menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Droogstukje met eikels

Ga naar meest recente reactie

decoels

Decoels

Ik zou graag in het najaar een droogstuk (bol of krans) maken met eikels, nu bij ons in de tuin staat een enorme eik met veel eikels, doch deze beginnen al af te vallen, maar ze zijn nog steeds groen van kleur.

Weet er iemand of deze bruin worden zoals het hoort als ik deze nu opraap of wacht ik beter af tot de bruine beginnen te vallen, maar onze eik moet ook serieus gesnoeid worden één dezer dagen omwille van bouwwerken aan het huis, en dan is het merendeel van de eikels wel verdwenen.

grtjes
Els
donderdag 23 augustus 2007 - 10:55
Nigella

Nigella

worden zeker bruin na een tijdje en krimpen ook lichtjes
sommigen barsten wel open

je kunt ze heel makkelijk met een lijmpistool op een ondergrond lijmen, vb op een eerst met plakband beklede piepschuimbol (anders smelt piepschuim tenzij je een lijmpistool hebt voor lage temperatuur (vb oasislijmpistool) tussen de gaatjes kun je makkelijk wat mos of wat ijslands mos verwerken om geen ondergrond meer te zien, maar jekunt evengoed er voor zorgen dat je piepschuim in eenzelfde kleur is dan je eikels en dan zie je de ondergrond ook minder

succes
donderdag 23 augustus 2007 - 15:02
decoels

Decoels

bedankt nigella voor de info en voor de tip van de plakband

als het klaar is zal ik er proberen een foto van te plaatsen, kunnen jullie allemaal meegenieten
grtjes
Els
donderdag 23 augustus 2007 - 15:31
Nigella

Nigella

bedankt nigella voor de info en voor de tip van de plakband

als het klaar is zal ik er proberen een foto van te plaatsen, kunnen jullie allemaal meegenieten
grtjes
Els


tuurlijk he
dat fotooke verwachten we

en..dat doet mij denken aan de tijd dat we hier 5 eiken staan hadden (idee van een jonge tuinarchitetct) maar die wemoeten verwijderen hebben, omdat het niet te doen was, de brorders waar de eikels vielen stonden steeds weer vol van die jong-schietende eikjes. Je zou voor minder vloeken als je series moet uit trekken. En in de zomer tussen die bloemen zag je ze niet, maar dan plots na de opkuis had je reuzewerk, en zelfs al waren ze maar 15 cm hoog, die hadden al serieuze wortels
donderdag 23 augustus 2007 - 20:17
Jose47

Jose47

Hoi Els,

Ikzelf heb vorig jaar een krans met eikels gemaakt. Ik heb ze groen van de boom geplokken en in het begin heb je dus een groene krans en uiteindelijk wordt deze bruin.
Ik heb ze gewoon met een lijmpistool met houtlijm (moet je niet zolang aandrukken, plakt direct) bevestigd, en je hebt er jaren plezier van. Hij is nu nog altijd even mooi.

Groetjes
Josée
zondag 26 augustus 2007 - 12:15
decoels

Decoels

hallo josée,

Die houtlijm voor een lijmpistool zijn dat die gewone staven die je overal vindt of zijn dat speciale want ik ken deze niet, ik heb al vaak met lijmpistool gewerkt maar mijn inziens is dat geen houtlijm ofwel?

En inderdaad ik had groene eikels van de boom gehaald en in een doos in mijn garage gezet en ze worden al bruin, nu nog even laten uitdrogen en dan kan ik aan de slag.

grtjes
els
dinsdag 4 september 2007 - 16:36
Jose47

Jose47

Hoi Els,

Je kan deze lijmstaven in een doe het zelfzaak vinden, (tenminste in België toch) de houtlijmstaven zijn geel van kleur.

Sinds ik deze gele staven ken gebruik ik ze praktisch altijd omdat het heel handig werkt, je moet het maar even aandrukken en het houdt heel goed, zelfs voor stukken die je buiten plaatst.

Succes met het stuk dat je wil maken.

Grtjs
Josée
dinsdag 4 september 2007 - 17:02
Jose47

Jose47

Ik ga een poging doen om een foto te plaatsen:
[afbeelding verwijderd niet-https]

Ik heb gebruikt: een strokrans, eikels , lijmpistool met houtlijmstaven en ijslands mos.
Je hebt hier lang plezier van , ik kan hem nu al voor het derde jaar ophangen, hij is wel helemaal
bruin gworden.

Grjts
Josée
donderdag 6 september 2007 - 15:24
decoels

Decoels

Beste Jose,

Mooi - echt knap - ik ga het zeker proberen en dan plaats ik ook een foto - ik ga eerst wel op zoek naar die staven met houtlijm (in gamma of brico zullen ze die zeker hebben hé) dan kan ik het werkstuk ook eens buiten gebruiken voor decoratie

Ik heb ondertussen ook een voorraad hazelnoten, ook hier zou ik graag iets mee maken.
Alvast bedankt voor de goede tips en het mooie voorbeeld
grtjes
Els
donderdag 6 september 2007 - 15:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon