menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Naam

Ga naar meest recente reactie

Ferdinand

Ferdinand

Wie kan mij de soortnaam van die coryphantha geven.
Fernand
[afbeelding verwijderd niet-https]
[afbeelding verwijderd niet-https]
vrijdag 26 januari 2007 - 09:14
Pieter

Pieter

Ik denk dat het een strikvraagje is een dat deze plant misschien nen kracicicicicici of zoiets is.
vrijdag 26 januari 2007 - 11:59
Ferdinand

Ferdinand

Nee Pieter,
Het is geen strikvraagje. Ik heb die plant staan maar ben het originele etiket kwijtgeraakt.
Fernand
vrijdag 26 januari 2007 - 12:04
cactelders

Cactelders

Als we koffie en nog een taartje krijgen willen we wel komen zoeken naar dat etiket hoor!!!!!
vrijdag 26 januari 2007 - 12:06
stekeltje

Stekeltje

trupigionacantha?
vrijdag 26 januari 2007 - 12:09
maurice2

Maurice2

fernand

het is waarschijnlijk vaupeliana of echinoidea
deze hebben maar een midden doorn die gekromt is

maurice2
vrijdag 26 januari 2007 - 12:25
AlainFSD

AlainFSD

Ik zou het niet weten,
Toch even vermelden dat vele Cory's er heel anders uitzien eens ze een volwassen vorm aannemen.
Een karakteristieke eigenschap van deze planten. Dit verklaart gedeeltelijk de vele synoniemen die al jaren de ronde doen bij dit geslacht, terwijl dit mij een typische 'juvenile' Cory-plant lijkt ?

Alain
vrijdag 26 januari 2007 - 23:00
Wiebe

Wiebe

Zoveel mensen, zoveel meningen? Volgens mij is dit C. pallida (ssp pallida). Niet de juveniele vorm want die heeft zoals aan de onderkant van de plant te zien is geen middendoorns, maar de volwassen vorm.

De bedoorning van Coryphantha's is bij sommige soorten ook in de volwassen vorm zeer variabel. Daarnaast heb je inderdaad vaak met afwijkende bedoorning bij jongen planten te maken. Kenmerken voor determinatie zijn o.a. vorm en grootte van de tuberkels en de vorm van de randdoorns.

Wiebe
vrijdag 26 januari 2007 - 23:53
AlainFSD

AlainFSD

Zoveel mensen, zoveel meningen? Volgens mij is dit C. pallida (ssp pallida). Niet de juveniele vorm want die heeft zoals aan de onderkant van de plant te zien is geen middendoorns, maar de volwassen vorm.

De bedoorning van Coryphantha's is bij sommige soorten ook in de volwassen vorm zeer variabel. Daarnaast heb je inderdaad vaak met afwijkende bedoorning bij jongen planten te maken. Kenmerken voor determinatie zijn o.a. vorm en grootte van de tuberkels en de vorm van de randdoorns.

Wiebe


Klopt, Wiebe ! Ferdinand, we wachten op uw opmetingen

Alain
zaterdag 27 januari 2007 - 00:05
Ferdinand

Ferdinand

Inderdaad veel mensen veel meningen. Om op jullie vraag te beantwoorden, de plant staat nog altijd in een potje van 5.5 cm. De grootte van de tuberkels is 6 à 7 mm met een hoogte van 2 à 3 mm. De rand doornen zijn rond +/- 13 à 15. Ik heb de palida eveneens staan maar deze heeft mij amper 8 à 9 rand doorns. Mischien helpt dit jullie verder.
Fernand
zaterdag 27 januari 2007 - 16:54
maurice2

Maurice2

ferdinand

Heb je deze zelf gezaaid of heb je deze gekocht en weet je niet meer waar.
indien je weet waar je die gekocht , kunt ge misschien die persoon contacteren
om terug aan de naam te komen . of weet u hem wel nug

Maurice2
zaterdag 27 januari 2007 - 17:17
Ferdinand

Ferdinand

Ja Maurice ik heb dat zaaipotje gekocht. Vermoedelijk na het verspenen of daarna is het etiket verloren gegaan. Nu staan er nog een viertal in een een potteke van 5.5 cm.Ondertussen heb ik de zaaier al aangeschreven, maar deze kan het ook niet determineren.
Fernand
zaterdag 27 januari 2007 - 17:31
Wiebe

Wiebe

Fernand,

Misschien wel de moeite waard om de plant die jij als C pallida hebt staan, aan ons te laten zien. Volgens Dicht/Luthyi heeft C pallida 13 - 21 randddoorns. Voor een afbeelding zie
http://mypage.bluewin.ch/retodicht/pallida.htm
Heeft deze plant bij jou gebloeid? De rode helmdraden zijn volgens deze bron eveneens kenmerkend.

Wiebe
zondag 28 januari 2007 - 00:03
Ferdinand

Tekst aangepast

Ferdinand

Wiebe,
Onderstaande plant heb ik onder de naam pallida staan. Mischien helpt dit je verder.
Fernand
[afbeelding verwijderd niet-https]
zondag 28 januari 2007 - 10:20
Dany

Dany

Hebben jullie die plant al eens vergeleken met C. Calipensis
zondag 28 januari 2007 - 11:03
maurice2

Maurice2

Ferdinand

hier een antwoord op mijn vraag naar de naam aande heer reto dicht

es handelt sich um eine Jungpflanze, am ehesten Copryphantha kracikii, evt. Coryphantha cornifera. Wenn sie mehr als 4 Mitteldornen macht, dann kracikii.

Maurice2
zondag 28 januari 2007 - 16:39
Wiebe

Wiebe

Als een deskundige als Reto Dicht al problemen heeft om aan deze plant een naam te verbinden wie zijn wij dan?????? Het is wel opvallend dat hij met twee mogelijkheden komt die volgens de determinatiesleutel in hun boek in verschillende "Reihe" thuishoren. De vorm van de tuberkels in een belangrijk onderscheid tussen die twee "Reihe". De twee planten van Ferdinand laten m.i. twee verschillende Coryphantha's zien die wezenlijk verschillen in de vorm van de tuberkels (tenzij de foto's een onjuiste weergave zijn). C. kracikii heeft volgens de beschrijving 24 - 26 randdoorns en dat aantal halen geen van beide planten.

Wiebe
maandag 29 januari 2007 - 22:06

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon