menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Babycactus voeding

Ga naar meest recente reactie

Jurgen

Jurgen

Mijn kleintjes zijn nu een dikke maand oud. Moet ik die binnekort bemesten ? Welke producten raden jullie aan en waar kan ik deze vinden ?
Nog een ander vraag. Ik heb geen last van schimmelvorming moet ik dan toch mijn regenwater behandelen of niet ?

maandag 11 september 2006 - 17:25
Lucl

Lucl

Voor voeding is het nog te vroeg en ik zou zeker verder doen met regenwater
maandag 11 september 2006 - 18:12
CarlVE

Tekst aangepast

CarlVE

Beste Luc,

meen je dat ...regenwater?...
is dit niet gevaarlijk?...bedoel... dat je op die manier allerlei organismen op je zaaigrond krijgt die de grond kunnen doen dichtslaan?
Is het niet beter om bij jonge zaailingen kraantjeswater te gebruiken?...

maandag 11 september 2006 - 18:21
Jurgen

Jurgen

OK luc , zal ik doen.
Wat vind je van mijn opstelling trouwens ?
maandag 11 september 2006 - 19:37
Minto

Minto

Ik heb het al vaker gesuggereerd, maar ik gebruik al tijden een zg. 'brita-kan' dat is een waterfilter-systeem, dat een overschot aan kalk en andere verontreiniging uit kraantjeswater haalt.
Zonder reclame te willen maken, wil ik toch echt wijzen op dat ik erg enthousiast ben over hoe mijn cactussen op dit water reageren. Ik geloof zelfs nog beter dan gewoon regenwater ivm verontreiniging door de dakgoot en zo. Voor een euro of 15 schaf je al zo'n kan aan. Het water wordt er 'zachter' van en van een heel groot deel gezuiverd van verontreininging van onder andere chloor enz.
Je moet er eens in de maand een nieuw filter in doen; zo'n filter kost ongeveer 5 euro. info is te vinden op http://www.brita.nl
maandag 11 september 2006 - 19:54
Lucl

Lucl

Lijkt intresant Minto , ik hou het voorlopig al jaren bij gekookt regenwater zonder prablemen
maandag 11 september 2006 - 20:24
bisschop

Bisschop

Willy,
hoe doe jedat dan. Gewoon in een potje zaaien en dat in plastieke zakjes zetten en toedoen?
Mvg
marleen
maandag 11 september 2006 - 21:29
Jurgen

Jurgen

Ik gebruik zeer helder vijverwater , dat is toch ook geen probleem he
maandag 11 september 2006 - 23:07
stekeltje

Stekeltje

ik gebruik altijd gekookt regenwater,maar alles is te proberen
maandag 11 september 2006 - 23:29
Angus

Angus

vijverwater???
geen idee of dat kwaad kan (zal wel niet zeker, tenzij je er producten indoet voor t een of t ander...)
dinsdag 12 september 2006 - 16:48
Jurgen

Tekst aangepast

Jurgen

Nup is van de zuiverste graad ! , glashelder en natuurlijk gefilterd
dinsdag 12 september 2006 - 17:15
Alain1

Alain1

Ik gebruik water van mijn filterput ... nog steeds geen problemen gehad.
Misschien krijg ik weldra wel warm water via deze weg als in Nederland.
dinsdag 12 september 2006 - 18:26
Minto

Minto

gewoon zuiver regenwater .. er is niets beter .. in 't slechtste geval krijg je wat meer algen .. in dat geval Luc zijn raad volgen en het water koken .. leidingwater is het slechtste wat je kan gebruiken, meestal al alkalisch en dan nog verzadigd in Calcium en Magnesium en die krijg je er niet uit zonder speciale toestellen ... ik zaai in plastic zakjes dus ik heb dat probleem niet ..


Ik geloof ook zeker dat regenwater hartstikke goed is! En leidingwater rechtstreeks uit de kraan is ronduit slecht, vanwege alle kalk, chloor, tot zelfs zware metalen en insecticides. Maar mocht iemand om welke reden dan ook toch leidingwater gebruiken, dan kan zo'n filter waar ik het over had toch zeker uitkomst bieden.
Het klopt ook wat je zegt over calcium en magnesium, van deze stoffen krijgt het filter er maar een heel klein percentage uit.
Voor ik het filter had, gebruikte ik leidingwater voor mijn cactussen (ik bedoel niet uitsluitend zaailingen). Het verschil was spectaculair!

Wat ik me overigens af vroeg: hoe zit het eigenlijk met 'zure regen' waar je vaak over hoort? Wat is 'zure regen' eigenlijk precies en kan dat geen kwaad wanneer je regenwater voor je planten gebruikt?
dinsdag 12 september 2006 - 20:04
bisschop

Bisschop

Jurgen,
je zegd dat het vijverwater natuurlijk gefilterd is. Wil je dat eens uitleggen

Mvg
marleen
dinsdag 12 september 2006 - 23:10
Jurgen

Jurgen

Wij hebben thuis 3 vijvers .

1 met japanse koi daar is wel een ander filterinstalatie
1 met goudvissen (ook filtermateiraal enz.)
en de laatste is 1 met zonnebaarsjes. de filter is een lange strook rivier met grind ogevuld en planten.
de planten zorgen voor mooi natuurlijk helder water.
Veel fouten die mensen maken is overbevolking van vissen . daardoor veel algen en groen troebel water.
woensdag 13 september 2006 - 12:21
bisschop

Bisschop

Jurgen welke planten zet je dan in de rivier?
donderdag 14 september 2006 - 00:08
Jurgen

Jurgen

Maakt eigenlijk niet zo veel uit , vooral planten met groot wortelgestelsels zijn het best geschikt.
Werkt nu al 10 jaar perfect zonder groen water of veel algvorming. we hebben ongeveer een 20 grote vissen en 20 kleintjes.
en veel waterslakken houden de boel ook zuiver
donderdag 14 september 2006 - 15:50

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon