menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Praktische tip om te veel aan zon te weren uit serre

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

wat zouden jullie aanraden
ik wil de serre niet witten
maar het is er te veel graden als het straks weer echt warm gaat worden.
wat zou je doen, zo'n witte vliesdoek op leggen of van dat groen schaduwdoek (wat we reeds geprobeerd hebben -maar de opening van de vensters niet afdekken)

vraag mij alleen af hoe we zo'n wit vliesdoek (zoals voor boevn de worteltjes) daar makkelijk gaan over krijgen want dat glijdt.
in dat groen doek met gaatjes, steken we door de gaatjes van onder en van bobven te beginnen 2 bamboestokken, die twee laten toch toe van de knik voor het dak te maken

het scheelt merkelijk in warmte (anders halen we 50° bij zonnig weer) en 's nachts houden we de vensters open, door er plastiek bakjes tussen te steken, anders gaan die automatische ramen dicht
maandag 30 juli 2007 - 23:59
andre

Andre

Waarom de serre niet witten? Zo niet kan je altijd proberen om een rietemat te leggen

Grt andre
dinsdag 31 juli 2007 - 15:04
jdcoster

Jdcoster

Meer in- en uitlaatramen plaatsen bijvoorbeeld of grotere ramen.
Schuiframen geven ook meer luchtinlaat dan kantelramen.
Ikzelf ben bezig met een strategisch geplaatste 'schaduwboom' die in de winter zijn blad verliest. 's Morgens en 's avond zal de serre wel nog zon krijgen maar op het heetst van de dag minder.
Ondertussen geeft een rietmat wel een oplossing want bomen kweken vergt tijd.
dinsdag 31 juli 2007 - 17:58
Nigella

Nigella

Meer in- en uitlaatramen plaatsen bijvoorbeeld of grotere ramen.
Schuiframen geven ook meer luchtinlaat dan kantelramen.
Ikzelf ben bezig met een strategisch geplaatste 'schaduwboom' die in de winter zijn blad verliest. 's Morgens en 's avond zal de serre wel nog zon krijgen maar op het heetst van de dag minder.
Ondertussen geeft een rietmat wel een oplossing want bomen kweken vergt tijd.

ja wij hebben ook al gedacht om een deur extra te plaatsen, maar iemand gaf de tip een ruit uithalen. Alleen hebben we al gekeken en vinden geen systeem om het er uit te halen, langs de zijaknten. Daar heb je steeds die goot in de weg.

Witten willen we niet omdat het een groene serre is en wie weet wat dat allemaal aan raar zicht geeft.
Maar voorlopig houden we ze een beetje koel door die groene schaduwdoeken en langs de zuidwest kant heb ik gewoon zo'n los doek gehangen van over de wortels? Scheelt echt veel in temp en toch blijft het er lichtvol
dinsdag 31 juli 2007 - 21:38
Nicolette

Nicolette

Ik doe het zó: de deur blijft nu dag en nacht open staan, want de automatische ramen gaan 's nachts dicht. Zo heb je toch nog frisse lucht. Ipv witten of doeken aan de buitenkant, heb ik binnen witte lappen gehangen. Ze zijn even breed als een raam (in mijn geval heb ik er dus 4 in de breedte). Boven in de kas en halverwege heb ik staaldraad gehangen, waar de lappen bovenin doorheen geregen zijn, en halverwege overheen vallen. Op deze manier kan ik -bij een bewolkte periode- de lappen naar wens open of dicht doen.
Ik heb hier voeringstof voor gordijnen voor gebruikt, dat was het goedkoopste.
In het najaar gaan de lappen eruit en in de wasmachine!
Nicolette
woensdag 1 augustus 2007 - 12:08
GJB

GJB

Kan iemand me vertellen vanaf hoeveel graden het aan te raden is om de serre af te dekken tegen het sterke zonlicht. Mijn tomatenplanten, paprika's, pepers en sla plantjes hebben elke dag zon van 8u 's morgens tot 's avonds. Dus rond de middag is het er super warm.

Groeten.
vrijdag 3 april 2009 - 12:43
annd6

Annd6

Je mag gerust een nieuw topic beginnen hoor, je moet zo'n oude niet weer ophalen daarvoor.
Ik zou je plantjes beginnen te beschermen wanneer je ziet dat ze het nodig hebben. De serre is hier nu al te heet voor jonge plantjes. Morgen gaat het schaduwdoek omhoog maar zo dat ik het makkelijk kan oprollen moest het weer minder worden.

Groetjes
Ann
vrijdag 3 april 2009 - 17:03
GJB

GJB

Oké, ik zal er in de toekomst rekening mee houden .
Bedankt voor de info.

Groetjes GJB
vrijdag 3 april 2009 - 17:07

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon