menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde cactussen

Ga naar meest recente reactie

stekeltje

Stekeltje

welke soorten cactussen kan men overwinteren in een bak of serre zonder verwarming?
dinsdag 26 september 2006 - 10:13
Pieter

Pieter

Hamatocactus setispinus en hamatacanthus, Escobaria leei, sneedii, missouriensis, vivipara etc, Echinocereus trighochidiatus en var. ..., Chamaecereus, Opuntia spp., Epithelantha spp. en ongetwijfeld nog vele andere. Diegene die ik hier opsom zijn er waar ik al verschillende jaren enkel positieve ervaringen mee heb.
dinsdag 26 september 2006 - 12:20
stekeltje

Stekeltje

al bedankt ,Pieter deze winter laat ik ze nog binnen staan ,vanaf volgend voorjaar begin ik ze te verplaatsen kwestie van plaats te winnen
misschien komen er nog reacties van andere forumleden die er ervaring mee hebben
dinsdag 26 september 2006 - 13:04
Lucl

Lucl

Intreseerd mij ook wel , ik weet dat sommige ook Echinocereussen buiten over winteren maar de welke juist weet ik niet.
Ik heb wel altijd schrik dit uit te proberen
dinsdag 26 september 2006 - 17:50
Pieter

Pieter

Ik heb ook nog een Trichocereus huasca buiten in een bak staan, zonder afscherming. Doet het na twee winters steeds beter! Eventueel zorg ik voor een stekje van m'n plant die in de serre staat (aan die buiten snij ik zo laat in het seizoen liever niet meer).
dinsdag 26 september 2006 - 21:24
cactelders

Cactelders

Er zijn daar heel wat mensen mee bezig hoor! Maar het probleem is steeds dat de omstandigheden moeten vergeleken worden en dat is het "wringende schoentje". Het is niet omdat een cactus in zijn heimat barre omstandigheden kan weerstaan dat hij dat bij ons ook kan . Onze vochtige winters zijn voor meer van de helft van die cactussen nefast.Beschut tegen de vochtigheid kunnen ze het wel ,maar onbeschut uitgeplant is het afwachten. De voorgeschiedenis van de desbetreffende plant is ook belangrijk m.i. . Daarom deze site van een Deense cactusliefhebber met vergelijkbare omstandigheden en al heel wat ervaring terzake.

http://www.bennyskaktus.dk/Hardycac_UK.htm
woensdag 27 september 2006 - 03:44
WillyN

WillyN

Een site waar een liefhebber de minima aangeeft
http://digilander.libero.it/cacti/tempA.htm
Of dit allemaal klopt, steek ik absoluut mijn cactussen niet voor in het vuur
woensdag 27 september 2006 - 09:18
AndreV

AndreV

Willy,
We hebben het hier al eens over gehad een tijdje geleden. Zaak is altijd het zelfde: welke criteria hanteert de man van digilander bvb qua luchtvochtigheid om tot deze temperaturen te komen?
Ikzelf heb een 25 dagen naeen de luchtvochtigheid in mijn kasje opgechreven 'smorgens bij het openen van deuren en vensters, en s'avonds na een ganse dag luchten, en op warmere dagen nog een ventilator inschakelen. De luchtvochtigheid varieerde op die manier van 80/85% 's morgens tot 25/30% 's avonds afhankelijk van het weer.
Op bewolkte dagen zakt die bijna niet onder de 45%!.
Wat doe je dan 's winters, als luchten en ventileren op die manier bijna niet mogelijk is? Per slot van rekening is tocht door het ventileren waarschijnlijk in de koude periode ook niet zo gezond voor onze plantjes niet?
Ik ben er in elk geval nog niet uit hoor
woensdag 27 september 2006 - 10:40
stekeltje

Stekeltje

dat zal het probleem zijn, andrè, de luchtvochtigheid, zelfs in een bak of kas met verandaplaten zal het niet te vermijden zijn dat er condens is
ik heb hier al een klein vergelijk in de zomer:namelijk de planten die in de serre van warken staan en in mijn serre,in zijn serre is de groei kompacter en minder snel
woensdag 27 september 2006 - 11:02
stekeltje

Stekeltje

ik ben dat met u eens ,heb delosperma verleden jaar geprobeerd weliswaar in volle grond zonder afdekken ,resultaat NOPPES alles kwijt
misschien dat ik eens probeer met escobaria in Warken zijn serre deze winter, ben toch van plan om de meeste soorten weg te doen
woensdag 27 september 2006 - 12:34
Pieter

Pieter

Let wel, niet alle Escobaria zijn winterhard, maar toch vele. Al diegene van het vroegere geslacht Neobesseya kunnen heel wat verdragen, op één soort na waarvan de naam me ontsnapt (iets met 'asp' of zo).
woensdag 27 september 2006 - 12:45
stekeltje

Stekeltje

Let wel, niet alle Escobaria zijn winterhard, maar toch vele. Al diegene van het vroegere geslacht Neobesseya kunnen heel wat verdragen, op één soort na waarvan de naam me ontsnapt (iets met 'asp' of zo).

asperispina of zoiets
woensdag 27 september 2006 - 13:31
Pieter

Pieter

idd
woensdag 27 september 2006 - 14:19

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon