menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Broccoli

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie


Waar moet op gelet worden bij broccoliteelt?

Ik mij een tijdje terug 2 planten aangeschaft om eens te proberen.
Mijn papa heeft dat ooit ook geprobeerd en dat lukte nooit. Als ik mij goed herinner kwam er nooit die rozetvorm, de steeltjes schoten altijd te vroeg op en/of beestjes.

Graag tips want ik vind dit een hele lekkere groente
woensdag 28 juni 2006 - 10:00
andre

Andre

De vroege broccoli worden onder koud glas in bakjes gezaaid en verspeend, of rechtstreeks in de pot of perspot gezaaid. De latere worden op zaaibed opgekweekt, liefst op rijtjes. Met de plantafstand kunnen we allerlei richtingen uit, 60 x 35 cm is een goed gemiddelde. Dichter planten levert op dezelfde oppervlakte meer kilo's, maar kleinere broccoli's op. Verder uiteen planten geeft grovere bloemknoppen

Je moet goed bij de pinken zijn om de bloemknoppen op het juist ogenblik af te snijden, dat is net voor het opengaan van de bloemknopjes. Vroeger oogsten geeft minder gewicht, later oogsten levert een losse bloemknop met gele bloempjes erop, die niet meer zo lekker is.
De hoofdknop is het eerst oogstbaar. Hij wordt met een flink stuk steel afgesneden. De totale lengte zal best ongeveer 20 cm bedragen. Twee tot vier weken later ontstaan dan nog 4 tot 5 zijknoppen. Wanneer je de hoofdknop korter afsnijdt kan je 8 tot 10, kleinere zijknoppen verwachten.

Brocolli heeft vruchtbare grond nodig, die geen wateroverlast kent en anderzijds goed vochthoudend is. Broccoli wordt vaak na vroege aardappelen geteeld.

Groetjes andre
woensdag 28 juni 2006 - 10:20
Bowie

Bowie

Al bedankt voor je vlugge reactie.

Ik weet dus niet of het vroege of late is, heb die gekocht bij de Loods in Aalst.

De planten zijn nu een 30tal cm hoog. Ze staan nu wel in volle grond, mag dat ook in potten geteeld worden?
woensdag 28 juni 2006 - 10:42
andre

Tekst aangepast

Andre

Dit zou ik niet doen .
andre
woensdag 28 juni 2006 - 10:52
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

ok

Zijn er nog groenten dat je best niet in potten plant.

Zelf plant ik af en toe sla/tomaten in potten en dat lukt best, iets anders nog niet geprobeerd.
woensdag 28 juni 2006 - 10:55
andre

Andre

Prei, vele koolsoorten, selder, wortelen, ajuin,. pompoenen, courgette

Wel in potten tomaten, pepers, siermais

andre
woensdag 28 juni 2006 - 11:14
Bowie

Bowie

Misschien een domme vraag, maar waarom niet?
woensdag 28 juni 2006 - 11:38
andre

Andre

Dit is geen domme vraag indegendeel, maar zie niet goed hing wortelen zaaien in potten, plus ook het andere .Het zijn allemaal volle grondsplanten Je kunt wel een moestuin combineren met een bloementuin gewoon prachtig van kleur.

andre
woensdag 28 juni 2006 - 13:33
Ann1790

Ann1790

Als beginnelingske heb ik dit jaar voor het eerst broccoli gezaaid & geplant.
Ik ongerust over die fameuze koolvlieg, maar wat bleek : eens in de volle grond, werden drie planten al redelijk vroeg vernield door MIEREN. Die vraten gewoon het groen van de steel af, van van onder tegen de grond te beginnen geleidelijk naar boven. Ik wist niet goed wat ik daaraan moest doen, en heb dan maar een mierenlokdoos tussen de planten geplaatst. De stelen waren over 3-4 cm hoogte al verdund en die 3 plantjes zijn afgestorven.

En nadien kwam de rupsinvasie ! Een paar dagen niet meer gekeken (de mieren waren toch weggebleven) en toen bleken 2 planten vol te zitten (onderkant blad) met rupsen zij aan zij. Van het grote koolwitje blijkbaar. Die 2 planten zijn ook verloren, ze groeien niet meer verder. Heb nog 11 planten over.
Sindsdien controleer ik elke dag rupsen. Heb al een getraind oog intussen
Zelfs een kleintje van een paar mm moeten eraan geloven !

Bij een paar planten zie ik in de kern al een schermvormpje opkomen van de broccoli.
Ik heb intussen een net gekocht en ga dat er overheen plaatsen , dan kunnen er geen koolwitjes meer bij. Dat ze hun eitjes maar op een ander leggen !


donderdag 29 juni 2006 - 10:35
andre

Andre

Ann1790 is het een net of een vliesdoek, want een net breng niet op

andre
donderdag 29 juni 2006 - 10:38
Ann1790

Ann1790

Zeg, je mag die 1790 laten vallen hoor andre. Ik heb die achter mijn naam gehangen omdat Ann al gebruikt was
Het is eigenlijk een groei-vliesdoek. Zo'n wit spul. Dat moet hen wel tegenhouden hé.

donderdag 29 juni 2006 - 10:45
Ann1790

Ann1790

Ik heb me eigenlijk wel al afgevraagd of dat niet te veel licht tegenhoudt dan
donderdag 29 juni 2006 - 10:47
andre

Tekst aangepast

Andre

Ann

Eigenlijk is dit wel een klein nadeel zo een vliesdoek want het houd wel een beetje licht tegen, maar het nadeel overweegt niet in het voordeel, dus dit is een zeer goede oplossing.

Groetjes andre
donderdag 29 juni 2006 - 11:20
Victor44

Victor44

Ik heb het al een paar keer geprobeerd,en kweek ze niet meer! Je kan ze bijna niet telen of je hebt er van die groene rupsen inzitten. Ik weet niet welke broccoli je kweekt,groene of witte,maar die groene zet ik zeker niet meer, je ziet ze er bijna niet in zitten .Heb al een paar keer alles moeten weggieten wanneer ik ze kook en er komt per ongeluk er zo één boven drijven.We wasten ze nochthans altijd in gezouten water,maar ja!...Wens je in alle geval er meer geluk mee
donderdag 29 juni 2006 - 18:56
andre

Andre

Victor. Eigenlijk is witte brocooli winterbloemkool en wat rupsen aangaat ja ditkan vervelend zijn maar als je regelmatig even door de groentetuin loopt kan je ze vangen of kweekt ze onder een vliesdoek

andre
donderdag 29 juni 2006 - 19:27
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Ik heb dus een probleem met mijne broccoli:
blad:[afbeelding verwijderd niet-https]

Er is ook al een klein rozetje te zien, maar dat wordt gelig.

Is er nog iets aan te doen?

Ze staan in een vierkant bed waar nog een paar ajuinen staan, tevoren hebben er radijzen gestaan.
dinsdag 11 juli 2006 - 14:13
andre

Andre

Bowie.

Als het rozetje gelig wordt dan is er niet veel meer aan te doen, dit worden bloemen grote oorzaak zal de droogte zijn. Eigenlijk ben je beter om broccolli in het late najaar uit te planten, alsook bloemkool.

andre
dinsdag 11 juli 2006 - 15:39
Bowie

Bowie

maw wegdoen en opnieuw beginnen??

Heeft broccoli dan niet genoeg aan het grondwater maw moet er nog extra gegoten worden?
dinsdag 11 juli 2006 - 15:44
andre

Andre

Bij deze droogt heeft broccoli niet genoeg aan grondwater, een gietbeurt om de twee dagen is vereist.

Zal wel weg doen.

andre
dinsdag 11 juli 2006 - 16:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon