menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Maar weer eens over cactussubstraat...

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Ik blijf een beetje zoeken naar optimale cactusgrond.
Wie heeft er tips waar ik potgrond zonder turf kan vinden. Ik ben vanmiddag even bij een tuincentrum geweest en langs alle grond-soorten gelopen. Maar zowat alle potgrond en tuinaarde die ik daar zag, is op basis van turf.
Daarom de volgende vragen:
- Waar kan ik turfvrije grond vinden?
- het enige turfvrije dat ik tegenkwam is 'kokospotgrond'; deze beschrijving stond er bij:
Kokospotgrond is een 100% organisch materiaal en bestaat uit de fijnste deeltjes van de kokosbast. Kokospotgrond is homogeen en bestaat uit miljoenen haarvormige sponsjes, die bijna 1000% van hun eigen gewicht aan water kunnen absorberen. In combinatie met de luchtige en rulle structuur van kokospotgrond betekent dit dat het product een zeer goede lucht-waterhuishouding heeft, hetgeen wortelgroei bevordert. Kokospotgrond heeft voor plantengroei een zeer gunstige PH. Kokospotgrond bevat natuurlijke meststoffen en voorziet planten 6-8 weken van voedingsstoffen die voor de groei noodzakelijk zijn.
Deze kokospotgrond is ontwikkeld voor alle kamer- en terrasplanten en is tevens geschikt ter bodemverbetering in de tuin, voor het zaaien en stekken en als deklaag.
(het waterabsorberende van 1000% lijkt me niet zo goed voor cactussen... wat denken jullie hiervan?)
- Is cocopeat misschien een optie als onderdeel van een mengsel?
- Koemestkorrels, kan ik dat door een substraatmengsel doen, of kan ik het bijvoorbeeld beter een tijdje in water weken en dat dan gebruiken om bij het gietwater te doen? Of maar beter helemaal geen koemestkorrels bij cactussen gebruiken?

Ik gebruik hoofdzakelijk bimskies als substraatmengsel, daarbij heb ik een klein beetje akadama en kiriyu bij gemengd (verkrijgbaar als substraatmengsel voor bonsai), verder nog wat maagkiezel voor parkieten (zonder schelp), daarbij doe ik dan een klein beetje aarde dat ik uit de tuin heb geschept. Bij sommige cactussoorten doe ik er toch wat potgrond bij, hoewel het op turfbasis is, maar dat is dus bij gebrek aan turfvrije potgrond, natuurlijk doe ik dat laatste alleen bij de gemakkelijker cactussoorten, die niet zo kritisch zijn.
Maar voor mijn gevoel is dit mengsel wel heel arm aan voedingsstoffen, zodat ik toch af en toe wat bij moet mesten. Vandaar mijn vraag naar turfvrije potgrond.
zaterdag 17 juni 2006 - 18:37
jerrytuinbout

Jerrytuinbout

Voor een cactus is het misschien altijd handig als er even een bedrijf wordt bijgehaald? Bodemverbeteringen of grondproblemen zijn namelijk best complex af en toe. http://www.terricola.nl
maandag 3 september 2007 - 15:46
jumperke

Jumperke

Ik zou geen koemestkorrels in het subrstraat doen.
Cactussen hebben bijna geen mest nodig,en koemest bevat teveel mest.
Ik zou je substraat maken op basis van bimskies.
Indien je geen bims hebt kan je nog altijd oude kleipotten of bakstenen tot pijn kloppen.
Ik zou geen terreau met zand mengen zoals er velen doen(ik deed dit vroeger ook),maar neem een deel leem(gewone buitengrond uit je tuin is ook goed)of je kan bladgrond nemen ook en een deel bimskies(of ietsje meer)en meng dit met een klein beetje zand let erop dat het wel grof zand moet zijn.


groetjes jerko
maandag 3 september 2007 - 19:02
cactelders

Cactelders

Mijn substraat is gemiddeld 80% anorganisch ( bims,leem,klei ,gemalen steen ,tuinaarde en gezeefde bladaarde ), naargelang de soorten gaat er bims bij (Ariocarpus) of bladgrond bij ( geénte cactussen) !
maandag 3 september 2007 - 19:39
Minto

Minto

Wat leuk dat ik gister ineens antwoord kreeg op een vraag van een héle tijd geleden!!! En wat daarbij ook nog eens toevallig was, dat ik juist gebeld was door iemand van de plaatselijke cactuscub (succulenta Fryslân) of ik zin had in een reisje met de club naar cactuskwekers en serrehouders in Duitsland.

Ik was een beetje verdrietig met mijn cactushobbie. De wolluis had ongelooflijk huisgehouden in mijn verzameling en ik was elke keer erg verdrietig als ik weer meer aangestoken planten ontdekte. Ik zette wel steeds de aangestoken cactussen in afzondering, maar op een gegeven moment stond zo'n beetje heel mijn verzameling bij elkaar in afzondering... (Zou er bijna om moeten lachen, als het niet zo treurig was) Ook ben ik bezig geweest met verpotten en royaal sproeien met anti-luis. Maar toch: het grootste deel heeft het eenvoudig niet overleefd. Daarbij had ik het op dat moment erg druk met mijn werk, zodat ik niet al de aandacht er aan kon geven die ik zou willen.

Maar.... Gister werd mijn aandacht door het antwoord op bovenstaande vraag weer naar het cactusforum getrokken en dan het telefoontje van de cactusclub. Ik denk dat ik het weer flink te pakken ga krijgen met het cactusvirus: als het eenmaal in het bloed zit....

Over het substraat:
Allereerst hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.
@Jumperke: ik heb hier nog een grote zak bims staan: hartstikke mooi spul voor cactussen en je tip om een klein beetje aarde uit de tuin door het substraat te mengen is een goeie tip: De manier om zeker te zijn om geen turf in je cactuspotjes te krijgen. Bedankt voor je antwoord.
@Cactelders: Het gemiddelde van 80% anorganisch lijkt me ideaal. Ariocarpus zeker minder, maar bij Turbinicarpus is mijn ervaring, dat die best wel wat humus waarderen. Als ik hier uit de tuin wat aarde haal, heb ik meteen ook een gedeelte klei te pakken, want ik woon op een dorp waar het 500 jaar geleden nog (wadden-) zee was - oude zeeklei... Vandaar ook dat ik twijfelde of ik misschien daarbij toch nog wat potgrond zou moeten doen.
@Parodias: Uit jouw antwoorden merk ik elke keer weer hoeveel deskundigheid en ervaring je hebt. We zijn maar gelukkig met dit forum: zoveel cactuskennis hier aanwezig is.
Ik zal op zoek naar die humus voor rozen. En over cocopeat: misschien eens een beetje proberen bij een wat minder bijzondere cactus: eens kijken wat het doet.
Ook ga ik die koemest eens op de door jou aangegeven wijze laten gisten: ik zal meteen ook knijpers aanschaffen voor de neus van mij en mijn vriendin.

Hartelijk dank voor de antwoorden,
Groet,
Minto
dinsdag 4 september 2007 - 10:52
Dany

Dany

PS; gekorrelde dierenmest heeft een erg vervelende eigenschap ... je moet ze in de grond laten verteren om efficient te werken, in droge grond lukt dat niet .. ik gebruik ze nooit om de zeer eenvoudige reden dat ze in cactusgrond direct gaan schimmelen .. er groeit haar op zoals op een hond !

Ik zal het eens proberen

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 4 september 2007 - 20:54
cactelders

Cactelders

Over hoe je dat haar tussen je neus en je lippen kreeg wordt hier gezwegen zeker????
dinsdag 4 september 2007 - 22:26
Dany

Dany

Over hoe je dat haar tussen je neus en je lippen kreeg wordt hier gezwegen zeker????

Dat was met appelmoes (zonder brokken) inwrijven en dan 4 weken in de kelder zitten
dinsdag 4 september 2007 - 22:54

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon