menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Metalen kurketrekker tomatenstokken

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

Ik heb nu al een aantal jaren zulke tomatenstokken in de serre. Maar onze serre staat wel op een zeer zonnige plaats (kan er tot 50° zijn)
een vriendin van mij wijt het fetit dat onze planten wel eens bruin komen op de stengels juist o die plaatsen aan het feit dat dat metalen stokken zijn
zij houdt het bij houten of van die plastiek rechte stokken (waar naar mijn aanvoelen toch ook metaal in zit)

vinden jullie die kurketrekstokken een voor- of een nadeel???

voordeel vind ik alvast veel makkelijk om telkens de plant mee te leiden ipv al dat bindwerk
nadeel dat ik vaak tegen kom dat de bladaanzet juist ter hoogte van zo'n bocht zit en dus hapert, of zoals dit jaar vaak de tomatenstengel juist daar te veel tegen zit

Hoe lang wachten jullie om de tomaat weer een toerke te laten mee draaien?
woensdag 20 juni 2007 - 20:26
martine

Martine

ik gebruik deze ook al verschillende jaren.

voordeel: in onze serre is het niet zo gemakkelijk om anders te bevestigen, omdat het schaduwdoek anders gehinderd wordt om te verschuiven.

nadeel: ik moet de tomaten toppen op die hoogte, ( is al wel redelijk hoog, maar anders zou er nog een trosje meer aan kunnen groeien.

ik draai de tomaat als ik zie dat ze thv van de volgende bocht komt, dus gewoon mee volgen.

al bij al vind ik het een zeer goede oplossing;

Martine
woensdag 20 juni 2007 - 21:32
beginnendtuinier

Beginnendtuinier

hallo nigelle
ik heb in mijn srre een draad horizontaal gespannen en daar altijd en vertikale draad aan waar de tomaten aan groeien soms groeien ze wel tot in de nok van het dak en moet ik op men tenen staan om de tomanten te oogsten
maar ja dat is in iedere serre anders
groeten
woensdag 20 juni 2007 - 22:09
Nigella

Nigella

die stokken hebben bij ons gaatjes en ik bind die aan met van die holdraad en met bevestigingen om die bubbelplastiek mee vast te zetten, daar is immers een gaatje in, maar ik maak ook nogal wat constructies met lange stokken waar de draad aan komt.

Maar Martine

heb je dat nog niet gehad, zo van die plakken door het metaal tegen de stengel???
donderdag 21 juni 2007 - 02:29
Fons

Fons

Nigella, zo´n alumenium kurketrekkers kunnen in de zon zeer hoge temperaturen opnemen maar vemits ze in de schaduw staan van de tomatenplant zal het zo´n vaart niet lopen, enkel schuilt hier gevaar bij de jonge toppen als ge die rond die hete staven wind bij zonneschijn.
donderdag 21 juni 2007 - 03:05
Nigella

Nigella

Fons

gisteren was het hier 50° in de serre, ik zal toch moeten een scherm aan brengen denk ik

en weet je waar ik al aan gedacht heb, om die stokken volgend seizoen te overtrekken met iets, weet nog niet wat maar er moet toch iets zijn dat daar over zou schuiven om dat van temperatuur wat te minderen
donderdag 21 juni 2007 - 03:14
Fons

Fons

Een waterdarm met voldoende binnendoormeter is daarvoor geschikt, desnoods met korte stukjes.
donderdag 21 juni 2007 - 03:54
martine

Martine

Nigella,

toch niet in die mate dat er echt grote vlekken op komen; ik zal er nog eens extra opletten maar tot nu toe nog geen problemen gehad;
er zijn in de lengte draden gespannen boven in serre en dan heb ik een schaduwdoek, waar vooraan een buis inzit en dan kan die met zwarte plastieken geleiders over die draden gespannen worden.
Martine
donderdag 21 juni 2007 - 04:19
Victor44

Victor44

Ik heb ze ook staan,maar ik weet niet of ik ze me nog zou aanschaffen.
1 Ze vallen gemakkelijk schuin,als de tomaten forse struiken worden
2 Ze zijn niet hoog genoeg,misschien wel voor buiten,doch niet voor in de tunnel.
3 Ze zijn niet dik genoeg.
Voordelen: het is gem
donderdag 21 juni 2007 - 05:30
Victor44

Victor44

Zal maar even verder gaan,het is gemakkelijk om de planten door de kronkels te winden,je hebt niet voortdurend bevestigingsdraad nodig.Op het einde van het groeiseizoen is het een heel werk om ze recht te houden,ik moet dan van uit de nok zoveel mogelijk koorden spannen en ze naar de spiralen leiden teneinde ze recht te houden.
Grtjs
donderdag 21 juni 2007 - 05:35
Nigella

Nigella

Een waterdarm met voldoende binnendoormeter is daarvoor geschikt, desnoods met korte stukjes.


wat is dat daar heb ik nog nooit vangehoord, maar ik ben ook geen echte groentenkweker he, ik zie het meer bij bloemen
donderdag 21 juni 2007 - 20:41
Nigella

Nigella

Ik heb ze ook staan,maar ik weet niet of ik ze me nog zou aanschaffen.
1 Ze vallen gemakkelijk schuin,als de tomaten forse struiken worden
2 Ze zijn niet hoog genoeg,misschien wel voor buiten,doch niet voor in de tunnel.
3 Ze zijn niet dik genoeg.
Voordelen: het is gem

Victor

ik heb wel van die siralen met een gaatje bovenaan en daar bevestig ik via een draad de stokken met van die draaidopjes in de gleuven van de constructie van de serre. Ofwel aan latten die op de constrcutie gelegd en gebonden werden en het gebeurde mij ook al dat ik ze verder liet draien langs die draden tot in de nok.

Ik heb nog nooit een gehad die omgevallen is en bij ons zitten die stokken zelfs in potten aangezien we ze in potten kweken

moesten die dikker zijn zou dat toch lastig zijn om dat om te winden
donderdag 21 juni 2007 - 20:45
Victor44

Victor44

Ja Nigella,ik heb er ook met gaatjes in,daar heb ik ook een draad doorgestoken,en verbonden met de hogerbevestigde buizen.Maar ik heb er ook zonder gaatjes,en daar moet ik mijn koorden rond wikkelen.Maar wat jij schrijft,met die latten is een goed idee.Maar bij mij is het wel een tunnel,en ik heb geen gleuven om met draaidopjes te werken,maar ik ga in het najaar eens goed mijn verstand laten werken om een oplossing voor dit probleem te vinden.
Grtjs Victor
donderdag 21 juni 2007 - 22:10
Nigella

Nigella

Ja Nigella,ik heb er ook met gaatjes in,daar heb ik ook een draad doorgestoken,en verbonden met de hogerbevestigde buizen.Maar ik heb er ook zonder gaatjes,en daar moet ik mijn koorden rond wikkelen.Maar wat jij schrijft,met die latten is een goed idee.Maar bij mij is het wel een tunnel,en ik heb geen gleuven om met draaidopjes te werken,maar ik ga in het najaar eens goed mijn verstand laten werken om een oplossing voor dit probleem te vinden.
Grtjs Victor
donderdag 21 juni 2007 - 22:57
Nigella

Nigella

Victor
wij hebben hier 1-tje zonder gaatjes, en dat is natuurlijk 1 die we op een plaats zetten die we kunnen aanbinden aan de constructie van de werktafels
Ik heb gezien dat we dit jaar wel serieus brede planten hebben, en dat die nu ook te veel tegen glas zouden zitten. Ik ga zelfs die kurketrekkerstokken die ter hoogte van de plantafels staan zelfs die stokken wat naar het dichtste ijzer van die plantafels trekken; je ziet een mens moet zoeken he

voor de komkommer heb ik ook een hele constructie uitgedokterd om die naar omhoog en in de breedte te laten gaan helemaal achteraan in de serre
donderdag 21 juni 2007 - 23:00
Fons

Fons

Nigella, met waterdarm (gewesttaal) bedoel ik waterslang.
vrijdag 22 juni 2007 - 04:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon