menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Recept - Hot Sauce - 99 ways to suffer

Ga naar meest recente reactie

Maxpowa

Tekst aangepast

Maxpowa

Hallo,

Ik zal in de komende weken proberen een aantal recepten voor pepers online te zetten.

Dit is het eerste recept uit de reeks, ik zal ze steeds proberen op te vrolijken met wat foto's.

Recept voor: Hot Sauce - 99 ways to suffer (99 manieren om te lijden)

Ingrediënten:

- 300 gr Habanero Pepers, steeltjes verwijderd en in kwartjes gesneden, 10 dagen gepekeld (zie verder)
- 300 ml water
- 300 ml azijn
- 3 eetlepels suiker
- 3 teentjes look
- 1 kleine ajuin

- 2ml Sorben *

Pekelen:

Voor de pekel hebben we nodig:

- 700ml warm water
- 140 gr keukenzout

Los het zout op in het water. Plaats de stukjes peper in een plastic doos en overgiet met de pekel. Sluit de doos af met een deksel en laat 10 dagen pekelen, iedere dag even roeren om alle stukjes goed in kontakt te brengen met de pekel.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu voor de saus zelf:

Laat de gepekelde pepers uitlekken in een zeef.
Giet de pepers terug in de doos en overgiet met warm water.
Laat dit nog eens 10 minuten weken en laat de pepers terug uitlekken in de zeef.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Snij de knoflook en de ajuin in stukken en laat al roerend bakken zonder vetstof op een laag vuurtje. Let er op dat het niet aanbakt, door het ontbreken van vetstof kan dit erg snel gebeuren.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Vanaf hier moet je alles onder een dampkap of buiten uitvoeren, de dampen zorgen gegarandeerd voor irritatie van ogen en neus.

Wanneer de ajuin en look kleur krijgen, voeg je de pepers toe.
Doe er het water bij en dek af. Laat nu alles op een zacht vuur een 10-tal minuutjes sudderen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Na tien minuten mix je alles fijn met een staafmixer. Zorg er voor dat je geen spatten in de ogen krijgt en ga ook niet boven de pot hangen.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Neem een hitte-bestendige wijde maatbeker van ten minste 850ml.
Doe 300 ml azijn in de maatbeker en schep het mengsel van de vorige stap door een zeef bij de azijn. Roer alles goed door de zeef, het enige wat mag achter blijven zijn stukjes vel en pitjes. Doe de velletjes en pitjes in een kommetje en doe er wat water bij, roer even en duw dit mengsel nog eens door de zeef in de maatbeker.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Giet nu alles van de maatbeker terug in de pot, voeg 3 eetlepels suiker bij en breng terug aan de kook. Als de saus te vloeibaar is naar uw zin, kunt u nu sausbinder voor donkere sauzen toevoegen tot de gewenste dikte bereikt is.

De saus even laten opkoken en terug in de maatbeker gieten.
Nu voegen we 2ml Sorben toe, dit zal de houdbaarheid van de saus aanzienlijk verlengen. Roer zeer goed om, zodat de Sorben volledig gemengd is.

Giet nu alles in netjes uitgewassen en gekookte flessen en sluit goed af met een nieuwe gekookte schroefdop.

[afbeelding verwijderd niet-https]

Nu is de saus klaar, zet de flessen 10 minuten op hun kop om ook het deksel en de hals van de fles met de warme saus in kontakt te brengen. Laat afkoelen en ten minste twee weken rusten alvorens een flesje te kraken.

Een label voor op de fles: [afbeelding verwijderd niet-https]
Vel met 8 labels om te printen: http://maxpowa.telenet.be/saus/99_ways_2_suffer_labels.jpg

* Sorben is een kant en klaar conserveermiddel. Het is een samenstelling van kaliumsorbaat (werkzaam tegen schimmels) en natriumbenzoaat (werkzaam tegen bacteriën). Het is verkrijgbaar bij onder andere brouwland.be Ook de schroefdeksels verkopen ze daar. Je hoeft het niet te gebruiken, maar dan heb ik geen idee hoe lang de saus houdbaar is. Met Sorben is ze gesloten een jaar houdbaar, geopend enkele maanden in de koelkast.

Groeten,
Steven

PS. Op een schaal van 1 tot 10, geef ik deze saus een 8 à 9, omdat het altijd pikanter kan hé
donderdag 5 oktober 2006 - 15:35
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

Dat apprecieer ik enorm dat je recepten wilt doorgeven aan ons.

Nog een geluk dat ik gewacht heb om mijn pepers te gebruiken.

Recept voor: Hot Sauce - 99 ways to suffer (99 manieren om te lijden)


Is de 100ste manier dan het gebruik van zachte pepers??

donderdag 5 oktober 2006 - 15:54
Tine

Tine

Fantastisch, zal vooral mijn man heel blij mee zijn. Hij koopt tegenwoordig ongelooflijk scherpe afrikaanse saus. Deze worden in verschillende gradaties van scherpte aangeboden. Van 1/10 tot en met 10/10. Die laatste is bij manlief favoriet. Mij is die meestal net iets te scherp. Jouw saus maar eens proberen als ik tenminste in een speciaalzaak habaneros kan krijgen. Ik ben alleen in het bezit van Madame Jeanet en gewone lombok(spaanse pepers) en rawit.(kleine scherpe pepertjes). Misschien dat die laatste ook een habanero soort is, maar ik ken alleen de indonesische naam.

Tine.
donderdag 5 oktober 2006 - 18:17
Nigella

Nigella

heel erg bedankt
nu kan ik eens wat anders proberen
donderdag 5 oktober 2006 - 19:33
annd6

Annd6

Te gek!
Lijkt me erg heet, meer iets voor de geoefende pepereter
Wat doe je met die saus? Bij vlees of om gerechten op smaak te brengen of als dip? Of allemaal?
Ga ik volgend jaar zeker eens proberen als ik Habanero's heb.
Ben benieuwd hoe het proeft....zal melkboer almaar verwittigen als 't zover is
Ann
donderdag 5 oktober 2006 - 21:14
lisa

Lisa

wat een goed idee van jou -nu komt spanning in de keuken
ik zal volgend jaar de mooie pepers zaaien en natuurlijk genieten
van de mooie recepten ben echt benieuwd hoe het smaakt-hot
lisa
vrijdag 6 oktober 2006 - 10:03
annd6

Annd6

Hey Maxpowa,

zou je bij je recepten ook het niveau van de sterkte kunnen geven?
In mijn kruidenboek staan meer dan dertig pepers en ze zetten er nummers bij van 1 tot 10.
Bijvoorbeeld Serrano C. annuum 6-7/10
Habanero C. chinense 10/10
Rocoto C. pubescens 8-9/10
Aji dulce C. annuum 1/10
Dan kunnen we een beetje weten waar we voor staan!
Bedankt
Ann
vrijdag 6 oktober 2006 - 10:56
Maxpowa

Maxpowa

Tania,

Dat is graag gedaan hoor. Ze gaan waarschijnlijk niet allemaal zo gedetailleerd zijn, maar hot sauce is iets wat de meeste mensen moeilijk achten. Je vindt het dan ook nauwelijks terug in kookboeken enzo. Dat komt mischien door het pekelen. Dat doen de grote saus-fabrikanten (zoals bvb. Mc ILHENNY, fabrikant van Tabasco) ook. En het maakt een wezenlijk verschil.
Zachte pepers in een volgend recept, samen met wat Lemon drop en Ancho pepers natuurlijk

Tine,

Ik geloof niet in saus die 10/10 scherp is, het kan altijd pikanter. Dat gezegd zijnde, Habaneros kun je kopen in sommige supermarkten (Carrefour heeft ze soms), maar ze zijn niet goedkoop, rond de 3 Euro / 100 gr. In veel gevallen zijn ze niet goed rijp ook.

Je kan dit recept trouwens toepassen bij gelijk welke soort pepers hoor, maar voor hot sauce moeten het dus wel pittige zijn, anders doe je de naam geen eer aan. Madame Jeanet is zeker bruikbaar voor dit recept (is ook een Chinense ras).

Nigella, graag gedaan, je hebt trouwens ook mail gekregen als het goed is.

Ann,

Je kan er alles mee doen, bij vlees, soep, saus, pasta, dip, enz... alles waar je Tabasco voor kunt gebruiken en meer. Deze saus heeft echter meer smaak en aroma dan tabasco, dat lekkere chinense aroma komt er nog goed door.
Bestel al maar 12 flessen melk ja

Lisa,

De keuken zou altijd spannend moeten zijn, dat geeft eten karakter.
Het smaakt inderdaad zoals je zelf zegt, HOT

Ann,

Ik heb het er bij gezet, een 8 à 9. Dat vindt ik al behoorlijk pikant. Tijdens het bereiden proef ik tussendoor eens. Ik heb twee keer spontaan de hik gekregen bij het proeven, bij mij is dat een reactie die boekdelen spreekt, het middenrif schrikt een beetje

Groeten,
Steven

vrijdag 6 oktober 2006 - 14:02
annd6

Tekst aangepast

Annd6

Ja als je al niet boven de pot mag gaan hangen dan beloofd dat wat!
Hikken, die reactie op pikant heb ik nog niet gehad!
Ik ga het netjes noteren en volgend jaar uitproberen.
Lijkt me ook heel leuk om zo'n fles kado te geven.
Dat is dan toch wel een speciaal warm kadootje
Ann
vrijdag 6 oktober 2006 - 14:16
lisa

Lisa

ja,ann ik zie ze al lopen heet ...heet
heel speciaal kado voor specielle vriende

lisa
vrijdag 6 oktober 2006 - 15:05
Bowie

Bowie

Of een cadeautje voor ""vrienden "" die je liever niet meer terugziet.
vrijdag 6 oktober 2006 - 15:22
kurt

Kurt

Maxpowa was zo vriendelijk me de toelating te geven zijn prachtige recept op de site te zetten.

zie: http://www.tuinadvies.be/hot_sauce.htm

Als je dat recept ziet en leest krijg je eigelijk toch zin om het zelf uit te proberen he

[afbeelding verwijderd niet-https]

Met dank aan Maxpowa.
Mvg,
Kurt
vrijdag 6 oktober 2006 - 15:28
Maxpowa

Maxpowa

Kurt,

Dat heb je heel mooi bewerkt!

En bedankt dat ik ook eens een voorpagina mag behalen

Ook jij verdient hier een eervolle vermelding vindt ik. Zonder deze uitstekende website zou ik geen plaats hebben om mijn hersenspinsels online te zetten. Ik vindt dat dat niet altijd genoeg gewaardeerd wordt, een website van deze omvang is meer werk om in orde en 'up to date' te houden dan de meeste mensen wel beseffen.

Was er een smiley met een pluim, dan had ik die hier gezet...

Groeten,
Steven
vrijdag 6 oktober 2006 - 16:07
annd6

Annd6


Deze heeft een beetje de zelfde boodschap, wel geen pluim maar toch!
Ik hoop dat jullie samenwerking nog vele leuke receptjes voortbrengt!
Bedankt allebei
Ann
vrijdag 6 oktober 2006 - 17:03
florentina

Florentina

Maxpowa,

Je bent de meest aan de pepertjes verslingerde persoon die ik al bespeurd heb.
Je hebt dat recept leuk en duidelijk in de verf gezet.
Alhoewel ik een mindere peperfanaat ben, wil ik zo'n saus eens uitproberen, met een zachtere soort.
Ga je nu nog etiketjes verzinnen voor de verschillende soorten ?
Knap gedaan !

florentina
vrijdag 6 oktober 2006 - 20:53
Maxpowa

Maxpowa

Speciaal voor de mensen die een wat mildere saus willen maken:

Voor allerlei mildere pepers:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Vel met 8 labels: http://maxpowa.telenet.be/saus/99_ways_2_suffer_medium_labels.jpg

Voor Cayenne en aanverwante:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Vel met 8 labels: http://maxpowa.telenet.be/saus/99_ways_2_suffer_cayenne_labels.jpg

Ik hoop dat jullie er iets aan hebben, ik heb niet echt goede foto's van cayennepepers, mijn excuses daarvoor.

Groeten,
Steven
zaterdag 7 oktober 2006 - 14:47
florentina

Florentina

Maxpowa,

Heel leuke labels, vind ik ! Bedankt.

Hoeveel peperplantjes heb jij het voorbije seizoen gehad ? Om die flesjes te kunnen vullen,
had je toch een behoorlijke productie nodig ?

Heb jij nooit een branderig gevoel in je maag ?
Eten kinderen ook van je peperbereidingen ?

Volgend jaar een regionaal peper- en rariteitenfestival ?

mvg, florentina
zaterdag 7 oktober 2006 - 18:13
annd6

Annd6

Steven,
die ga ik zeker printen, erg leuk!
Ik heb daarstraks een peperplantje gekocht maar de verkoper wist niet welke soort het was (!?!)
Kan jij me helpen? [afbeelding verwijderd niet-https]
Ann
zaterdag 7 oktober 2006 - 19:05
annd6

Annd6

[afbeelding verwijderd niet-https] [afbeelding verwijderd niet-https]
Hij zou redelijk mild zijn, dat wist hij wel.
Ik dacht eerst aan Tri-Fetti maar die rijpen zwart -rood af en dit is wel echt paars hé. Qua blad had het wel gekund.
Ann
zaterdag 7 oktober 2006 - 19:08
Maxpowa

Maxpowa

Maxpowa,

Heel leuke labels, vind ik ! Bedankt.

Hoeveel peperplantjes heb jij het voorbije seizoen gehad ? Om die flesjes te kunnen vullen,
had je toch een behoorlijke productie nodig ?

Heb jij nooit een branderig gevoel in je maag ?
Eten kinderen ook van je peperbereidingen ?

Volgend jaar een regionaal peper- en rariteitenfestival ?

mvg, florentina


Florentina,

Ik ben begonnen met 78 plantjes, waarvan de helft hier is gebleven en de rest uitgedeeld aan familie en vrienden. Een 36 in totaal dus, wat al redelijk wat pepertjes opleverd, sommige planten zitten ondertussen aan de tweede oogst.

Ik heb nog nooit een branderig gevoel in de maag gehad van teveel pepers, maar wel zoals eerder geschreven soms eens de hik, als het echt pikant is.

Ik kne eerlijk gezegd niet veel kinderen die graag erg pikant eten, het is dus eerder bestemd voor volwassenen, je kan de planten ok best weghouden van erg kleine kinderen.

Een festival, was dat maar waar, ik denk dat het daarvoor nog iets te vroeg is, dat er nog niet genoeg geintresseerden zijn.

Groeten,
Steven
zondag 8 oktober 2006 - 10:33
Tine

Tine

Wij eten vrij sterk gepeperd maar van onze maag hebben we nooit last gehad, wel naweëen bij het naar je weet wel" gaan.

Tine.
zondag 8 oktober 2006 - 12:13
Maxpowa

Maxpowa

Ann,

Het zou mogelijk Jigsaw kunnen zijn, maar er zijn zoveel soorten... Daarom is het belangrijk altijd goed te voorzien van naamkaartjes, achteraf uitvissen is in veel gevallen bijna onmogelijk.

Groeten,
Steven
zondag 8 oktober 2006 - 14:43
annd6

Annd6

Dat zou een goede les zijn voor de verkoper in kwestie!
Ann
zondag 8 oktober 2006 - 16:46
tuinheks

Tuinheks



* Sorben is een kant en klaar conserveermiddel. Het is een samenstelling van kaliumsorbaat (werkzaam tegen schimmels) en natriumbenzoaat (werkzaam tegen bacteriën). Het is verkrijgbaar bij onder andere brouwland.be Ook de schroefdeksels verkopen ze daar. Je hoeft het niet te gebruiken, maar dan heb ik geen idee hoe lang de saus houdbaar is. Met Sorben is ze gesloten een jaar houdbaar, geopend enkele maanden in de koelkast.


Hoi,

Ziet er echt een hete saus uit.
Ga ze zeker volgend jaar proberen als mijn peperoogst lukt.

Ik probeer echter zo weinig mogelijk conserveer- en andere middelen te gebruiken.
Zou het gebruik van de azijn en de suiker niet voldoende zijn om het geheel te bewaren ?
Azijn is ook tegen bacteriën en schimmels en suiker is een echt bewaarmiddel.

Zelfs daarzonder zou de bereiding lang moeten bewaren als je de saus heet in de flesjes met schroefdeksels giet, volgens mij.

groetjes

Tuinheks
dinsdag 10 oktober 2006 - 16:52
Maxpowa

Maxpowa


Hoi,

Ziet er echt een hete saus uit.
Ga ze zeker volgend jaar proberen als mijn peperoogst lukt.

Ik probeer echter zo weinig mogelijk conserveer- en andere middelen te gebruiken.
Zou het gebruik van de azijn en de suiker niet voldoende zijn om het geheel te bewaren ?
Azijn is ook tegen bacteriën en schimmels en suiker is een echt bewaarmiddel.

Zelfs daarzonder zou de bereiding lang moeten bewaren als je de saus heet in de flesjes met schroefdeksels giet, volgens mij.

groetjes

Tuinheks


Ik weet dat de meeste mensen niet echt liefhebber zijn van bewaarmiddelen. Wat ik ook weet is dat als de mensen iets zien wat chemisch is, dat meteen ook nadelig, slecht, ongezond vinden. Maar alles rond ons is chemie, wij inbegrepen. Ik heb liever een paar druppels bewaarmiddel in mijn saus dan botulisme, van het eerste denken sommige mensen dat je sneller dood gaat, van het tweede ga je gewoon dood.

Met de azijn moet de saus ook wel lang houdbaar zijn, dat ga je me niet horen ontkennen. Als de ph van de saus beneden de 4 zit, dan is het zowiezo veilig, maar dan krijg je een erg uitgesproken azijnsmaak. De suiker zal in deze concentraties echter eerder een voedingsbodem voor microorganismen dan een bewaarmiddel zijn.

Wist je trouwens dat natriumbenzoaat gewoon een natriumzout is van benzoëzuur, een stof die van nature in hoge concentraties voorkomt in bepaalde bessen (bvb. in veenbessen), kaliumsorbaat is het kaliumzout van sorbinezuur, een stof die van nature voorkomt in bvb. lijsterbessen.
Kalium- en natriumzouten worden voordurend gevormd tijdens het eten, dus ook als je bvb. veenbessen eet bij een maaltijd.

Maar ik begrijp de verontrusting wel hoor, en als je wil, kan je natuurlijk geen bewaarmiddel gebruiken, hou dan wel de ph in de gaten.

Zoals je ziet, in alles zit chemie, maar als heks wist je dat natuurlijk al lang, niet?

Groeten,
Steven
dinsdag 10 oktober 2006 - 18:51
tuinheks

Tuinheks

Hoi Steven,

Ik weet wel dat alles, ook wij pure chemie zijn.
Maar dat het in de natuur voorkomt wil uiteraard niet zeggen dat het veilig is.
Colchicum of hersttijloos komt ook in de natuur voor en is zelfs een mooi bloempje.
Toch is het zeer giftig, 3 tot 5 zaadjes kunnen al dodelijk zijn...

Ik heb fibromyalgie en cvs en ben momenteel een dieet aan 't volgen dat alle geraffineerde zaken, en alle toevoegingen zoals : bewaarstoffen, kleurstoffen, ...... en gist vermijdt.
Ik probeer dus alles zo "puur" mogelijk te verbruiken.

Als iets niet absoluut nodig is om te bewaren of voor de smaak laat ik het er zoveel mogelijk uit.

Bijgevolg ..

groetjes

Tuinheks
dinsdag 10 oktober 2006 - 20:48
annd6

Annd6

Steven,
ik wil je citeren maar ik weet niet hoe ik dat moet doen.
Je zei dat diepeper misschien Jigsaw was, ik heb daar helaas geen foto van gevonden, nog niet.
Ik kwam er wel ééntje tegen op Reinhards site en die trekt erg op dit pepertje nl Variegata=Tri color c.annuum. Zou het die kunnen zijn?
Je hebt gelijk van die labeltjes maar ik heb het plantje gekocht en ze wisten het niet.
Groetjes
Ann
woensdag 11 oktober 2006 - 10:03
annd6

Annd6

Hallo Steven,
ondertussen weet ik via Ann1790 dat Variegata, tri color en tri-fetti een en dezelfde soort zijn én dat de organisatie waar we de plantjes kochten enkel die soort verkocht dus het is hem.
Goed om weten want dan zijn ze waarschijnlijk nog niet rijp!
Bedankt Ann1790
Groetjes
Ann
Weet je dan waren ze wel mis qua sterkte, want ze zeiden dat hij mild was en op verschillende sites enop een pakje zaad dat ik hier heb van de nieuwe tuin staat dat hij HOT is !
Hot en mooi dat beloofd!
woensdag 11 oktober 2006 - 15:48
tuinheks

Tuinheks

FF stout zijn.

Mijn schoonvader vroeger (de lieve mens is ondertussen overleden) heeft eens een serieus probleem gehad met zulke pepertjes.

Wij hadden een klein plantje in de veranda staan, zo bij de bloemist gekocht als sierplantje.
Mijn schoonvader nam, in gedachten verzonken, zo'n pepertje in zijn hand en verpulverde dat terwijl we met enkele mensen aan 't palaveren waren.
Een tijdje later gaat hij "een plasje plegen" ....
Het gevolg laat zich raden

Spijtig dat we toen geen chronometer bij de hand hadden.
Ik ben er zeker van dat hij minstens het Belgisch record van de 100 sprint (of zoeits) verbroken heeft...

Wees dus allen gewaarschuwd !!
woensdag 11 oktober 2006 - 16:25
Maxpowa

Maxpowa

Ann,

Naar wat ik zie, is dat inderdaad een hete peper, best er dus eerst even van proeven voor je er drie in us spaghettisaus gooit

tuinheks,

Je kan inderdaad best weg blijven van ogen, mond, neus, oren, andere gevoelige delen, zeker als je net erg hete pepers in je handen hebt gehad, of dan ten minste het sap. Je zal er geen blijvend letsel aan over houden, maar aangenaam is het zeker niet. Goed nieuws is dat na een 20-tal minuten de pijnreceptoren die capsaicine registreren uitgeput raken en gevoelloos worden.

Ik weet van een onderzoeker die werkt met de zuivere stof capsaicine, die heeft dat ooit eens per ongeluk ingeademd, hij zegt dat hij op dat moment liever dood was geweest.

Groeten,
Steven
woensdag 11 oktober 2006 - 16:48
Bowie

Bowie

Wel ik heb van de week spagettisaus gemaakt en er 2 kleine cayennepepers (zo'n 6cm lang, 1cm dik) bij gesnipperd.

Ik had een heel klein sneetje in een vinger en het deed na het versnipperen heel veel pijn.

Enne mijn saus was heel heet, gelukkig had ik er maar 2 kleintjes in gedaan.
woensdag 11 oktober 2006 - 22:19
annd6

Annd6

Steven,
wat een verhaal!

Ik ga ze nog wat laten hangen, misschien veranderen ze nog van kleur alhoewel ik dat niet echt denk.

Tania, ik heb ook al dikwijls pech gehad met pepers!
Zelfs met handschoenen aan ben ik er al in geslaagd om me weer die twintig minuten op de hals te halen.

Tuinheks, het verhaal van je schoonvader vind ik wel geweldig!

Ann
woensdag 11 oktober 2006 - 22:46
tuinheks

Tuinheks


Tuinheks, het verhaal van je schoonvader vind ik wel geweldig!

Ann


Ja Ann, hij toen wel iets minder !!
donderdag 12 oktober 2006 - 14:36

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon