menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Mijn kruidentuintje

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

[afbeelding verwijderd niet-https]
Zo zag die er in 't begin uit - natuurlijk staat er teveel in, maar moest mijn planten ergens kwijt. Ik heb ze allemaal in de pot laten zitten zodat ze in de winter gemakkelijk binnen kunnen.

Momenteel staat enkel de citroenmelisse, rode venkel en de Chinese bieslook nog ergens anders.

Het is wel mijn bedoeling om ze allemaal klein te houden (behalve bieslook) en maar 1 plant te hebben - ik heb liever veel verschillende kruiden - ik zou als ze in bloem komen die afsnijden zodat ze geen zaad van vormen - ze enkel vernieuwen als de plant te oud wordt.

Zijn er voor kruiden ook plantafstandregels? Zijn er die je best niet samenplant? Kan er kruisbestuiving plaatsvinden bij het samenplanten van munt?

woensdag 2 augustus 2006 - 10:12
Adrienne

Adrienne

Amai Tania,

Ge meent het hé
Knap gedaan, daar gaat ge wel plezier aan hebben in de keuken !!!

gtjs adrienne
woensdag 2 augustus 2006 - 21:07
Kwest

Kwest

Mooie kruidentuin Tania! Maar het is een illusie om te denken dat je alles klein kan houden, zelfs als je de kruiden niet in het zaad laat komen. Een aantal kruiden zoals citroenmelisse en munt ontwikkelen ondergrondse uitlopers zodat die in geen tijd een eind verderop nieuwe planten krijgen...

Plantafstandregels zijn er niet. Denk er wel aan dat sommige kruiden tamelijk groot worden, de venkel in onze kruidentuin is anderhalve meter hoog en meer dan een meter breed. Verschillende kruiden vragen ook verschillende soorten grond. Tijm en rozemarijn gedijen goed op een droge en zanderige grond, bieslook, koriander en peterselie hebben een meer humusrijke grond nodig.

Over kruisbestuiving van munt weet ik niets, de munt staat nu volop in bloei en er zitten veel bijen en merkwaardig genoeg ook veel vliegen op??

Onze venkel staat nu in bloei en er zitten veel sluipwespen op, ik wist niet dat sluipwespen aangetrokken werden door bloemen, heeft iemand hier meer info over?
donderdag 3 augustus 2006 - 00:12
Bowie

Bowie

Venkel wordt idd groot, die van mij kan ik bijna niet meer bovenkijken, mijn citroenmelisse is een struik van dikke meter doorsnede, daarom dat ze nog ergens anders staan.

Van de munt wist ik ook, had al bij de 1ste standplaats overal munt gevonden. Nu staan ze echter in potjes met heel kleine gaatjes onderaan. Daarom laat ik ook alles in een pot, zodat ik ze voor de winter kan uit de grond halen, en als de wortels uitgelopen zijn, snij ik die af - of maak ik mijn buren blij.
donderdag 3 augustus 2006 - 07:32
Rosita

Rosita

Hallo Bowie,

Inderdaad heel mooi kruidentuintje. Het zal wel heeeel moeilijk zijn om alles klein te houden. Wat de bestuiving van munt betreft, als je verschillende soorten naast elkaar hebt staan zullen deze allemaal met elkaar gaan kruisen. Op 123 heb je geen enkel munt meer die zuiver is. De uitzondering hierop is pepermunt. Deze gaat zich niet met andere muntsoorten kruisen.

Groetjes
Rosita
donderdag 3 augustus 2006 - 08:37
Bowie

Bowie

Bedankt Rosita, hoever moet munt dan uit elkaar staan om geen kruisbestuiving te hebben?
donderdag 3 augustus 2006 - 13:53
annd6

Annd6

Hallo, Bowie of Tania,
Ik heb ook verschillende soorten munt staan maar hou die wijselijk in potten, alleen amerikaanse munt en poleimunt staan in volle grond( en nog eentje maar kan even nie op naam komen en 't giet buiten! dus ik zal straks kijken). Nu heb ik hier al enkele jaren een kruidentuin en ik snoei in 't najaar en ook in 't voorjaar alle planten die ik wat te groot vind of die dreigen een andere te verstikken en dat gaat prima. Wat ik afknip hang ik te drogen en gebruik ik zo. De meeste kruiden zijn winterhard hoor.
Groetjes Ann
donderdag 3 augustus 2006 - 15:51
Bowie

Bowie

Wat is poleimunt??
donderdag 3 augustus 2006 - 16:09
Rosita

Rosita

Tania,

Eigenlijk moet de munt heel ver uit elkaar staan. Zeg maar aan de andere kant van de tuin en dan nog. Pepermunt kruist niet omdat hij zich vermeerdert via ondergrondse uitlopers. Alle andere vermeerderen zich door zaad. Dus als een bij van de ene munt naar de andere munt vliegt ontstaat er kruisbestuiving. Vandaar dus, héééél ver uit elkaar;

Rosita
donderdag 3 augustus 2006 - 16:48
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Mentha pulegium of poleimunt,
Er zijn opgaande en kruipende variëteiten. Hij ruikt heel sterk naar pepermunt en heeft een bittere smaak.
Van al de muntsoorten heb ik nog het liefst steentijm. Die is zacht en gemakkelijker te houden, zelfs in volle grond. Als je wil kan ik je er meer over vertellen.
Groetjes Ann
donderdag 3 augustus 2006 - 20:12
eka

Eka

hehe, ik ben ook klein begonnen op een balkon en nu is dit mijn kruidentuin

[afbeelding verwijderd niet-https]

Zou eigenlijk een grotere tuin willen want ik wil nog veel meer
maandag 7 augustus 2006 - 01:37
annd6

Annd6

Amai, prachtig tuintje zeg!
Ann
maandag 7 augustus 2006 - 11:43
Bowie

Bowie

Heel mooi!
maandag 7 augustus 2006 - 11:54
nientje

Nientje

ziet er idd een mooi tuintje uit
nientje
maandag 7 augustus 2006 - 16:26
annd6

Annd6

Mooie honden Nientje!
Ann
maandag 7 augustus 2006 - 17:42
Leentje

Leentje

Tania en Eka,

Mooie kruidentuinen.
Je zou het alleen al voor de geur aanleggen niet?

Ik knip regelmatig de munt en leg die dan gewoon tussen de mulch tussen de planten vlak bij de hangmat. Hier worden regelmatig achtervolgingen in georganiseeerd door onze twee katten en hond.

Die op een bepaalde moment volledig gedroogde munt bladeren blijven echt nog heel lang geur afgeven.

Heerlijk

Groetjes,
leen
maandag 7 augustus 2006 - 19:52
marleen

Marleen

eka een heel mooi gezellig aantrekkelijk tuintje!
het mag echt gezien worden
heel leuk
marleen
maandag 7 augustus 2006 - 20:20
nientje

Nientje

bedankt ann, ben er ook trots op op mijn 2 knappe lievertjes
nientje
maandag 7 augustus 2006 - 21:40
eka

Eka

Bedankt allemaal.
dinsdag 8 augustus 2006 - 00:32
Adrienne

Adrienne

Héél mooi tuintje en nog handig ook.

gtjs adrienne
woensdag 9 augustus 2006 - 17:39
annd6

Annd6

Ja Nientje, zijn écht mooie honden, heb de foto's gezien op je site, hoe noemt de zwarte? Wat voor ras is dat? Mitza is een mechelse herder niet?
Ann
woensdag 9 augustus 2006 - 20:40
nientje

Nientje

hoi ann, zie tuinbabbel
nientje
donderdag 10 augustus 2006 - 10:39
annd6

Annd6

Ik heb gekeken op tuinbabbel, vind het niet.
Ann
donderdag 10 augustus 2006 - 10:46
annd6

Annd6

Gevonden!
Misschien had je het bij allemaal beestjes moeten zetten
Ann
donderdag 10 augustus 2006 - 11:30
Rowena

Rowena

Mooie tuin hoor!

Groetjes Rowena
woensdag 16 augustus 2006 - 09:04
Tine

Tine

Ann, ik wist niet dat steentijm een muntsoort was. Ik heb het nagekeken maar het enige dat ik daarover kan vinden is dat het een beschermde plant is in Nederland en België. Er staat echter nergens aangegeven dat het een muntsoort is. Waar kan ik die gegevens vinden?

Tine.
woensdag 16 augustus 2006 - 10:41
Bowie

Bowie

Ann, ook ik heb al aan 't zoeken geweest waar je dat kan kopen, heb wel gevonden dat het idd zeldzaam en dus beschermd is - het zou naar pepermunt smaken of ruiken (ik vind het artikel nu niet meer terug).

Kan je die stekken, zoja zou je er dan evt eentje voor mij willen houden - stuur me dan maar een mailtje - we kunnen dan evt kruiden onderling ruilen - zelf heb ik een 30tal (één- & meerjarigen) staan.

woensdag 16 augustus 2006 - 11:45
annd6

Annd6

Tine,
Ik heb een boek :Kruiden en specerijen van Jill Norman, heel goed boek trouwens, waar steentijm onderverdeeld wordt bij de muntsoorten.
Je hebt Calamintha nepeta of bergsteentijm , Calamintha sylvatica de gewone steentijm en Calamintha grandiflora. De eerste is het interessantste om te gebruiken in de keuken, de tweede is minder geurig en de derde wordt enkel gebruikt voor thee.
De steentijmsoorten zijn verwant aan bonenkruid.
De smaak wordt omschreven als aangenaam pikant, warm muntachtig en peperig met een iets bittere nasmaak.
In het boek staat niets over het feit dat het een beschermde plantsoort zou zijn, integendeel hij zou in veel kwekerijen te koop zijn.
Dat laatste is toch niet écht zo, ik heb er behoorlijk lang achter moeten zoeken. Uiteindelijk heb ik planten kunnen kopen bij Marchal in Turnhout onder de latijnse naam ( ze staan daar alfabetisch). Ik kom in veel tuinzaken maar ik ben hem nog nergens anders tegengekomen, spijtig want het is een fantastisch kruid! Ik gebruik hem heel vaak.
Hij is het meest gekend en gebruikt in Sicilië, Sardinië, Toscane en Turkije.
Wacht ik maak gauw een foto [afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 16 augustus 2006 - 12:14
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https]
Deze is scherper. Je ziet, je hebt er met Lila en witte bloempjes.
De plant op zich ruikt ook fantastisch!
Tine en Tania,
als iemand me kan zeggen hoe ik er zaad van kan winnen wil ik dat best doen hoor voor jullie.
Graag zelfs.
groetjes
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 12:18
annd6

Tekst aangepast

Annd6

foutje, sorry
woensdag 16 augustus 2006 - 12:19
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

An als het dan toch een muntsoort is moet je die toch kunnen afleggen? Dat heb ik toch al ondervonden, als bv. een munttakje valt en je laat het liggen komen er met de tijd worteltjes aan. Kan je dat ook niet delen, want munt maakt toch wel een serieuze uitlopers (misschien niet alle soorten?).


An ik heb bij planten gezocht ook nog een paar munt- en basilicumsoorten gezet, wil je daar ook eens kijken voor 't geval je die misschien ook staan hebt.
woensdag 16 augustus 2006 - 12:25
Tine

Tine

Is het niet mogelijk om hem gewoon te stekken? De meeste kruiden stekken vrij eenvoudig. Zaden zullen waarschijnlijk te plukken zijn als de bloempjes wat verdroogd zijn. Vaak is het wel goed kijken omdet zaden miniscuul klein kunnen zijn vooral van kruipende kruiden.

Tine.
woensdag 16 augustus 2006 - 12:31
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Tania, ik wil dat wel proberen, is het dan niet beter van een takje in water te zetten?
hij woekert wel niet zo hard als gewone munt. Welke wil je nog? Ik heb nog Poleimunt, Amerikaanse munt , bergmunt (maar die laatste twee staan er zielig bij) en dan de gewone enzo.Van basilicum had ik vier soorten gezet maar enkel grootbladige doet het goed, thaise heeft nu bloemetjes maar is maar duim hoog en citroenbasilicum is ook niets geworden.
Tinne dat stekken hoe doe ik dat? Moet je dan geen stekvloeistof hebben en kan dat nu nog?
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 12:41
Tine

Tine

Stekken kan door een takje in water te doen of door een takje in stekaarde in een potje te doen al dan niet met gebruik van stekpoeder.

Tine.
woensdag 16 augustus 2006 - 12:52
florentina

Florentina

Tine,

Kijk ook eens bij bergsteentijm.

florentina
woensdag 16 augustus 2006 - 12:55
annd6

Annd6

Tine ik steek vandaag nog wat mooie takjes bergsteentijm in wat water!
Ik laat je weten wanneer er wortlels aan komen!
Florentina, ken jij bergsteentijm?
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 12:58
Tine

Tine

Florentina, dus toch zeldzaam in Nederland en België in de natuur. Ze staan op de rode lijst, dus beschermd.

Ann, ik denk wel dat het lukt met stekken.
Succes.

Tine.
woensdag 16 augustus 2006 - 13:01
florentina

Florentina

Ik heb jaren bergsteentijm gehad, vind de thee ervan ook lekker.
Momenteel heb ik hem niet meer.

florentina
woensdag 16 augustus 2006 - 13:01
annd6

Annd6

Zal ik nog een takje extra stekken?
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 13:04
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

In water zetten van kruiden: nog nooit geprobeerd.

Is wortelstek niet mogelijk?

Zelf heb ik dat al gedaan met basilicum en dat lukt goed, ik doe er wel stekpoeder aan en had 15cm stekken gebruikt.

De basilicumsoorten ken ik niet - zelf heb ik de rode en kaneelbasilicum, gewone was niet opgekomen.

Naar de vlg vijf ben ik nog op zoek: Agastache mexicana (Mexicaanse munt), Mentha aquatica (watermunt) en Mentha Lime (limoenmunt).
Basilicum: spicy globe en napoletano. Watermunt kan ik al krijgen van Pieter.

Net gevonden op Marechalsite: Vermeerderen door wortelstekken of stengelstekken in voor- en najaar.

Muntsoorten die ik staan heb: zwarte, Marokkaanse, paling, appel, gewone, kruis en pepermunt.
woensdag 16 augustus 2006 - 13:07
florentina

Florentina

Nog eens terug naar de steentijm: ik merk dat een aantal vertalingen door elkaar gebruikt worden.

- steentijm, kleine steentijm, kleinbloemige steentijm, bergsteentijm

De calamintha nepeta noemde ik tot nu de bergsteentijm. Dat is eigenlijk best een gemakkelijke
vaste plant.

Ik vermoed dat de wilde steentijm niet degene is die hier in de besproken kruidentuintjes zit.
Of toch ?
florentina
woensdag 16 augustus 2006 - 13:53
annd6

Annd6

Ja, klopt de calamintha nepeta is de bergsteentijm en de gewone steentijm calamintha sylvatica volgens mijn boek heb ik het ergens verkeerd gezet?
De wilde steentijm ken ik niet, trekt die op de bergsteentijm?
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 15:43
florentina

Florentina

http://www.soortenbank.nl/soorten.php?soortengroep=flora_nl&menuentry=soorten&id=1425&tab=synoniemen

Kijk daar eens naar de synoniemen. De verschillende namen worden daar ook gebruikt.

De plant die ik voor bergsteentijm hield had een bijna wit bloemetje , een hybride of een cultivar ?

Ik vind bij calamintha nepeta ook de "Alba",
-de nepeta ssp.nepeta
-de nepeta ssp. glandulosa
- glandulosa / Blue Cloud en White Cloud

Ik vraag me dus nog steeds af of de zeldzame wilde steentijm wel in de handel verkrijgbaar is.

florentina








woensdag 16 augustus 2006 - 16:57
annd6

Annd6

degene die ik gevonden heb was niet de wilde maar de bergsteentijm. Bij mij hebben ze ook witte bloempjes en één plant heel licht lila?
Ik zal eens naar die link gaan
Ann
woensdag 16 augustus 2006 - 17:36
annd6

Annd6

Tania,
ik zie nu pas je gewijzigde bericht hierboven, die soorten heb ik niet maar ik hou een oogje voor je open.
Ik zal ook eens naar die Marechal site gaan.
Voorlopig zitten ze hier in water.
Groeten

Ann
donderdag 17 augustus 2006 - 22:28
florentina

Florentina

De bergsteentijm die ik had was een vast plantje en zaaide zich in de omgeving goed uit.
Als je de takjes met uitgebloeide bloempjes voorzichtig afknipt , moet je de zaden zeker
kunnen opvangen. ( eerst nog wat verder laten afrijpen )

mvg, florentina
vrijdag 18 augustus 2006 - 08:47
annd6

Annd6

Dat afrijpen is dat gewoon het nog een beetje laten liggen? Nadien, vallen die zaadjes er dan uit?
Mijn bergsteentijm heeft zich nog niet uitgezaaid, ik heb drie jaar geleden 4 planten gezet en het zijn er nog steeds 4.
Ik ga het zeker proberen.
Groeten
Ann
vrijdag 18 augustus 2006 - 10:06
Tine

Tine

Ik knip , om zaden te verzamelen, meestal de vrij droge uitgebloeide bloemen af en leg ze in een bakje om verder te drogen. Na een paar dagen kun je de zaden er zo uitschudden. Soms moet je ze een beetje helpen door de zaaddoosjes verder uit te scheuren.

Tine.
vrijdag 18 augustus 2006 - 11:55
annd6

Annd6

Dankjewel, ik ga het proberen
Ann
vrijdag 18 augustus 2006 - 12:32
annd6

Annd6

Tine en Tania, die takjes krijgen geen wortels, helaas. Ik zal stekgrond halen en ik heb ook een paar bloemtakjes op een papiertje gelegd om te drogen.
Hopelijk heb ik hiermee beter resutaat

Ann
vrijdag 25 augustus 2006 - 16:09
annd6

Annd6

Tine , Tania en Florentina,
Dit is het resultaat van die bloemetjes van bergsteentijm te laten drogen.
Wie graag zaadjes heeft laat het me maar weten!
veel groetjes
Ann [afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 28 augustus 2006 - 10:49
Bowie

Bowie

Voor mij mag je er al apart houden - ben je nog aan 't proberen met stekjes?

Ik heb bieslook- en korianderzaadjes over.
maandag 28 augustus 2006 - 11:28
annd6

Annd6

Dat wou ik vandaag doen, die korianderzaadjes vind ik interessant
Ik hou er voor je bij, geef maar via mail je adres dan stuur ik ze op.
Ann
maandag 28 augustus 2006 - 12:17
Bowie

Bowie

Ann ik denk nog aan iets - kan je die tijm niet opdelen - ik doe dat soms met mijne bieslook, als de pol te groot wordt, opdelen en apart in de grond en mettertijd worden dat dan weer grotere pollen.

mailtje volgt...
maandag 28 augustus 2006 - 13:02
annd6

Annd6

Ik wil dat wel eens proberen maar doe ik dat niet beter in de lente?
Ann
maandag 28 augustus 2006 - 13:15
Bowie

Bowie

Geen idee waarschijnlijk wel, alhoewel ik mijn bieslook in juni nog gedeeld heb, het was nu wel een zeer kwakkelig voorjaar, dus ?????
maandag 28 augustus 2006 - 14:47
annd6

Annd6

Ben nog eens gaan kijken, ik vind de planten daar toch wat te klein voor. Ze staan er nu twee jaar en echt veel groeit er niet bij aan de basis. Dus ik hoop dat het met de zaadjes lukt.
Groetjes
Ann
maandag 28 augustus 2006 - 18:13
florentina

Florentina

Ann,
Voor mij mag je ook enkele zaadjes apart houden.
Ik denk niet dat je het plantje gemakkelijk scheurt, het wordt toch wat houterig.
Indien je bloemetjes op je plantje gelaten hebt, moet je volgend jaar wel zaailingen vinden
in de omgeving ( dan mag je niet te hardnekkig wieden). Dat was bij mij vroeger toch het geval.

mvg, florentina
dinsdag 29 augustus 2006 - 10:27
annd6

Annd6

Die zaailingen...er ligt een laag schors...om alles wat binnen de perken te houden.
Ann
dinsdag 29 augustus 2006 - 10:33
Tine

Tine

Ann, voor mij ook graag een paar zaadjes. Wat zou jij er graag voor teug willen hebben? Misschien heb ik daar binnenkort zaadjes van. Noem maar gewoon wat dingen op die jij wilt hebben.

Tine.
dinsdag 29 augustus 2006 - 12:50
Tine

Tine

Nig één opmerking, mijn geldboom, vooral die van het papiergeld, doet het dit jaar niet zo goed, er zitten geen zaden in. Jammer want die had ik graag uitgedeeld.

Tine.
dinsdag 29 augustus 2006 - 12:52
annd6

Annd6

Prima Tine,
ik ben de zakjes aan het vullen maar ik twijfel wel een beetje. Dat is precies gewoon maar een hoesje waar het bloempje in zat en het verdorde bloempje zelf als ik naar die "zaadjes" kijk. Ik vraag me af of ik iets verkeerd heb gedaan.
Ann
dinsdag 29 augustus 2006 - 12:56
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Wat ik in de plaats wil....heb je tomatenzaad of speciale kruiden?
Ann
Oja, mail je je adres dan door?
dinsdag 29 augustus 2006 - 12:57
Tine

Tine

Als je nu zo'n verdord bloempje openscheurt, zie je misschien het zaadje zitten. Het is ook mogelijk dat je tijdens het plukken al veel zaadjes bent kwijtgeraakt. Per bloempje zitten er meestal een paar zaden.

Tine.
dinsdag 29 augustus 2006 - 16:33
annd6

Annd6

Tine,
er zit een heel fijn draadje in, is het dat? Het zit inderdaad niet in elk bloempje, dan zal ik maar veel sturen zeker? Ik ga die er toch nie uitprutsen ze je moet dat toch met heel het bloempje zaaien nie? Anders is het toch veel te klein?
Ann
dinsdag 29 augustus 2006 - 16:47
Tine

Tine

Dat is goed er zitten vast wel een paar zaadjes tussen en als ik ze teder behande, komen ze vast uit.


Mijn adres stuur ik je wel.


Tine.
dinsdag 29 augustus 2006 - 22:44
annd6

Annd6

Tine,
ik heb net mijn uitleg gedaan onder het topic Allium Satvum, ik had dit te laat gezien!
We komen er wel!
Ann
dinsdag 29 augustus 2006 - 22:54
Aileen

Aileen

Oké, op deze moet ik toch even reageren!
Dit tuintje is zo schattig en mooi! Echt nice done!
maandag 19 januari 2009 - 10:30
Eve

Eve

Aiai, als ik dat allemaal lees en die foto's zie dan wou ik dat ik er ook zoveel van wist! Kan ik alstublief wat advies krijgen?

- Geeft het als kruiden in bloei schieten? Ik heb een tijm in de tuin in een pot, die is houterig (in de supermarkt zijn ze heel zacht) maar heeft toch veel smaak. De vorige die had ik ook een paar jaar gehouden, die bloeide elk jaar.

- Hoe weet ge of een kruid kweken (of gelijk welke plant) van stekken, wortelstekken of zaad moet gebeuren?

- Die potjes kruiden uit de supermarkt, als ge die individuele stengelkes in grotere pottekes zet, groeit dat dan uit naar een groter bos kruid dat nog altijd goed smaakt? Dat zou mij namelijk veel geld besparen

Dankuwel!
Groetjes van onder 20cm sneeuw (eindelijk!!)

Eve
dinsdag 3 februari 2009 - 12:22
Thanja

Thanja

Ik ben niet zo van de kruiden (in de tuin, wel in mijn maaltijd), maar de potjes met kruiden uit de supermarkt kun je gewoon in je tuin/balkon zetten. Bieslook is winterhard, dus hoef je maar 1x te kopen. Van basilicum en peterselie weet ik dat ze 's zomers buiten kunnen en wanneer het kouder is binnen gehouden kunnen worden.

Thanja
vrijdag 6 februari 2009 - 17:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon