menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Witloofvraagje

Ga naar meest recente reactie

hugo

Hugo

heb dit jaar voor het eerst witloof geteeld zonder teelaarde,, is het normaal dat de kroppen hiervan losser zijn? heb nu mijn tweede oogst klaar en weer lossere kroppen, toen ik die voordien met dekking teelde had ik altijd vaste kroppen;;

te warm? te....??
dinsdag 19 december 2006 - 20:26
kurt

Kurt

Beste Hugo,

Dat klopt volledig. Kroppen zonder dekaarde zijn meestal een stuk losser. Alhoewel men de laatste tiental jaren enorme selecties gedaan heeft naar soorten die ook zonder dekaarde mooi gesloten blijven.
Op school passen we nu nog een andere techniek toe. Boven de ingekuilde witloofwortels leggen we een vliesdoek of schaduwdoek. Daar bovenop een dikke laag bladeren van ± 15 cm en daarbovenop een vloeidoek (ondoorzichtig en warmer) zodat er geen licht aan de kroppen kan zodat ze mooi wit blijven.
De eerste resultaten zien er zeer goed uit. Terug toch een stuk steviger dan zonder iets erbovenop en toch ook geen extra kuiswerk ivm grond.

Natuurlijk is het probleem om nu nog aan grote hoeveelheden bladeren te geraken. Ik vermoed dat de resultaten met een dikke strolaag ± dezelfde resultaten zouden geven.

veel succes.
Mvg,
Kurt
dinsdag 19 december 2006 - 21:15
Fons

Fons

Hier ook lossere kroppen niettegenstaande het merk 'zoom' speciaal voor kweek zonder afdekking,vorig jaar waren mijn kroppen vaster, heeft misschien te maken met het abnormale zomer die we meegemaakt hebben.

Groetjes Fons.
dinsdag 19 december 2006 - 22:16
andre

Andre

Inplaats van bladeren kan men ook stro tot zelf jute zakken gebruiken

andre
dinsdag 19 december 2006 - 23:36
hugo

Hugo

zal mijn derde partij eens in twee delen, één met bladerdek (geen probleem hier bij mij in ' bos hé Kurt)
en een deel met strodek,, bedankt voor de info

Fons ik had ook van het zoom-type gezaaid

groetjes
woensdag 20 december 2006 - 09:17
kurt

Kurt

Ja Hugo,

In uw geval kan dat inderdaad geen probleem zijn om aan bladeren te geraken. Ik zal morgen eens enkele foto's nemen van hoe we (eigenlijk gaat alle (wit)lof hier naar Wilfried van Hecke die deze teelt tot in de puntjes verzorgt) het in school aanpakken.

Fijn dat je het eens wil uittesten. Laat ons zeker de resultaten kennen he. Zoals Andre het zegt kan het ook gewoon met voldoende jutedoeken erop.

Ik zal eens aan mijn collega vragen of hij weet welke variëteit van wortels het is. We zaaien ze niet meer zelf, maar kopen de wortels per aanhangwagen in bij een professionele witloofkweker.

Mvg,
Kurt
woensdag 20 december 2006 - 12:20
hugo

Hugo

die witloofkroppen met bladerdek zijn inderdaad iets vaster,, met strodek zijn ze bijna hetzelfde van vastheid als met dekgrond, nog een weekje en ze zijn helemaal klaar,, heb ze wel in een bak in de serre staan (met deze temperaturen geen enkel probleem), dat is dan een kleine vier weken,,, denk dat de vorige wat te warm stonden (in de veranda, verwarmd), waren op goed veertien dagen tegen het doorschieten aan

groetjes
maandag 15 januari 2007 - 16:08
Fons

Fons

De witlofkroppen die in eerste instantie uitgegroeit waren bestonden enkel uit de buitenste blaadjes die sneller groeiden dan de hartbladeren daarom waren het losse kroppen, nu drie weken later zijn de hartbladeren ook aan´t groeien gegaan waardoor het eveneens vaste kroppen zijn geworden en dit zonder afdekking.
dinsdag 16 januari 2007 - 20:59

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon