menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Rode bieten

Ga naar meest recente reactie

Bowie

Bowie

Ben op zoek naar recept met rode bieten - heb ze dit jaar voor het eerst geplant - kan je dat rauw eten?
dinsdag 1 augustus 2006 - 21:26
lacegarden

Lacegarden

ik maak die zuur-zoet
gewoon spoelen
doorprikken met een aardappelmes
in de micro voor 10 min met een klein beetje water en wat zout
schillen
in blokjes snijden
op 1 liter water een halve liter azijn
koken met peperbollen, zout, wat honing, kruidnagel, look, suiker, laurierblaadjes
goed laten doorkoken
de blokjes rode bieten in bokalen doen
met het hete mengsel overgieten
bokalen sluiten
omgekeerd wegzetten
24 uur laten staan
na 2 weken perfect eetbaar
dinsdag 1 augustus 2006 - 21:52
florentina

Florentina

Rode bieten kan je rauw eten, geraspt, eventueel gemengd met een sukje geraspte appel.
Maak daarbij een lekkere vinaigrette, met sjalot, ....
Indien je tegelijkertijd wortelen raspt, hou de 2 kleuren dan mooi apart, de rode biet kleurt fel.

Je kan de bieten koken of stomen, met schil. Daarna de schil afhalen (gaat heel gemakkelijk) en in
stukjes/ blokjes/schijfjes snijden. Ook hierbij past een lekkere vinaigrette.

Voor een mierikswortel- bietensausje gaat in de keukenrobot eerst een stuk verse mierikswortel, vervolgens gekookte, geschilde en in stukken gesneden rode biet, een lepel honing, wat
olijfolie en wat citroen of lekkere azijn.Ook wat zure room of yoghurt passen erbij.
Zout en peper volgens eigen smaak.

In de keuken van Centraal - en Oost - Europa kan je niet zonder de borsjt, de soep met rode biet.
Er bestaan veel variaties , maar vast onderdeel zijn de rode bieten en de zure room.
Eerst wennen, maar daarna ... lekker !

florentina
dinsdag 1 augustus 2006 - 23:31
cetinel

Cetinel

ik eet ze eigenlijk het liefste rauw en dan rasp ik ze met een speciale rasp( was bijgeleverd bij mijn super v schijf)waardoor je sliertjes krijgt die lekker lang zijn.
en daar doe ik dan enkel zout,olijfolie en citroen door....word altijd heel graag gegeten
ook is het lekker als je ze kort kookt( in hun geheel)zonder volledig te garen
dan in plakjes en ook een beetje vinaigrette erover
dinsdag 3 oktober 2006 - 09:45
Lilian

Lilian

goed afspoelen (niet beschadigen dat ze gaan bloeden) en koken ongeveer 30 min met wat zout.
Dan de schil eraf halen, gaat gemakkelijk, en snij ik er met de rasp van die dunne "frietjes" van. Een gesnipperde appel en een flinke ui erbij met een dressing van olijfolie-azijn-beetje water-peper en zout en een klein beetje suiker. Het is een oud recept maar is bijzonder smakelijk!

Groetjes Lilian
zaterdag 21 oktober 2006 - 11:38
an

An

tania

als ik rauwe bieten koop of krijg uit eigen tuin doe ik ze altijd in de snelkook pan, met ruim water dat ze onder staan deksel er op en dan onder die hoge druk 25 min . gaar koken.
en dan als ze gaar zijn , dan pel ik ze gelijk als je ze een beetje kan vast houden.
en dan rasp ik ze grof en verdeel ik ze in porsies per keer e.v.t met een klein uitje er door .(in diepvries zakjes wel dubbele zakjes). en dan als ze afgekoeld zijn doe ik het met een etiketje met datum en hoeveel er in zit in de vriezer.
en als je ze dan wil eten doe ik het in een pannetje (zakje eraf natuurlijk)met een bodempje water, kan ook met een klontje boter (water is voor de lijn) en dan laten ontdooien en warm laten worden en klaar is kees.
en dan eet ik ze met gekookte aardappelen en vlees.
gr an
vrijdag 3 november 2006 - 22:19
an

An

maar je kan natuurlijk ook een bietenslaatje er van maken met gekookte bieten(gare) met aardappelen,heb ik vroeger een op school gemaakt.

maar na mijn zwangerschap(bevalling ) had ik zoveel bloed verloren dat ik ijzer tekort had en toen moest buiten de ijzer tableten elke dag 1 groot glas bietensap drinken nou en je moet weten dat ik de eerste 4 maanden geen biet meer kon zien of ruiken na al die bieten sap ik heb dit wel 3 weken moeten drinken .
en de kraamverzorgster stond er bij hoor net zio lang dat ik het op had.
gr an
vrijdag 3 november 2006 - 22:24
Adrienne

Adrienne

Ha, dan had je nog chance
Ik heb hééél wat jaartjes elke avond stout moeten drinken met een rauw ei in
Om aan te sterken.
zondag 5 november 2006 - 17:41
an

An

gatverdarie,adrienne dat je dat naar binnen kreeg met dat rauwe ei er in ,je mag toch geen rauwe eieren meer eten i.v.m samonella bacterie.
kwam ik er toch beter vanaf.
ken jij ook dat recept wat ze vroeger deden voor een zere keel ?
1 rauwe ei, honing en nog iets er bij en dan elke keer een slokje er van nemen dan ging je zere keel over.
gr an
zondag 5 november 2006 - 19:42
Adrienne

Adrienne

Nee An da ken ik niet.
Als ik me niet lekker voel ga ik groggie slapen.
Een glas warme melk, met goe wat rum.

En de volgende dag ben ik weer kip lekker.
zondag 5 november 2006 - 22:16
an

An

wat zal jij lekker slapen zeg.
gr an
zondag 5 november 2006 - 22:22
corrielat

Tekst aangepast

Corrielat

Nee An da ken ik niet.
Als ik me niet lekker voel ga ik groggie slapen.
Een glas warme melk, met goe wat rum.doe ik ook altijd maar dan zonder melk,

En de volgende dag ben ik weer kip lekker.

doe ik ook altijd ,maar dan zonder melk
zaterdag 11 november 2006 - 22:13
an

An

wat slapen jullie allemaal lekker met die rum ,zeker een goeie scheut want dan slaap je zeker lekker en je voelt niks meer. doen jullie 1 of 2 glazen corrielat en adrienne.hahahaha
dat wat ik zei was een paar jaar geleden een goed middel voor dat ze over die samonella begonnen,
gr an
zondag 12 november 2006 - 22:16

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon