menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaaitips

Ga naar meest recente reactie

Tomateboer

Tomateboer

Hier gaan we van start met een nieuw topic over zaaitips en alles daar rond .
Dus iedereen die tips of zaaivragen heeft kan hier terecht.
Met vriendelijke groet;
Angelo en Andre
maandag 26 juni 2006 - 22:46
Bowie

Bowie

Bij sommige zaadpakketjes staat er soms vermeld:
vb x-aantal dagen/weken zaaien op ....., als er niets opkomt dan het zaaibakje x-aantal dagen/weken in de koelkast zetten. Vervolgens weer warmer zetten. Als de kieming niet volgt, de cyclus herhalen.

Waarom is dit eigenlijk - moet dat ook?

Staat bij mij op de volgende pakketjes:
- Aristolochia elegans (Duitse pijp)
- Eremus robustus (Naald van Cleopatra)
- Meconopsis betonicifolia (poppy Himalayan blue)
- Dictamnus albus (Vuurwerkplant)
- Aquilegia Skinneri (Akelei)

maandag 26 juni 2006 - 23:08
Esem

Esem

Bowie,
er bestaan vele zaden die een koude periode nodig hebben om te kunnen kiemen.
Daarom deze beschrijving op de zaad verpakkingen.
Esem,
dinsdag 27 juni 2006 - 11:05
Tomateboer

Tomateboer

Je hebt dat heel veel bij zaden,...
Ik heb ooit eens zaden gezaaid van Protea's (Afrikaanse bloemen)
Die moesten ook een koud-warm behandeling krijgen.
Eerst 2weken in een koude ruimte en dan 2weken warm leggen(boven de kachel of dergelijk)
Dan komen ze pas uit.
Bij Helleborussen hetzelfde,ze moeten eerst een koude periode hebben vor ze kiemen.
In de landen waar al die bosbranden zijn zou je verschieten wat er daar zoveel groeit.
Met de brand hebben ze die warme periode(bepaalde zaden)en na de brand zie je massal zaailingen
opkomen.
grt
dinsdag 27 juni 2006 - 12:36
Bowie

Bowie


Wat is dan het verschil?

Tomateboer jij spreekt over éérst koudebehandeling en dan warmte.

Op mijn pakketjes staat éérst warmte en dan koud.

Of hangt dat af van de plant?

Ik ben eens gaan zoeken in oude dozen (ik houd nl alle verpakkingen bij van zaad dat ik ooit geprobeerd heb).
Ik heb dus ook ooit eens protea's geprobeerd, op het kaartje staat niks over die warmte/koudebehandeling. Enkel zaaien in goed gedraineerde grond, bedekken met fijn zand, en vochtig houden, pas na 2de set van blaadjes in een container verplanten, uitplant in de grond als ze 8cm groot zijn.

Ik heb hier wel genoteerd staan dat de zaaipoging mislukt is. Misschien wel omdat ik die warmte/koudbehandeling niet toegepast heb.




dinsdag 27 juni 2006 - 13:28
Tomateboer

Tomateboer

Inderdaad,op mijn zakje zaad stond toen ook geen uitleg over die behandeling,
maar omdat ik in schhol om uitleg gevraagd heb,is alles dan wel gelukt dankzij die behandeling.
Op het zakje staat alles zo goed uitgelegd,maar moest je het allemaal geloven dan hadden we in een week een heel bos met bloemen en planten
grt
dinsdag 27 juni 2006 - 14:21
Bowie

Bowie

dus éérst koude dan warmte

of warmte en dan koude

of maakt dat geen verschil?

Hoelang heeft die behandeling dan uiteindelijk geduurd - in de huiskamer, serre of buiten?

Heb je zaad kunnen van afhalen?
dinsdag 27 juni 2006 - 14:58
Tomateboer

Tomateboer

Dat doet er volgens mij niet toe,het is gewon belangrijk dat ze het hebben gehad.
Bij mij is het met sucses verlopen,maar ik heb de protea's niet kunnen huden,
ik denk dat ze niet geschikt zijn voor onze grillige zomers.
grt
dinsdag 27 juni 2006 - 15:37
andre

Andre

Kiemvermogen van groentezaden in jaren.

1 2 jaar suikermais, schorseneer, ajuin, pastinaak.

2 jaar prei, peterselie, kervel

3 jaar witloof, peulgewassen


4 jaar tomaat, aubergine, paprika, wortel

4 - 5 jaar de meeste bladgewassen ( sla, andijvie, spinazie, selder ) koolgewassen, komkommefamilie, rode biet.

Groetjes andre
dinsdag 27 juni 2006 - 15:59
Fabrice

Fabrice

Bowie,

Of zaden geen, 1 of meerdere koudeperiodes nodig hebben om te kiemen wordt bepaald door het feit of het zaad al dan niet in kiemrust is en door de diepte van die kiemrust.
Deze kiemrust zorgt ervoor dat zaden in de natuur niet op het verkeerde moment gaan kiemen (bijv. vlak voor de winter) en de diepte van de kiemrust zorgt ervoor dat niet alle zaden gelijktijdig gaan kiemen. M.a.w. het is een soort ingebouwde veiligheid van de natuur om het voortbestaan van de plantensoort te verzekeren. Hoe en wanneer zaden in kiemrust gaan is wisselend van soort tot soort en wordt door diverse factoren bepaald .
Een plantenkweker heeft natuurlijk geen boodschap aan die kiemrust en wil die zo vlug mogelijk doorbroken zien. Daarom wordt aangeraden om wanneer het zaad na een aantal weken niet gekiemd is, het een tijdlang in de koelkast te bewaren. Bijv. het ene jaar zaait u Meconopsis betonicifolia bij 20°C en na enkele weken heeft u een massa zaailingen. Het jaar nadien zaait u opnieuw Meconopsis.b. op dezelfde manier en ... nikske. Dat kan betekenen dat men u slecht zaad verkocht heeft, maar het kan ook betekenen dat het zaad in kiemrust gegaan is en een koudeperiode nodig heeft om die kiemrust te doorbreken.
Als men het zaaisel gewoon buiten plaats, dan ondergaat het zaad ook warmte- en koudeperiodes, maar dan kan het soms 2-3 jaar duren vooraleer sommige zaden kiemen. Het afwisselend in en uit de koelkast halen is een manier om de procedure te versnellen.

Voor veel soorten maakt het niet uit of men eerst een koudeperiode of een warmteperiode geeft, maar er zijn soorten die het loodje leggen als men verkeerd begint.
dinsdag 27 juni 2006 - 17:12
Bowie

Bowie

Heeft het zin om zaad af te nemen van groenten? Of is het beter om elk jaar nieuw zaad te kopen?
vb sla, venkel, kool, ...

Zoja, hoe?

dinsdag 27 juni 2006 - 19:17
andre

Andre

Als je zaad van groenten wil nemenmoet je zaadvaste rassen nemen met hybride rassen is dit onmogelijk en hoef het de moeite is voor ieder mens anders

andre
dinsdag 27 juni 2006 - 20:44
peet

Peet

Komen er geen ongewenste kruisingen voor als je verschillende tomatensoorten plant?
Is het wel verstandig om verschillende rassen bij elkaar te planten en daarvan zaden te gaan oogsten?

Peet
dinsdag 27 juni 2006 - 21:55
Tomateboer

Tomateboer

Tomaten doen niet aan kruisbestuiving,
ze zijn zaadvast,...
grt
dinsdag 27 juni 2006 - 22:12
Fabrice

Fabrice

Alhoewel tomaten niet zo gemakkelijk kruisen is ongewenste kruisbestuiving wel mogelijk bij de zaadvaste soorten. Indien tomaten niet zouden kruisen zouden er zoveel verschillende soorten niet bestaan. Vooral de bestomaten en de witte en zwarte tomaten zijn gevoelig voor kruisbestuiving.
Hybride-soorten zijn meestal niet zaadvast maar er zijn uitzonderingen: zo is de Santa F1 zaadvast maar wel gevoelig voor kruising.

Op de volgende site http://www.freewebs.com/ruudendiana/groententeeltinformatie.htm staat veel interessante informatie over het oogsten van groentenzaden en eventuele kans op kruisbestuiving.
dinsdag 27 juni 2006 - 23:47
peet

Tekst aangepast

Peet

Bedankt voor de info Fabrice.
Ik heb even een knipsel gehaald op de door jou vermelde site:
---
"Zaadteelt
Hoewel tomaten zelfbestuivers zijn, is kruisbestuiving altijd mogelijk. Weef planten niet te veel door elkaar maar groepeer ze en zet meerdere planten van dezelfde soort bij elkaar."
Bron citaat: http://www.freewebs.com/ruudendiana/tomaten.htm

Ik zie hier regelmatig hommels in mijn buitentomaten. Zij vliegen van de ene plant naar de andere plant. Zij zorgen allicht voor die verbastering?
woensdag 28 juni 2006 - 07:53
Fabrice

Fabrice

Ja, dat is ook mijn idee. Soms lees je dat tomatenbloemen niet aantrekkelijk zijn voor insecten, maar als ik zie wat er (zelfs in mijn serre) op de tomatenbloemen af en aan vliegt .. en inderdaad vooral hommels.
Zelf neem ik een stuk vliesdoek dat ik voorzichtig om de ongeopende bloemen bind. Regelmatig tegen de bloemen tikken en eenmaal zich enkele tomaten gevormd hebben merk ik deze tomaten met een gekleurd draadje. Maar de manier waarop Diana haar tomaten kweekt is ook wel een goede manier want van haar heb ik nog nooit gekruisd zaad gekregen.
woensdag 28 juni 2006 - 09:05
Nigella

Nigella

Fabrice
ik vind dit een schitterende site die je hebt aangegeven. Voor mij niet alleen voor groenten; maar als vaste plantenfreak eerder voor bloemen. dank voor de tip er staan schitterende foto's op
woensdag 28 juni 2006 - 09:33
Bowie

Bowie

Ja die website staat heel lang bij mijn favorieten
woensdag 28 juni 2006 - 09:42
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Paprika en peper
In mijn serre staan van elke soort 2 planten om te proberen
paprika Esterel hyb., pepers Jalapeño, cayenne, mme Jeanette en Amando.

Is dat een probleem dat die samen in één ruimte staan? Als alles lukt wil ik wel er zaad afhalen, doe ik dat dan zoals bij tomaten?

Is het normaal dat pepers trager groeien dan paprika's?

wortelen
Kan er nu nog wortelen gezaaid worden? Ik heb nog zaad van wortels - ik denk Nantes, maar ben niet zeker want ik ben het etiket kwijtgespeeld.
woensdag 28 juni 2006 - 10:20
Nigella

Nigella

wij hebben dus toch nog maar eens herbegonnen
we hadden in mei al eens venkel gezaaid in potjes en het waren prima plantjes. 14 stuks in de grond gezet, en dan waren er twee stomme kiekens!!! van de buren (of was het de buur???) die door de draad gekorpen waren en hadden die jonge plantjes afgesnoept. Nu ja wat wou je van die mooie soort mini-kippen die konden natuurlijk door eengewone bekaertdraad ondanks dat er klimop tegen staat.
DUS........hebben we nu die 2 overgebleven mooie venkelplantjes maar wat broertjes en zusjes gegeven en weer herzaaid, maar nu direct in volle grond.

Heeft het opkweken van venkel een speciale zorg nodig; het is onze eerste maal dat we venkel kweken
woensdag 28 juni 2006 - 10:42
Victor44

Victor44

Pepers groeien inderdaad een stuk trager dan paprika's,daarom zaai ik ze ook steeds al in januari. Ik heb jalapeña ,paprika en kleine pepers samen in de tunnel staan. Aan mijn paprika's heb ik nooit iets ondervonden,maar door zaad te nemen van de kleine pepertjes (die tussen jalapeña's stonden) heb ik sedertdien pepertjes, langer dan de jalapeña maar dikker en groter dan de kleine). Ik ben daar absoluut niet rouwig om want nu kan ik beter sambal maken,de smaak is hetzelfde maar ik heb meer vruchtvlees om te koken met minder stuks en dus ook minder werk om ze te bereiden. Ik weet wel niet welke pepertjes het zijn,ik bracht ze jaren geleden mee uit Sri Lanka en kweek ze sindsdien gewoon verder. Maar ja, die Jalapeña staan hier ook nog maar 2jaar,zodus konden de kleine pepertjes niet veranderen van structuur.
woensdag 28 juni 2006 - 16:48
Bowie

Bowie

Victor

Als je die pepertjes in januari al voorzaait, zet je die dan binnenshuis of in verwarmde serre??

Ik heb de mijne pas in april gezaaid, ga ik er dan nog vruchten aankrijgen? Of hangt dat dan weer af van de soort?
dinsdag 4 juli 2006 - 21:09
andre

Andre

Hallo Nigella

Sorry voor het laate andwoord in verband met de vraag over venkel.
Als je ter plaatse gezaaid hebt, moeten de planten uitdunnen tot op 20 cm n de rij. Knolvenkel heeft veel water nodig. Er moet, zeker op zandgronden regelmatig begoten worden. Knolvenkel schiet immers sneller in zaad bij droogte. Mulching is een goede tecniek. Soms aardt men de knolvormige verdikking aan om die te bleken. Dit aanaarden brengt in het najaar meteen een bescherming tegen de eerste vorst. Knolvenkel kan immers hoogtens 2 of 3 graden vorst verdragen. Het blad bevriest al eerder.

Groetjes andre
dinsdag 4 juli 2006 - 22:07
Victor44

Victor44

Aan Bowie, die pepertjes worden inderdaad binnenshuis gezaaid op vensterbank boven de verwarming. Het duurt toch zeker een maand eer ik ze kan uitplanten,soms nog langer omdat ze inderdaad zo traag groeien.dan plant ik ze in potjes en zet ze eveneens op vensterblad tot ik de paprika's naar de verwarmde bak breng in de serre. Deze bak is een klein glazen serretje waarin ik een vorst beveiliger zet. De ° bedraagt al die tijd zo'n 20°C.Maar daar dit maar een serretje is van 1op1,5m springt de verwarming niet zo vaak op,de hoogte is zo'n 60cm.Dus is dit vlug verwarmd,en 's nachts werp ik er een noppenfolie over zodat het niet te snel afkoelt. Ook de tomaten zaai ik dan in maart en wanneer ik ze in potjes zet komen ook zij er een tijd in tot ik ze in de tunnel plant in april.Je pepertjes zullen nog wel opbrengen,maar misschien dat je de laatsten niet meer rijp krijgt,maar ik denk dat het ook afhankelijk is van de soort. Hier hangen al jalapeñas en ook die middelmatige pepers,maar deze moeten zeker nog een maand hangen denk ik eer ik er rode zal hebben.
dinsdag 4 juli 2006 - 23:13
cetinel

Cetinel

ik heb pepertjes in de vorm van omgekeerde tulpen gezaaid...aangezien het om kleine pepertjes ging dacht ik dat de plant een beetje zou zijn zoals de meeste sierpepers: beetje bossig met veel kleine blaadjes
maar de planten zijn ondertissen rond de 50 cm en nog geen vertakkingen( begint net aan de top in tweeen te delen)net kleine bloemknopjes...
verder heeft ie heel grote bladeren(vind ik) van een doorsnee van minstens 15 cm op hun breedste plek...
ik heb ze op dezelfde manier gezaaid als ik anders ook met tomaten en andere pepers doe.....
dit zijn de pepertjes( van deze exemplaren had ik het zaad gewonnen)
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 9 juli 2006 - 23:54
Adrienne

Adrienne

Wow cetinel,

dat zijn wel speciale.
Mooi.

gtjs adrienne
maandag 10 juli 2006 - 21:48
Bowie

Bowie

Heel mooie vorm, je zou ze nog bij het bloemschikken kunnen gebruiken.

Smaken ze zacht of scherp - weet je ook de naam?
maandag 10 juli 2006 - 21:52
cetinel

Cetinel

smaken wel pittig maar niet echt heel heet
ken de naam niet echt
denk een soort van de scotch bonnet pepper of zo is...zal es opzoeken welke het juist is.
ik zag ze in een groentewinkel en heb de pepertjes meegenomen en zaad uitgehaald
dinsdag 11 juli 2006 - 13:27
Leentje

Leentje

WAW!!! Cetinel,

Zeunt om ze op te eten

Groetjes,
Leen
woensdag 12 juli 2006 - 22:52
cetinel

Cetinel

tis een soort van de habanero blijkbaar ,en habanero " scotch bonnet" dus..


hier beetje uitleg dat ik vond...

Scotch Bonnet is a type of Habanero, considered the hottest pepper in the world. Words such as blistering and incendiary are used to describe the heat. The red Scotch Bonnet is sweeter and a little less hot than other Habaneros, but still extremely hot. This variety will produce a crop in climates not quite hot enough for some of the others. The flavor is citrusy, resembling apricot. Great for salsa [afbeelding verwijderd niet-https]
donderdag 13 juli 2006 - 00:03
lacegarden

Lacegarden

ik zet die ieder jaar, heel mooi, elegant, maar.............hallo pompiers hoor, voor mij toch in het frans noemen die "coiffe d'éveque , in het nederlands bisschopsmuts
donderdag 13 juli 2006 - 08:35
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Kan het ook zijn dat ze die in 't Engels 'Balloon Peppers' noemen?
vrijdag 14 juli 2006 - 13:37
lacegarden

Lacegarden

weet ik echt niet, maar ik moet wel ergens in mijn favorieten een paar sites over pepertjes hebben. Ik zal eens zoeken.
vrijdag 14 juli 2006 - 19:47
Kris

Kris

Ik denk ook dat de peper op uw foto de bischopsmuts is. Zelf heb ik hem gekocht onder de naam Bishops Crown. Maar gebaseerd op de beschrijving en foto van de 'Balloon Pepper' op die site van Seed Savers is het niet onwaarschijnlijk dat Bischop's Crow en Balloon pepper synoniemen zijn.
Type: Andean Aji. De plant wordt gemakkelijk 1 m hoog. De pepers zelf laten zich mooi en gemakkelijk indrogen.
vrijdag 14 juli 2006 - 23:24
cetinel

Cetinel

ja de plant is nu al meer dan 1 meter hoog
jamer genoeg nog geen vruchtjes....afwachten maar!
ik wil nl wél zaad overhouden hiervan.
vrijdag 11 augustus 2006 - 00:00
cetinel

Cetinel

pfff ondertussen is de plant binnen( veranda) een echte boom aan het worden!! is nu meer dan 2 meter hoog maar nog niks geen pepertjes hoor!!!
die buiten is ook al een dikke meter twintig en daar zitten nu nog maar net knoppen aan...
achtereen is het te koud voor pepertjes aan te komen
zou het kunnen dat degene binnen overwinterd( en niet afsterft dus) en volgend voorjaar vruchtjes vormt??
zondag 27 augustus 2006 - 16:37
Bowie

Bowie

Ik weet ook niet wat er met pepers & paprika's aan de hand is: mijn cayennes & jalapeño's zijn al enorm groot en beginnen nu stillekens te kleuren - mijn paprika's (gewone) beginnen nu pas het vruchtje te vormen.
zondag 27 augustus 2006 - 20:11
Inge

Inge

Ik heb dit jaar worteltjes gezaaid, maar er zijn veel "rare" jongens bij. Zie foto (hoopt dat dit lukt, probeer het voor 't eerst). Graag tips om normale rechte wortels te krijgen voor 't volgend jaar.
Inge
vrijdag 1 september 2006 - 07:55
andre

Andre

Inge

Een goede morgen er is geen fofto te zien , maar dat is geen probleem . Wortelen vragen een diepe grondbewerking als ze op een harde ondergrond komen dan splitsen ze zich en zo krijgen ze misvormde vormen

andre
vrijdag 1 september 2006 - 08:08
Inge

Inge

waar kan ik informatie vinden over foto's plaatsen op dit forum?
Inge
vrijdag 1 september 2006 - 08:09
Inge

Inge

[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 1 september 2006 - 08:15
Bowie
vrijdag 1 september 2006 - 09:43
Inge

Inge

http://imageshack.us/?x=my6&myref=http://www.imageshack.us/
vrijdag 1 september 2006 - 12:21
Inge

Inge

het lukt nog niet, wat ik moet doen nastap 3 is nog onduidelijk voor mij
help...........
Inge
vrijdag 1 september 2006 - 12:23
Inge
vrijdag 1 september 2006 - 12:33
Inge

Inge

het is gelukt, ik schrik ervan..dit zijn dus die "gekke" worteltjes
dus alleen de grond losser maken zou hiertegen helpen???

mijn zus zei: voortaan zaaien op een wortel dag, maar ik weet niet wanneer die zijn of waar ik dat kan opzoeken...........weet een van jullie dat??
groetjes,
Inge
vrijdag 1 september 2006 - 12:36
nathalie

Nathalie

Nu we half september zijn, wat kan ik nu nog planten in mijn moestuin ?
Ik heb ook nog een plaatsje gemaakt gisteren tegen mijne witte muur en ga vanavond daar een kleine tunnel plaatsen. Misschien kan daar nog iets in.

Bedankt voor enige voorstellen !

Nathalie
woensdag 27 september 2006 - 13:26
Bowie

Bowie

Zet je vraag in een apart topic Nathalie dan zal je vlugger antwoord krijgen.
zaterdag 30 september 2006 - 22:32
andre

Andre

Nathalie.
Ja alles loopt zo wat op zijn einde wat kan je nog planten of zaaien dit is de vraag hier het antwoord: zaaien veldsla, winterpostelein wat winter spinazie, planten knoflook uitplanten winterbloemkool en voor derest in volle grond inzaaien van winterrogge als groenbemester In de serre inkuilen witloof, rodekool, selder, knolselder, winterwortel enz. Ook kan je in voole grond buiten eens winterajuin uitplanten.

grt andre
zaterdag 30 september 2006 - 23:59
Paulette

Paulette

Heeft het zin om zaad af te nemen van groenten? Of is het beter om elk jaar nieuw zaad te kopen?
vb sla, venkel, kool, ...

Zoja, hoe?



Hoi Tania,

Ik heb eens gelezen dat het niet slim is om dit te doen, omdat de kwaliteit van het zaad dan minder kan zijn door mutaties. Gekocht zaad is geselecteerd.
Maar... ik verzamel zaden van bonen, sla en bloemen wel zelf en het groeit prima. Bonen laat ik gewoon een paar van doorgroeien en als de peulen droog en dor zijn haal ik de bonen eruit. Dit kan zelfs nog na de winter met succes. Van sla laat ik een krop doorschieten en wacht tot er na de gele bloemetjes paardebloem-achtige pluimpjes aan ontstaan. Deze oogst ik en je haalt uit goed gerijpte grotere bloemjes een stuk of 10 zaden (met pluisje eraan).

groetjes, Paulette.
zondag 15 oktober 2006 - 23:07
Maxpowa

Maxpowa

tis een soort van de habanero blijkbaar ,en habanero " scotch bonnet" dus..


hier beetje uitleg dat ik vond...

Scotch Bonnet is a type of Habanero, considered the hottest pepper in the world. Words such as blistering and incendiary are used to describe the heat. The red Scotch Bonnet is sweeter and a little less hot than other Habaneros, but still extremely hot. This variety will produce a crop in climates not quite hot enough for some of the others. The flavor is citrusy, resembling apricot. Great for salsa


De foto die ik van u gezien heb, doet niet echt denken aan een scotch bonnet, die zijn trouwens ook erg pikant, wat uit uw beschrijving niet blijkt. Mogelijk hebt u pepper Balloon ofzo.

Van de meeste pepers is het trouwens zinvol zaad te houden, op voorwaarde dat ze niet in kontakt komen met andere peper planten, want ze bestuiven net zo graag een buur van een andere soort als zichzelf.

Groeten,
Steven
dinsdag 30 januari 2007 - 18:33
lisa

Lisa

steven,hier groeien jou pepers in

groetjes lisa [afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 18 maart 2007 - 13:15
danny2

Danny2

ik heb die pepertjes al een tiental jaren ; In het begin zaaide ik ze ook elk jaar opnieuw en had nooit vruchten. Nu weet ik dat ze pas het tweede jaar vruchten geven en ze dus moet overwinteren.
Ik heb nu zelf een plant staan die reeds zes jaar is en elk jaar massa's vruchten geeft. Als peper worden ze bij ons niet veel gebruikt wel komen ze hier takjes halen ,zo rond de kerst , voor het bloemschikken er hangen zelfs nu nog vruchten aan die nu beginnen te verdrogen en dus zaad geven.Ik heb ook nog enkele plantjes staan van vorig jaar die meestal meegaan naar een of andere ruilbeurs. Binnekort wordt mijn grote plant dus weer flink teruggesnoeid en kan ze terug groeien en bloeien. Ik heb in het begin ook de gele soort gehad maar die is na drie jaar niet meer gegroeid en ik heb ze sindsdien nooit meer gezien.

danny2
zondag 18 maart 2007 - 18:20
lisa

Lisa

ik had vorig jaar ook pepers gezaaid wel gewone daar had ik wel pepers aan
die heb ik op de zolder hangen -ik heb ze gedroogt en als ik welke nodig heb haal ik ze even naar beneden,dat de pepers pas het tweede jaar vruchten dragen is nieuw voor mij ,dit wist ik niet

lisa
zondag 18 maart 2007 - 18:38
danny2

Danny2

Lisa, ik heb niet geschreven dat pepers pas het tweede jaar vruchten geven, ik had het wel over die balloon pepers die het eerste jaar niet of nauwelijks tot bloeien komen.

danny2
zondag 18 maart 2007 - 18:48
Bowie

Bowie

ik heb die pepertjes al een tiental jaren ; In het begin zaaide ik ze ook elk jaar opnieuw en had nooit vruchten. Nu weet ik dat ze pas het tweede jaar vruchten geven en ze dus moet overwinteren.


Pepers dragen het eerste jaar al vruchten hoor.
Lisa, ik heb vorig jaar jalapeño's en cayennepepers gezaaid en heb heel veel kunnen oogsten.
zondag 18 maart 2007 - 19:03
lisa

Lisa

ik was ook helemaal verwondert want ik had vorig jaar ook pepers

grtjs lisa
zondag 18 maart 2007 - 19:51
Bowie

Bowie

Lisa, ik heb niet geschreven dat pepers pas het tweede jaar vruchten geven, ik had het wel over die balloon pepers die het eerste jaar niet of nauwelijks tot bloeien komen.

danny2


Ik had deze reactie over het hoofd gezien. Kan idd zijn dat sommige soorten er langer over doen. Heb deze dit jaar voor het eerst gezaaid, dus we zullen wel zien of ze het goed doen of niet.
zondag 18 maart 2007 - 20:09
lisa

Lisa

ik had het ook over het hoofd gezien,ik ben benieuwd waneer ze uitkomen

lisa
zondag 18 maart 2007 - 20:39
an

An

Mogen tomaten naast meloenen gezet worden in de tuin?
i.v.m bestuiving,(of komkommers of kiwi maakt het uit of ze naast elkaar staan)
Moet je meloenen en paprika's hand matig bestuiven?

gr an
maandag 9 maart 2009 - 16:06
an

An

wie o wie kan mij helpen met mijn vraag zie hierboven
gr an
vrijdag 3 april 2009 - 13:56
UneXisted

UneXisted

Ik wil graag Venkel laten bloeien, omdat ik dit mooi vind. Ik wil graag dat de Venkel de lente en zomer lang door groeit. Is dit mogelijk?

Verder heb ik ook heel veel vragen over het laten groeien van planten opzich. Ik hoop dat ik mijn vragen hier mag stellen.

Eisen:
Binnenshuis laten groeien. Het gaat om specifiek om de soort Foeniculum vulgare.
Het liefst lente/zomer lang laten bloeien, anders zo lang mogelijk.

Vragen:
Wanneer moet ik de zaden in het potje doen met aarde om hem midden februari te kunnen laten bloeien.
Hoeveel zaden moet ik gebruiken per pot?
Hoe laat ik deze soort zo lang mogelijk bloeien?
maandag 7 december 2009 - 17:07
Fons

Fons

UneXisted, welkom op dit forum.
U kunt beter uw vragen onder "nieuw onderwerp" bij groenten plaatsen, dan zal je sneller antwoord krijgen dan op een vastgepint item.
Fons.
maandag 7 december 2009 - 20:06
Ralf

Ralf

Wat is de beste manier om tomaten te zaaien?
Ik heb er gezaaid in een zaaibak met automatische bewatering.
http://www.tuinadvies.be/shop/data/1290029460a.jpg
Werkt dat? Of is dat te vochtig/warm?
Als de zon erop schijnt wordt het er best wel warm in en dampt het deksel aan.
Ik lees vaak dat de zaadjes snel rotten.
Ik kweek er ook pepers in.
En in enkele dagen, meloen, sla, komkommer en kruid...
maandag 18 februari 2013 - 14:13
johny89

Johny89

hallo allen, door drukke periode heb ik nog niet op het forum kunnen komen. nu 5minuutjes tijd, een prangende vraag:
stel dat ik ten vroegste volgende week (ten laatste eind mei) mijn grond kan voorbewerken, kan ik dan nog wat zaaien van groenten en wat? ben complete leek op dit gebied.

alvast dankt
maandag 22 april 2013 - 18:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon