menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Kasje plaatsen

Ga naar meest recente reactie

Minto

Minto

Beste forumleden,

Eindelijk is het dan zo ver... Ik ga verhuizen naar een woning met een tuin en met in die tuin plaats voor een kasje!!!! (In belgië vaker 'serre' genoemd, naar ik meen).
Tot nu heb ik mijn plantjes in de vensterbank, maar zoals bij iedere cactusliefhebber wordt de wens om een kasje te plaatsen steeds groter.
Het zal zo ongeveer volgend voorjaar worden, dat ik 'm zal plaatsen.

Ik vraag me af, hoe ik hem het beste plaatsen kan... Ik bedoel: hoe staat een kasje het best geplaatst naar de zon? Moet hij in noord-zuid richting staan, of maar beter oost-west? Naar welke windrichting kan ik het beste de kant van de deur laten wijzen?

Zijn er misschien nog dingen waar ik absoluut aan moet denken, voor ik er aan begin? Ideeën en suggesties zijn heel erg welkom.

Alvast hartelijk dank,

mvg,
Minto
zondag 22 oktober 2006 - 08:11
Lucl

Lucl

Ik zou het vooral plaatsen waar de zon zoveel mogelijk aan jouw kas kan komen.
Zuid gericht lijkt mij nog altijd het beste.
zondag 22 oktober 2006 - 10:08
Wiebe

Wiebe

Je moet natuurlijk ook rekening houden met elektriciteit en evt. gasleiding die aangelegd moeten worden. Een nieuwe lege kas is tevens het moment om de vloer op de juiste manier aan te leggen. Ik heb een paar week geleden al mijn methode beschreven: eerst vijverfolie (met opstaande randen!), vervolgens een paar centimeter dikke piepschuimplaten voor de isolatie en daar bovenop de tegels. Ik kom op die manier met de vloer van mijn kas bijna 10 centimere hoger uit dan de omgeving waardoor de kans op wateroverlast wordt geminimaliseerd. Alhoewel perspectief natuurlijk moeilijk op een foto is vast te leggen, hoop ik dat onderstaande foto een beeld geeft.

Wiebe

[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 22 oktober 2006 - 18:35
stekeltje

Stekeltje

en de zijwanden uit welk materiaal bestaat dat?
zondag 22 oktober 2006 - 19:05
cactelders

Cactelders

Alles wat ik heb stond er al dus bouwervaring heb ik niet. Gebruikservaring daarentegen wel. Daarom denk ik dat je niet genoeg aandacht kan besteden aan zomer- en winterisolatie ,en eventueel iets meer betalen dat éénmalig is lijkt me beter af dan jaarlijks (te) zware facturen. De zomers worden tegenwoordig ook een probleemperiode tenminste als ze de hittegolven van het laatste decenium blijven aanhouden, dus ook eens aan denken.
zondag 22 oktober 2006 - 19:12
ines

Ines

Hallo,
wat ik vergeten ben toen ik een kas plaatste dat is een ingebouwde vliegenhor-deur!
Honderden beestekes zoeken de warmte op en dit is knap vervelend!
De deur moet open anders is het in de zomer veel te warm. Ieder moment valt er een beestje
dood naar beneden, dat is stofzuigen geblazen.

Als U op een betonnen vloer Uw kas plaatst vergeet dan niet vooraf een paar wachtbuizen te plaatsen.
zorg voor een goede afwatering en laat de mensen die de kas plaatsen een kleine test uitvoeren
of ze waterdicht is.
Veel succes gewenst,ines
zondag 22 oktober 2006 - 21:26
Harry54

Harry54

dag Minto, zet je deur half op de windzijde, dan waait de kas lekker door. met name deze zomer zijn een aantal planten bijna gekookt in de kas. Verder heb ik ter afscherming er ook nog een druif in gezet. Geeft hier en daar mooie halfschaduw in de kas. (Ik werd niet goed van die groene schermnetten)
Verder, maar dat is al eerder gezegd, zet 'm hoog: dan trekt er minder kou en water op. groet harry
zondag 22 oktober 2006 - 21:32
Wiebe

Wiebe

Sonja,

De wanden en het dak van mijn kas bestaat uit poly-acrylaat kanaalplaten. Ik heb bewust dit materiaal gekozen vanwege de hoge lichtdoorlatendheid en vanwege het feit dat het materiaal UV doorlaat. Polycarbonaat is ook in vergelijkbare kanaalplaten verkrijgbaar maar laat minder licht en helemaal geen UV door. Oók het gevaar voor veroudering (en daarmee een geringere lichtdoorlatendheid) is volgens mij bij polycarbonaat groter dan bij polyacrylaat. Polycarbonaat is wel sterker. Alle typen kanaalplaten hebben natuurlijk het voordeel van een goede isolatie.

Wiebe
zondag 22 oktober 2006 - 21:37
stekeltje

Stekeltje

is dat dubbelwandig zoals polycarbonaatplaten? dan moet je dus in principe niet isoleren?
dat zou dan wel iets zijn om in overweging te nemen bij een eventuele vernieuwing of uitbreiding
zondag 22 oktober 2006 - 22:34
Wiebe

Wiebe

Dat zijn inderdaad dubbelwandige panelen. Ik isoleer nu inderdaad veel minder. Maar je hebt bij een metalen (aluminium) kas nog wel veel warmteverlies omdat je natuurlijk veel koude-bruggen hebt; het metaal staat in contact met zowel de binnen als de buitenkant en kan daardoor nog veel warmte geleiden. Bij mij is dat met name bij de nok en bij de goten het geval. Bij de stijlen iets minder omdat de panelen er met rubber strips in worden geklemd. Ik isoleer alleen de nok.

Wiebe
zondag 22 oktober 2006 - 22:57
Witvis

Witvis

Wat wel ook eens vermeld mag worden is dat deze niet thermisch onderbroken aluminium profielen bij de dakconstructie bij vriesweer condensatie afgeven.
Ondervind hier soms problemen bij langdurig vriesweer dat aan de onderkant van de kanaalplaten ook waterdruppels hangen vooral naast de liggers.
Enkel goed ventileren helpt bij gunstig weer.
maandag 23 oktober 2006 - 20:09
Witvis

Witvis

Vorige winter helaas geen ventilator in de kas geplaatst met ongunstig resultaat.
Deze winter 3 ventilators geplaast in de kas ,aangesloten aan één instelbare timmerklok(120min) die moeten zorgen voor en snelle evacuatie van vocht bij verluchting.Deze zijn ook aangesloten aan één
instelbare vorstmeter die bij overschrijding van de minima deze in werking zet. Geplaatst op de koelste plaats. Wat mij deze winter hopelijk een egaler opgewarmde serre zal opleveren.
Serre is 7 meter lang met één centaal geplaatste warmtebron wat soms op de buitenzijden een temperatuurverschil gaf van enkele graden.
maandag 23 oktober 2006 - 21:24
stekeltje

Stekeltje

dat ondervind ik hier ook op die aluminiumprofielen in het dak
maandag 23 oktober 2006 - 21:24
Minto

Minto

Ik had wat problemen met mijn computer en daarbij op mijn werk bijzonder druk, zodat ik een tijdlang niet online ben geweest. Vandaar dat ik nog niet op alle reacties heb kunnen reageren. Mijn excuses: men zal wel gedacht hebben: "Wat onaardig... Stelt die Minto een vraag en reageert vervolgens niet meer..." Het lag dus aan de omstandigheden en niet aan mijn mentaliteit...

Maar aan ieder heel erg hartelijk dank voor de zeer bruikbare reacties! Ik heb alles zorgvuldig doorgelezen en alle tips geven me een goede lijst van zaken waar ik aan zal denken.
Het is best nog een klus al met al... Maar voor de cactushobby heb ik het er graag voor over. Wat heb ik een zin om die kas te gaan plaatsen. Ik hoop op jarenlang plezier in mijn cactushobby. Te verwachten valt dat ik heel wat uurtjes in het kasje zal doorbrengen.

De kas zal in de richting noord-zuid gaan wijzen. De vorm van mijn tuin leent zich daar ook goed voor.
Ook zal ik een goed plan maken om te voorzien in degelijke isolatie en ik zal 'm ook iets hoger zetten, tegen vocht en zo.
De tips zijn alle zeer bruikbaar. Heel erg hartelijk dank!
Komend voorjaar zal ik zeker foto's plaatsen van dit project!

Nogmaals heel hartelijk dank.

Minto
zondag 5 november 2006 - 06:41
corrielat

Corrielat

hallo isolatiekenners

ik lees jullie vaak over noppenfolie in de kas, ik heb er ook platen van piepschuim ingezet, of is dat helemaal fout???
het kan er nog uit, maar ik hoop van niet
zondag 5 november 2006 - 10:11
Lucl

Lucl

Piepschuim isoleert san mischien wel goed maar het grote nadeel is dat je geen licht meer in je serre krijgt.
Als de noppefolie goed geplaatst is isoleerd dat uitstekend. Wel noppe folie nemen met grote nope en niet de kleintjes.
zondag 5 november 2006 - 12:06
corrielat

Corrielat

er komt wel wat icht binnen, maar is weinig licht nadelig voor de planten, ik heb ooit gehoord dat sommigen hun planten inkuilen, of is dat iets beter?
zondag 5 november 2006 - 12:10
DieTerXz

DieTerXz

Veel geluk met je serre Minto.
Ik ga hier denk ik toch ook maar een ventilator insteken. Op het moment wordt het overdag toch nog een 24° C in de serre. Voorlopig mag het van mij nog want ik heb in een domme bui vorige week nog water gegeven. Hoe warmer, hoe beter dus nog een weekje. Daarna zal het wel ver gedaan zijn met die "warme" dagen?
zondag 5 november 2006 - 15:30

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon