Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
De kiemmix bevat kiemzaden zoals alfalfazaad, linzen, fenegriek en daikonzaad. Voor mij is het de eerste keer dat ik een mix heb geprobeerd. Andere favorieten zijn: alfalfa en rodekoolkers. Maar deze mix is zeker een blijvertje!
@ Ernestine: Ja, ik vind het heerlijk! Vooral op brood of op een cracker vind ik het lekker. In de salade verdwijnt het naar mijn gevoel al snel in de rest van het groen
Hoi Ernestine, wat aardig van je! Maar ik heb echt meer dan genoeg kiemgroente. Ik zit nog met preischeuten, daikonkers, rodekoolkiemspruiten, alfalfa en dus die kiemmix. Ik zit voorlopig nog wel goed. Maar heel erg bedankt voor het aanbod!
Ik denk dat we hier een klein misverstandje hebben
Ik bedoelde met mijn vraag: Maak je zelf je kiemgroente of koop je de kiemgroente kant-en-klaar in de winkel?
Uit je post begrijp ik dat je wel zelf kiemgroente maakt en oogst, toch?
Oh, ik eet het ook niet dagelijks. Ik denk dat ik 1x per 2 weken een klein beetje laat ontkiemen. Ik heb dan voor 3-4 dagen kiemgroente op mijn brood of cracker.
Hoe gaat dat in zijn werk in weckflessen? Op watten?
Het ziet er heerlijk uit. Ik heb nog zaden liggen, heb het op zand geprobeerd, maar dat was niet zo'n succes.
Ik vroeg me ook af hoe je dat deed in weckflessen. Kun je niet gemakkelijker een stuk kaasdoek voor de opening spannen? Dan zit je niet zo met een keukendoek.
Ik doe het in een jampot met kaasdoek en een elastiek. Ik zet de pot ook niet weg in het donker. Waarom doe je dat?
Ik heb inmiddels ook een potje in de kast staan!! Ik spoel ze alleen in een vergiet, er zit tuinkers aan en dat plakt enorm!! De tauge en de kikkererwten kiemen al goed!! Leuk idee!
@ Ernestine: Als je het kunt telen op watten, dan verwacht ik eigenlijk dat de worteltjes in het watje komen. En het deel dat je afknipt boven het watje doe je op een beschuitje of in je salade.
Als het kiemgroente zou zijn, dan doe je het in een glazen pot en laat je het ontkiemen door te spoelen.
Ik ga nog even kijken in het boek van Peter Bauwens of de tuinkers op die manier geteeld kiemgroente wordt genoemd of microgroenten. Ik kom er nog op terug
Het kweken van bijv. mosterdzaad en tuinkers op watten of keukenpapier wordt 'microgroente' genoemd. Het verschil met kiemgroente is dat je van kiemgroente alles opeet (ook de worteltjes). Aldus Peter Bauwens.