menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Broeinest

Ga naar meest recente reactie

cactelders

Tekst aangepast

Cactelders

Gisteren wat sukkelaars weggegooid die de voorbije warmte minder geapprescieerd hebben en anderen in een nieuwe pot gestoken. Zo viel me op dat al die oorlogsslachtoffers nog in hogere percentages organisch materiaal gepot waren wat me deed denken aan een verband met de bacteriele opwarming in een composthoop en de verschijnselen die we nu zien met die voorbije warmte????????
Zo heb ik ook de indruk dat ondanks de warmte er weinig of geen uitdroging van het plantmedium te bespeuren valt wat dan een rotting met zich mee brengt, iets wat ik in het verleden vaker op dit forum gelezen heb( rotting van mijn cristaat),de planten die zich in een groot percentage anorganisch materaal bevinden hebben dat helemaal niet en kunnen de warmte beter aan. Waarschijnlijk spelen de afdeksteentjes waar we onze planten o a warmer mee houden een omgekeerde rol en doen ze in dergelijke uitzonderlijke ( nou ja uitzonderlijk????) gevallen meer slecht dan goed.
dinsdag 1 augustus 2006 - 06:49
Ben

Ben

interessante theorie, dirk. dit zou idd kunnen zijn wat er gebeurd is met jouw en mijn cristaten (bij mij stonden ze eigenlijk nog iets te weinig mineraal, elk jaar doe ik er meer anorganisch materiaal bij, omdat ik zie dat het organisch materiaal in vele gevallen voor problemen zorgt...
dinsdag 1 augustus 2006 - 08:38
cactelders

Cactelders

Door een ( nog te leveren ) aankoop van Ariocarpussen verdiep ik mij nu wat meer in dit genus ,en op de 2 prominente sites van dit genre( Aztekia en Living rocks ) wordt er steeds de nadruk gelegd op het laten drogen van het medium na elke ( spaarzame) gietbeurt en het niet afdekken met steentjes omdat juist rotting de grootste oorzaak is van plantensterfte binnen een Ario-collectie , dan was de link tussen organisch en anorganisch vlug gelegd.
dinsdag 1 augustus 2006 - 10:59
Ben

Ben

ik zit nu ongeveer aan de verhouding 80% anorganisch, 20% organisch? ik dek wel af met steentjes, al besef ik dat dat eigenlijk niet hoeft (en misschien zelfs nadelig is). ik vermijd wel split of zeer kleine steentjes, daar dat inderdaad een bijna ondoordrinbare laag wordt. ronde, grotere steentjes laten duidelijk meer wisselwerking met de omgeving toe... maar als ik het hier zo lees, moet ik misschien ook daarvan afstappen...

misschien een interessante poll voor dit forum:
afdekken met steentjes, ja of neen, en waarom niet?
dinsdag 1 augustus 2006 - 12:41
AndreV

AndreV

Ik volg deze discussie met interesse, maar vraag me wel af wat jullie dan wel gebruiken als organische bijmenging?
dinsdag 1 augustus 2006 - 14:34
cactelders

Cactelders

Ik gebruik die van mijn vader ,die man houd zich nog steeds bezig met bladeren uit de ganse buurt en uit gans de Bergstraat in Merelbeke samen te harken en te composteren. Hij is geweldig kieskeurig want , ik ben nu niet zeker , maar ik meen dat het beukeblad moet zijn voor hem. Mijn familie heeft een generaties lange traditie met tuinbouw en mijn vader vertelt soms hoe ze als klein kind al bladeren gingen harken bij kasteelheren in de buurt( Vinderhoute en Lovendegem) en ik herinner mij nog dat ik als kind bij mijn grootouders op grote hopen compost speelde en van de een op de andere sprong ( er lagen er veel hoor , de oppervlakte van een rijhuis en een 2-tal m. hoog) iets wat ten strengste verboden was( verschillende jaargangen ).
dinsdag 1 augustus 2006 - 18:20
Lucl

Lucl

Inderdaad ik dek mijn potjes al jaren af met steentjes zonder echt problemen mee te ondervinden.
Het komt er inderdaad op aan goed te weten hoeveel water je in je bakken kan en mag gieten. voor mijn bakken in serre en tafels weet ik 2l voor een normale gietbeurd en 2 tot max 3 maal per jaar giet ik de planten eens wat natter en giet ik er 3l water in.Wat de steentjes betreft dekte ik ze vroeger af met kleine witte aquarium steentjes en dat is niet zo ideaal of men mag de laag niet te dik maken.Voor kleine plantjes durf ik het soms nog wel eens gebruiken. Voor de grotere planten gebruik ik nu een grover gesteente meer bepaald japanse split van 2-6mm.
Wat de steentjes in de grond betreft heb ik ook al verschillen ervaringen op gedaan. Zo heb ik vastgesteld dat niet alle soorten even goed gaan in een grondmengsel met veel steentjes. (Mammillaria's en Gymno's)
Veel van deze planten hebben een zeer fijn wortel gestel en wanneer we te veel steentjes gaan gebruiken blijven de wortels boven in de pot en groeien ze niet verder naar beneden. Zo hadden veel planten maar een wortel diepte van een cm of 3. Trouwens als we deze planten in de natuur zien groeien ze of onder bomen of in rots spleten waar ook wel humus in zit.
Zo heb ik ook vast gesteld dat Turbini's ook graag wat humus hebben in hun grondmengsel en meer schaduw verlangen dan men soms wel denkt.Momenteel gebruik ik ongeveer 60 percent steentjes en perliet in mijn potgrond. En zoals Willy zegt de Humplus voor rozen van Osmo die we nu gebruiken is een tamelijk goede grond. We kunnen de natuur proberen zo goed mogelijk na te doen maar men mag daarbij niet vergeten dat er een groot verschil is tussen een habitat en onze serres.

Trouwens zeer interesante topic
dinsdag 1 augustus 2006 - 20:44
Ben

Ben

en wat met 'cactusgrond' uit tuincentra, aangevuld met anorganisch materiaal, perliet edm? ik probeerde verschillende soorten uit en die van substral valt me niet tegen (tot nu, uiteraard...)

andere vraag - welke 'anorganische' materialen gebruiken jullie? en wat zijn de voor- en nadelen in jullie collectie?
ik las ergens op internet dat iemand nooit nog perliet gebruikte, omdat dat oranjerot zou veroorzaken. iemand daar ervaring mee?
dinsdag 1 augustus 2006 - 21:19
Lucl

Lucl

Ik gebruik al jaren perliet in mijn grondmengsel Ben , niet veel in ieder mengsel dat ik klaar maak een confituur pot. Mijn grondmengsel bestaat uit , Potgrond - cocopeat - japanse split - kleine rode steentjes (die gebruikt worden door duivenliefhebbers - perliet - en als ik er heb bimskies

Wat de cctusgrond uit uit tuincentra's betreft zal dat zeker ook bruikbaar zijn als je er maar steentjes en dergelijk bijvoegd. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van.
dinsdag 1 augustus 2006 - 21:32
AlainFSD

AlainFSD

Wel .. ik heb steeds een erge hekel gehad aan het "afdekken" van de grond met wat dan ook .. ik heb daar niets anders dan mizerie mee gehad omdat ik waarschijnlijk iets te veel giet in verhouding en het afdekken van de grond sluit hoedanook de vochtigheid in ... voor vochtgevoelige soorten is dat afdekken dus niet aan de orde .. prominente uitzondering op deze regel : de Luc ! Bij hem werkt dat wel maar dat kan dus aan zijn gietgewoonten liggen ..

& BTW afdekken met breuksteentjes (split=scherpe kanten) is nog vele malen slechter (de laag stapelt zich dichter) dan met ronde steentjes maar persoonlijk mijdt ik het als de pest


Willy,

Je blijft me verbazen, en ik durfde dit onderwerp nooit eerder ter sprake brengen gezien mijn soms afwijkende mening, en niet altijd bereid om gelijk te moeten/willen hebben.
Het doet deugd iemand met dezelfde argumentatie een gelijklopend standpunt te zien verdedigen. Met uitzondering van enkele Haworthia's gebruik ik nooit een afdeklaag bij mijn planten en wel hierom :
Je ziet niets (fungus, halsrot, beginnende wolluisproblemen, enzovoort)
Je voelt niets (grondmegsel is droog, wak of doorweekt ?) het verschil is vaak dodelijk.
Ik heb nooit begrepen waarom anders dan een esthethische reden er mag zijn om een plantpot met de nodige kiezels af te dekken ?

Alain
woensdag 2 augustus 2006 - 02:06
Lucl

Lucl

Het is inderdaad enkel een esthethische reden Alain , het oogt gewoon mooier
woensdag 2 augustus 2006 - 06:08
Angus

Angus

het beschermt ook de hals van de plant van al te veel vocht volgens sommige boeken maar als je grond doorlatend genoeg is maakt dat niet zoveel uit zeker?
woensdag 2 augustus 2006 - 12:53
Angus

Angus

sja
ge hebt gelijk...
woensdag 2 augustus 2006 - 13:18
Bowie

Bowie

Boekenwijsheid is het begin.

Daarna is ondervinding is de beste leermeester en dat vind je niet in boeken.
woensdag 2 augustus 2006 - 13:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon