Je mag altijd vanalles uittesten, niemand zegt dat het niet gaat... Marjolein zaai ik in maart - april, maar niemand houdt je tegen om nu al iets te zaaien.
Belangrijk is, eenmaal je zaadjes gekiemt zijn deze naar een koelere plaats te brengen. Anders krijg je gevoelige plantjes die buiten niet kunnen groeien aangezien ze het binnenklimaat gewoon zijn. Daarbij zijn ze gevoeliger voor ziektes zoals de omvalziekte, die praktisch altijd voorkomt wanneer een plantje te lang binnen blijft staan.
Ik zaai bij 18 - 20°C. Van het moment dat er enkele zaadjes gekiemt zijn, gaan ze naar 10 - 15°C. Als ze daar hun 2de bladpaar hebben gevormd worden ze verspeend naar een P9 potje, en gaan ze naar buiten (met uitzondering van de vorstgevoeligen = na 15/05).
Vanaf april zaai ik de meeste soorten buiten in bakjes of ter plaatse. Dan heeft het geen zin meer om binnen te zaaien. Zaden die buiten kiemen zijn sowieso veel sterker dan binnen gekweekte plantjes.
Niet alle soorten zijn binnen te zaaien, sommige hebben vorst nodig vooraleer ze kunnen kiemen. Soorten die kiemen bij lage temperaturen zaai ik sowieso buiten.
Hou rekening: hoe trager een plantje groei, hoe sterker. Stel het dus zo snel mogelijk bloot aan weersinvloeden (wind, regen, zonneschijn), maar voorkom plotse overgangen van binnen naar buiten.