menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wortels

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Wanneer mogen die gezaaid worden?

Ik heb Nantes & bolletjeswortelen. De laatste zou ik willen proberen in pot, heeft dit kans op slagen?
woensdag 18 april 2007 - 21:13
andre

Andre

Die mogen nu reeds gezaaid worden .In potten heb ik nog niet geprobeerd
andre
donderdag 19 april 2007 - 00:37
Tomateboer

Tomateboer

Ja inderdaad, die mogen nu stilaan gezaaid worden.
Maar in pot betwijfel ik dat, is het om dan te verspenen?
grt
Angelo
donderdag 19 april 2007 - 03:36
andre

Andre

Wortels verspenen is volgens mij niet mogelijk

andre
donderdag 19 april 2007 - 06:55
Bowie

Bowie

Het zijn gewone ronde bolletjes wortelen, zoiets als radijzen, maar dan groter. Die gaan dus niet veel diepte nodig hebben om te groeien, daarom zou ik ze in potten laten groeien.
donderdag 19 april 2007 - 07:11
Tomateboer

Tomateboer

Ja inderdaad Andre,
Daarom vroeg ik ook of Tania ging verspenen .
Wortels kunnen een verspeenbeurt echt niet ovrleven, maar aangezien je het in pot zou doen ,...
Ik zou dat toch eens een kans geven hoor.
grt
Angelo
donderdag 19 april 2007 - 13:30
Bowie

Bowie

Verspenen gaat idd niet, heb ik vorig jaar al 's geprobeerd.

Maar diegenen die ik heb worden ook wel Parijse worteltjes genoemd, het is carrot 'Parmex'.

Gaat het nu niet te warm zijn om te zaaien? Ze spreken hier toch over temp 18° à 25°??

donderdag 19 april 2007 - 16:02
lisa

Lisa

ik had voor een paar jaar het problem dat in de wortels van de kleine beestje in zaten
sinds dien heb ik ze niet meer gezaait ,maar mischien heeft iemand een idee ?wat te doen tegen?

groetjes lisa
donderdag 19 april 2007 - 17:30
andre

Andre

lisa

Ja dit is het groot probleem bij wortelen: de wortelvlieg maar daar is een oplossing daarvoor : zaaien onder insectengaas en proberen om zo weinig mogelijk uit te dunnen

andre
donderdag 19 april 2007 - 20:20
lisa

Lisa

andre, krijg ik dat incectengaas gewon in een tuincenter? of waar kan ik het
halen ,dan geef ik de wortelen nog een kans


lisa
donderdag 19 april 2007 - 20:52
andre

Andre

lisa

Dit kan je kopen in een tuincentermaar alle zins bij Aveve (boerenbond)
donderdag 19 april 2007 - 22:05
lisa

Lisa

oke, bedaankt andre

lisa
donderdag 19 april 2007 - 22:39
Zilleken

Zilleken

lisa

Ja dit is het groot probleem bij wortelen: de wortelvlieg maar daar is een oplossing daarvoor : zaaien onder insectengaas en proberen om zo weinig mogelijk uit te dunnen

andre


Je kan ook Ajuin of radijs bij je wortelen zetten, daar houd de wortelvlieg niet echt van
zaterdag 21 april 2007 - 07:09
lisa

Lisa

ja dat is mischien ook te proberen heb uien genoeg om te zaaien, voor de zekerheid ga ik toch ook het
insectengaas halen
bedankt
zaterdag 21 april 2007 - 15:42
Bowie

Bowie

Naast het bed met wortels, heb ik 5 soorten uien gezaaid. Als er nu nog wortelvlieg opkomt.
zaterdag 21 april 2007 - 20:05
compostmeester

Tekst aangepast

Compostmeester

Alles hangt af van de plaats waar men wortels gaat zaaien,als je de wortels gezaaid hebt op een beschut plekje,komen er gegarandeerd luizen en de wortelvlieg op af,ik heb dit vroeger ook voorgehad,er stonden toen voor en achter mijn rijen wortelen rode en gele ajuin,de ajuin bleef gek genoeg gevrijwaard,terwijl mijn wortels aangetast werden,dus koos ik het volgend jaar een andere oplossing uit,ik zaaide wortels uit op een bedje dat pal in de wind lag,zodat de wind zich vrij door het gewas kon bewegen,hier zaaide of planten ik dit keer geen ajuin uit,en wat bleek,ik had bijna geen last meer van de wortelvlieg,nu zaai ik de wortelen pal in de wind en sindsdien heb ik er geen last meer van,benieuwt hoelang deze aantasting nog weg blijft. Of dit nu een toevalstreffer is of was,weet ik niet,maar blijkbaar hebben de wortelvliegjes meer last van de wind,dan van de uien.,wat ik nu ook nog wel eens doe is het ganse perceel (ajuin en wortel) afdekken met insectengaas,dit beschermd uitstekend tegen de aanvalslustige wortelvliegen,zorg erwel voor dat je alles zeer goed dicht maakt,zelfs door het kleinste gaatje of spleetje kan de wortelvlieg binnen.
Wat betreft je vraag of peen in bakken kan gezaaid worden,moet ik aansluiten bij de rest,wortelen worden rechtstreeks op het voorziene bed gezaaid,verspenen doet men nooit,de verspeende plantjes sterven af,maar wat de ronde soorten van wortelen betreft,ik ken iemand zonder tuin en die zaait elk jaar ronde wortels in een diepe langwerpige bak,en met veel succes,het ronde ras draagt de naam "Parijse wortel"

Groetjes,
de compostmeester.
dinsdag 24 april 2007 - 18:09
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

@Compostmeester

maar wat de ronde soorten van wortelen betreft,ik ken iemand zonder tuin en die zaait elk jaar ronde wortels in een diepe langwerpige bak,en met veel succes,het ronde ras draagt de naam "Parijse wortel"


Ah dus daar is een kans op slagen, dan ga ik dat gelijk proberen. Hoe diep zou die vak ongeveer moeten zijn?? Nadat ze aanslaan moet er dan nog meststoffen gegeven worden?
dinsdag 24 april 2007 - 18:29
andre

Andre

Wortelen hoeven geen mest

andre
dinsdag 24 april 2007 - 19:46
Fessor

Tekst aangepast

Fessor

Ik heb anderhalve week geleden wortelen gezaaid in bak. geen idee of het gaat lukken, maar totnutoe loopt alles goed (er beginnen zich blaadjes te vormen). Mijn bakken zijn 30 cm diep...
Zal laten weten of het lukt.


Groeten,

Johan
woensdag 25 april 2007 - 23:23
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Hoelang na het zaaien komen wortels op? Ik weet wel dat het langzame groeiers zijn.

Bij uien, hoelang duurt dat?
vrijdag 27 april 2007 - 00:47
andre

Tekst aangepast

Andre

Bij wortelen ongeveer 28 dagen, bij uien 10 à 25 dagen


Groetjes andre
vrijdag 27 april 2007 - 02:47
phili

Phili

Hoi,
ik plant altijd afrikaantjes rond het wortelbed en tot nu toe geen plagen gehad.
groetjes catootje
zaterdag 28 april 2007 - 06:09

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon