menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Onbekend kruid

Ga naar meest recente reactie

Brechtje

Brechtje

Hallo,

mijn vrouw en ik zijn begonnen met een (momenteel) bescheiden kruidentuintje. Ze heeft van een collega enkele kruiden gekregen, maar er zit één tussen waarvan die collega niet weet wat het is. Voor we dit kunnen gebruiken, willen we natuurlijk eerst weten welk kruid het is, natuurlijk. Kunnen jullie ons hiermee helpen? Ik zal hierbij een foto proberen bij te stoppen.
zondag 20 augustus 2006 - 19:39
Brechtje

Brechtje

[afbeelding verwijderd niet-https]

Iets kleiner nu, voor de liefhebbers
zondag 20 augustus 2006 - 19:54
Brechtje

Brechtje

[afbeelding verwijderd niet-https]

Ok, 't lukt nu toch om degelijke foto's te placeren. Dus ... kunnen jullie ons zeggen welk kruid dit is?
zondag 20 augustus 2006 - 19:57
annd6

Annd6

Kan je vertellen hoe het ruikt? Als je een bladje tussen je vingers wrijft en dan ruiken. Misschien moet je een foto proberen te maken van één takje zodat het blad iets beter te zien is.
voorlopig heb ik ook geen idee wat het is, sorry.
groetjes
Ann
zondag 20 augustus 2006 - 23:15
Leentje

Leentje

Brechtje,

Sorry, ik kan het ook niet goed zien

Groetjes,
Leen
woensdag 23 augustus 2006 - 00:45
Brechtje

Brechtje

Hierbij een ingescand stukje kruid, en een blaadje ervan. Volgens iemand zou het Oregano zijn, maar voor we het gebruiken, zijn we het toch liever zeker.

Groetjes,
Brechtje
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:08
Victor44

Victor44

Volgens dat ik kan zien is dit inderdaad oregano!
vrijdag 25 augustus 2006 - 21:34
florentina
vrijdag 25 augustus 2006 - 22:04
Brechtje

Brechtje

Bedankt,

nu weten we wat het is, en kunnen we het gaan gebruiken!
Ook heb ik smeerwortel in onze tuin ontdekt (we hebben het huis nog niet zo lang geleden gekocht), maar heb ik niet gehoord dat dat niet meer bij wet mag gebruikt worden? Ik weet dat er op medicinaal vlak gebruik kan van gemaakt worden, maar kan dit ook in de keuken?

Brechtje
zondag 27 augustus 2006 - 08:39
Leentje

Leentje

Neen, zou ik direct zeggen!

Groetjes,
Leen
maandag 4 september 2006 - 23:15
ines

Ines

Brechtje een tijd geleden heb ik in het tijdschrift "Bloemen en planten " een arikel gelezen
dat smeerwortel hoogst gevaarlijk is, ik denk rond het tijdstip van zo'n 3 tijdschriften terug,
ik zou het moeten opzoeken...
En ik die dacht dat men smeerwortel voor zoveel doeleinden kon gebruiken.
Ik vraag me af waarom men dit niet vroeger kon weten en toelichten.
maandag 4 september 2006 - 23:25
Brechtje

Brechtje

Ja, vroeger stond smeerwortel toch bekend om zijn helende werking bij spataderen, (open) wonden en zelfs botfracturen (dat laatste betwijfel ik toch wel)? En nu zou het schadelijk zijn? Op den duur weet ik ook niet meer wat te geloven ...
Gelijk waar op 't net vindt ge veel uiteenlopende opmerkingen, mensen die 't aanprijzen als één van de beste medicinale kruiden, anderen die 't bijna als iets levensgevaarlijk zien ...
woensdag 6 september 2006 - 21:21
Catgarden

Catgarden

Als je echt wil weten wat te doen met al die medicinale kruiden kun je beter een avondcursus in kruidenleer gaan volgen. Want zomaar kruiden medicinaal gaan gebruiken kan erge gevolgen hebben.
Het is allemaal te doen om de dosis en hoe die gebruikt worden hé.
vb Valeriana officinalis is een kalmerend middel en helpt bij slaapproblemen. Maar om daar zomaar zelf mee te gaan experimenteren is levensgevaarlijk want in te hoge dosis is het dodelijk.

Er zijn ook wel middeltjes die totaal ongevaarlijk zijn, zoals tijmsiroop maken of brandnetel thee drinken. Maar andere dingen zijn niet aan te raden om zelf uit te proberen.
donderdag 28 september 2006 - 12:18
Geertje

Geertje

er is mij verteld dat smeerwortel gebruikt wordt in kompressen, als je de wortels gebruikt (dus geen orale toediening) dit vooral om gewrichtspijnen, reuma en zenuwpijnen te verlichten, als je de bladeren gebruikt kan je die zo op de te behandelen plaats leggen, ze eventueel vastleggen met een doek of verband
vrijdag 29 september 2006 - 22:44
andete

Andete

Smeerwortel is ook rijk an kali en andere mineralen wordt daarom als natuurlijke bemester gebruikt.
Is dat echt verboden in België?
zondag 8 oktober 2006 - 13:28
eka

Eka

Hierbij een ingescand stukje kruid, en een blaadje ervan. Volgens iemand zou het Oregano zijn, maar voor we het gebruiken, zijn we het toch liever zeker.

Groetjes,
Brechtje
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]


ziet er uit als wilde marjolein
maandag 9 oktober 2006 - 20:11
calimero

Calimero

Volgens mij is het ook marjolein.
als je het tussen je vingers wrijft zal het een aangename kruidengeur hebben.
Om hem mooi te houden moet men hem regelmatig terug snoeien.
maandag 30 oktober 2006 - 06:55
PascalBrysse

PascalBrysse

Hallo,

Marjolein heeft een veel compactere groei dan oregano. de bloemen staan ook niet in trosjes.
Volgen mij is dit dus oregano. typisch voor oregano is trouwens die vlekjes op de bladeren. dat komt door thrips. Marjolein heeft geen last van trips.

woensdag 8 november 2006 - 21:17
Tamar

Tamar

Voor alle duidelijkheid (ik heb het even opgezocht) De wilde marjolein = oregano (Origanum vulgare) en dan heb je ook nog echte marjolein = marjoraan (Origanum majorana). De smaak van de oregano is wat minder mild dan die van de echte marjolein.
Maar welke nu op de foto staat kan ik zo niet zien.
Groetjes Tamar
woensdag 8 november 2006 - 22:22
Alain1

Alain1

Smeerwortel:
Bevat pyrrolizioline alkaloïden, wat leververgiftiging kan veroorzaken. Zeker niet inwendig gebruiken en uitwendig niet langer gebruiken dan 5 weken. Niet bij kinderen en zwangere vrouwen!
Enkel de wortel wordt gebruikt van de smeerwortel en wel enkel in omslagen. Het bevordert de genezing door een betere doorbloeding en cellen herstel.

Oregano:
Stengel, bladeren worden gebruikt en wel tegen winderigheid, diarree, betere spijsvertering. Verder: gorgelen met oreganothee verzacht kiespijn en ontstekingen in mond en keelholte.

Groeten Alain
vrijdag 26 januari 2007 - 04:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon