menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Transparante kweekbakken

jozefleon

Tekst aangepast

Jozefleon

Allen gegroet.

Ik heb nieuwe transparante bakken met deksel nodig voor mijn "kweekpotjes".
Mijn oude laten te weinig licht door en kuisen helpt niet echt. Ik aarzel dus om nieuwe Aldi kweekbakken (zie folder) te kopen, of om een paar glasplaten te kopen om op de oude bakken te leggen.
Daarom mijn vraag : hoe belangrijk is de hoeveelheid helder licht dat in de bak binnen schijnt ? en mogen de vertikale wanden een beetje vuil zijn ?
Een glasplaat zal altijd meer binnen laten en beter te kuisen zijn. Maar is waarschijnlijk voor het einde van het jaar gebroken en kost veel meer ...
Dank op voorhand
maandag 17 mei 2021 - 11:06
leerling

Leerling

Je zou ook plexiglas kunnen gebruiken. Of eens rondvragen of iemand aan een nieuwe koelkast toe is. Legplanken van een koelkast zijn van stevig veiligheidsglas. (Ik heb er hier al jaren eentje liggen op een beschermkooi over een voedertafeltje, om de zaden wat te beschermen tegen de regen.)
dinsdag 18 mei 2021 - 00:10
jozefleon

Tekst aangepast

Jozefleon

hartelijk dank voor Uw reactie.
goed idee. Maar de glasplaten uit mijn oude frigo zijn ook geribbeld en laten dus niet zoveel licht door als helder glas ...en dat is juist mijn vraag : hebben de plantjes extra helder zonlicht nodig of volstaat meer "diffuus" licht (zeg ik dat juits ?
Is het verwarmend effect van het glas ook niet belangrijker dan ... de hoeveelheid lux (zeg ik dat ook hier juist ?)
nogmaals dank en groeten
dinsdag 18 mei 2021 - 11:21
leerling

Leerling

Planten hebben zowel licht als warmte nodig. Hoe meer licht, hoe minder behoefte ze hebben om dat licht te gaan zoeken.

In onze veranda komt tot mid-lente weinig zon. Stekjes die ik daar probeerde op te kweken hadden de neiging om heel sterk naar het licht te groeien en om lange, iele twijgen te maken om toch maar dat licht te kunnen opvangen.
(Ondertussen heb ik geleerd dat er een scherm achterzetten dat bekleed is met aluminiumfolie al heel wat goed maakt. Dat scherm is gewoon een doos die diagonaal opengesneden is. Iets als dit: https://www.howlifeunfolds.com/sites/default/files/styles/wp_autogenerate_400x300/public/migrate/Step2-1.png?itok=DBrQyFZh)

Ik was nog te jong om er veel vragen bij te stellen, maar mijn grootvader had een kweekbak, gemaakt van planken met daar glasplaten over. De planken waren aan de buitenkant heel donker (vermoedelijk gecarboniseerd) en aan de binnenkant wit (mogelijk geschilderd of bekalkt). De glasplaten waren gekaderd en konden, met behulp van stokken, aan de voorkant worden open gezet.
De donkere buitenzijde van de verticale wanden moeten voor meer warmte hebben gezorgd, de witte binnenzijde voor meer lichtweerkaatsing.
Ik vermoed dat ook de standplaats t.o.v. de zon voor zo'n bak belangrijk is. Er moet genoeg licht door het bovenvlak kunnen, dat aan de binnenkant zoveel mogelijk gereflecteerd wordt.

Hopelijk heb je hier wat aan.
zondag 23 mei 2021 - 00:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon