menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Grote garnalen met komkommer en paksoi

Ga naar meest recente reactie

andre

Andre

Ingrediénten: 350 gram ongepelde rauwe tijgergaralen, 1 rode ui, 250 g paksoi, een halve komkommer, 2 takjes verse munt, 1 lemoen of citroen, 150 g Thaise rijst, 2 à 3 eetylepels olie die geschikt is om te wokken ( b.v. arachideolie; geen olijfolie ), 2 eetlepels vissaus, 1 eetlepel oestersaus

Bereiding

Laat de garnalen ontdooien. Dep de ontdooide garnalen drrog. Snijd de stelen van de paksoi in smalle reepjes en het blad in 2 cm brede repen. Snijd de komkommer in schuine plakjes en de plakjes in repen. Knip het muntblad fijn. Pers de limoen uit.

Kook de rijst gaar volgens de aanwijzingen op de verpakking. Verhit een wok droog voor. Schenk de olie langs de rand in de work. Roerbak hierin op hoog vuur de uipartjes 2 à 3 minuten. Schep de paksoistelen erbij en roeibak 2 minuten. Schep de garnalen erbij en roerbak 3 à 4 minuten tot de garnalen mooi roze zijn en krom trekken. Voeg de vissaus, oestersaus en 2 eetlepels limoensap toe en brengt het vocht al omscheppend aan de kook. Schep de komkommer, het groen van de paksoi en de munt erbij en warm het geheel nog 1 minuuut door.

Serveer de rijst er apart bij.

andre
dinsdag 12 september 2006 - 12:49
Tine

Tine

Heerlijk recept. Om dit iets pittiger te maken kan je in plaats van munt er koriander bij doen. Is ook heel lekker.

Tine.
dinsdag 12 september 2006 - 13:32
Adrienne

Adrienne

Goh Andre, da ziet er goed uit.
Nog een vraag, waar haal jij oestersaus ??
dinsdag 12 september 2006 - 14:14
Tine

Tine

Nog een waarschuwing, bij gebruik van oestersaus geen zout gebruiken daar deze saus en trouwens alle aziatische vissauzen heel erg veel zout bevatten.


Tine.
dinsdag 12 september 2006 - 14:35
florentina

Florentina

André,

Dat is een origineel recept om de toch minder bekende packsoy eens klaar te maken.
Packsoy heb ik jammer genoeg alleen in de lente , nu heb ik wel snijbiet en dat lijkt me wel
een alternatief.

florentina
dinsdag 12 september 2006 - 15:07
annd6

Annd6

Adrienne,
die oestersaus vind je in de Sun Wah, dat is een chinese supermarkt in Antwerpen aan het Astridplein.
Misshien vind je het ook in de gewone supermarkt, kijk eens bij oosterse produkten, het merk Suzi Wan daar zou je het ook kunnen vinden misschien.
Ann
dinsdag 12 september 2006 - 16:36
Adrienne

Adrienne

Ah, oke bedankt ann
woensdag 13 september 2006 - 19:55
annd6

Annd6

Graag gedaan!

Ann
woensdag 13 september 2006 - 22:08
ulanka

Ulanka


Hoi Andre,

Dit lijkt me een heel lekker en gezond recept, maar ik zou het ook met koriander willen
uitproberen, is pittig en ik ben dol op koriander !!
Dus, beste forumvrienden en vriendinnen ... met zen allen de gezonde toer op , en uitproberen
maar !!

Bedankt en groetjes

Ulanka
vrijdag 15 september 2006 - 07:07
Victor44

Victor44

Oestersaus vind je gewoon in alle supermarkten,wanneer je bij de soyasaus enz..eens gaat kijken zul je ze wel vinden! Wij gebruiken ze hier ook tamelijk veel en heb nog nergens problemen gehad om ze te vinden.
Mia
vrijdag 15 september 2006 - 14:16
marleen

Marleen

ja maar wat is "paksoi" ???

en nog: mag / kan men met olijfolie niet wokken?

andré dat recept leest zo lekker dat het water in de mond komt............
marleen
maandag 18 september 2006 - 21:06
Tine

Tine

Olijfolie hoort niet bij de Aziatische keuken. De smaak daarvan past niet goed bij de kruiden.

Paksoi is een chinese groenten( een soort losse kool) die knapperig gegeten moet worden, dus is wokken er de beste manier voor. Verder is in plaats van paksoy ook erg lekker een andere groenten nl. amsoy. Deze lijkt uiterlijk wel wat op paksoy maar is meestal niet in de gewone supermarkten te krijgen en de smaak is iets bitter. Dus echt voor de liefhebber.

Tine.
maandag 18 september 2006 - 21:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon