makkelijk gaan scheuren.

Maar voor een aanschafprijs van nog geen 24 ct per vierkante meter kun je nog wel eens een gordijntje weggooien ... Als je de link aanklikt heb je wat meer gegevens.

http://www.ikea.com/be/nl/catalog/products/10070262

zaterdag 20 november 2010 - 11:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon