menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Oranje plekken

Ga naar meest recente reactie

DieTerXz

DieTerXz

Hoi

Heb een paar probleempjes.

Zowel mijn G. baldianum als mijn G. bueneckeri kleuren oranje (eerste feller dan tweede).
Bij de eerste begint het aan de basis en dan op de nieuwgroei en bij de tweede zijn het eerder individuele plekken. Ze lijken er niet echt schade van te ondervinden, want de baldianum heeft nog 3 knoppen, maar het is echt lelijk... Iemand een idee wat het is, waarom en hoe ik het kan oplossen? Ikzelf dacht misschien aan water geven bij warm weer... Sowieso ga ik verpotten.

Mijn Rebutia krainziana lijkt helemaal verkurkt te zijn. Zowel de moederplant als de uitlopers. Het is een redelijk jonge plant. Nu heb ik ook wat wolluis ontdekt en dus ga ik ook hier verpotten. Weet iemand waarom dit gebeurt?

Een van mijn jonge A. asterias heeft sterk ingevallen flanken. Ik heb al geprobeerd water te geven, maar het lijkt niet te helpen. De plant steekt erg stevig in zijn pot en er is niets te zien aan het plantenlichaam dus denk ik niet dat hij dood is. Iemand een idee?

Nog een supplementair vraagje: kan wolluis onder de grond zitten, of is het dan wortelluis of wortelwolluis? Zelfde behandeling als gewone wolluis? Zou ik de verspreiding moeten zien of raden jullie aan echt alles te verpotten en te behandelen? Confidor vernevelen en als drinkwater geven helpt niet, dus ga ik het met spiritus en kwast proberen.

Groetjes
Michiel
zaterdag 17 juni 2006 - 12:42
Alain1

Alain1

Zou het kunnen dat ze tijdens de voorbije droogte, zon "teveel" water gekregen hebben? Dat de planten ahw "gekookt" zijn door de warmte? Cellen kapot en waarschijnlijk vandaar die kleur??? Of is het bruin dat je bedoeld (verkurking) of eerder geel-witte plekken (zonnebrand)?
Voelen uw cactussen eerder slap aan?
zaterdag 17 juni 2006 - 14:28
DieTerXz

Tekst aangepast

DieTerXz

Ik denk inderdaad dat het het eerste is. Is er verbetering mogelijk? Bij de Rebutia is het verkurking. Zonnebrand is het zeker niet. Het plantenlichaam voelt nog steeds heel sterk aan.
zaterdag 17 juni 2006 - 14:58
DieTerXz

DieTerXz

Trouwens, bij Identificaties 1 zie je een beetje het begin al bij G. horstii, misschien kun je daar iets uit afleiden.
zaterdag 17 juni 2006 - 16:26
DieTerXz

DieTerXz

Voor de A. asterias "zie" (niet veel te zien op die foto) Identificaties 5.
zaterdag 17 juni 2006 - 16:29
DieTerXz

DieTerXz

Voor de R. krainziana zie Identificaties 10.
zaterdag 17 juni 2006 - 17:09
cactelders

Cactelders

Ong. zelfde probl. gehad met asterias. Heb de plant volledig met een fijne harde straal uit de vernevelaar schoongespoten met wortel en al.Worteldelen die mij niet aanstonden afeknepen met duimnagel en nu staat hij al een 3-tal weken op zuivere Seramis (bimskies kan ook) en zie wekelijks verbetering. Ik was vroeger ook te zacht met (sommige) planten, den Pieter heeft mij bekeerd , soms moet je drastisch zijn, ze roepen geen aaajeee en ze worden er beter van.
zaterdag 17 juni 2006 - 23:18
DieTerXz

DieTerXz

Oke! Ik zal hem in ieder geval dan maar verpotten en het wortelstelsel "verbeteren". Nee, ai heb ik ze nog niet horen roepen .
zondag 18 juni 2006 - 10:29

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon