menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Tunnelserre - advies

Ga naar meest recente reactie

Marco

Marco

Beste leden,

Graag wou ik jullie naar uw advies & ervaringen vragen ivm met het kweken van cactussen in een tunnelserre. Op de site van http://www.acd.be staan een aantal modellen van tunnelserres, niet de kleine lage maar deze met een versterkte plastic folie, verschillende hoogten tot 217 cm en lengten. Nu was de vraag: gaan cactussen het goed kunnen doen in deze serres of ben ik beter af met een gewone serre, met dakramen. De tunnelserres zijn ook leverbaar met twee deuren, er is er eentje bij die ik gezien heb bij Aveve, maar die is lichtgroen van kleur. Zal zeker niet goed zijn. Laat deze plastic folie ook UV door. t'zijn vele vragen, maar alle goede raad en advies is welkom. Voor mij zou het een goede oplossing zijn vermits ik mijn cactussen toch in de veranda overwinter. Een tunnelserre kan je ook makkelijk verplaatsen, afbreken en terug opbouwen.

Bedankt op voorhand
zondag 25 februari 2007 - 08:58
cactelders

Cactelders

Wat deresultaten betreft weet ik niets , maar ik heb weet van heel wat liefhebbers die in een tunnelserre hun hobby beoefenen! Vooral in Frankrijk schijnt dit populair te zijn !
zondag 25 februari 2007 - 09:23
maurice2

Maurice2

marco

Dat zal zeker gaan om cactussen in een plastiek kap te kweken in de zomer. Hier in ons land zijn er nog personen die dat doen, en die hebben er toch prachtige planten instaan. Ik zou toch een kap nemen met aan de voor en achter zijde een deur, kwesti van kunnen te verluchten in de zomer.Ken er zelfs die er cactussen in de winter in laten, maar dan wel met noppen folie in aan te brengen op een 10 à 15 cm van de buiten plastiek door er draden in te spannen. maar dat is voor u niet de bedoeling ,meen ik verstaan te hebben

maurice2
zondag 25 februari 2007 - 10:38
Pieter

Pieter

Joris Van Deuren (ook een sporadisch lid van dit forum) heeft zich onlangs een plastiekserre gekocht. Mét schuifdeur aan beide kanten voor de verluchting. De meeste plastics laten inderdaad UV door wat tot een mooiere bedoorning kan leiden. Maar een plastiekserre heeft de neiging steeds vochtiger te zijn dan een glazen serre dus ventilatie is zeker een aandachtspunt hier.
zondag 25 februari 2007 - 12:03
kristofmarius

Kristofmarius

Hallo Marco,

Tunnelserres geven kwa prijs per oppervlakte de beste koop. Ze zijn stukken goekoper dan glazen serres, voor dezelfde oppervlakte. Bovendien heb je nooit glasbreuk, en de cactussen doen het uitstekend. Inderdaad wel best 2 deuren gebruiken. Voor winterharde cactussen is dit de allerbeste methode! Voor niet-winterharde cactussen gaat de verwarming en isolatie in de winter vrees ik wel handenvol geld kosten... Moet je zeker in overweging nemen.

Wel van in het begin degelijk materiaal kopen. En dat kost toch ook nog redelijk wat, maar serres zijn nooit goedkoop. Ik ben van plan me een grote tunnelserre te kopen zodra ik een 'eigen stek' heb gevonden. Kijk zeker ook eens op de website van Filclair op www.filclairserren.be, een kameraad van mij heeft daar zijn tunnelserre gekocht, en ik kan zeggen dat dat zeer degelijk gerief is!

Grts,

K
zondag 25 februari 2007 - 12:07
kristofmarius

Kristofmarius

Ja Pieter,

Die kameraad is inderdaad Joris
Ik zal hem straks zeggen dat hij populair aan het worden is op het forum LOL.

Sorry mensen, dit moest er even uit hehe.

K
zondag 25 februari 2007 - 12:08
Pieter
zondag 25 februari 2007 - 12:09
Paronoto

Paronoto

Bekijk ook eens de "annonces" in verschillende vak- en clubbladen, er zijn al eens heel wat oude liefhebbers die er mee stoppen en hun serre te koop aanbieden. Ik bouwde mijn muurserre van 4X7 met afgedankte ruiten van de vroegere Brusselse trams, alles Securit en 6mm dik...Kostte toen (1982) 20 Bfr voor 1 "pare-brise" van 80X80 cm, de kleinere van 40X40 cm 10 Bfr. Samen met een vriend hebben we daar auto's vol geladen....Ramen heb ik zelf gemaakt, aluprofielen voor 't dak gekocht
Kom maar eens kijken...Staat d'er nog altijd bij zoals 25 jaar geleden, onverslijtbaar.

Allé, vooruit

De P.



zondag 25 februari 2007 - 14:58
Marco

Marco

Ik heb daarnet het geluk gehad met een landbouwer (mens met meer dan 60 jaar ervaring) te kunnen overleggen over het gebruik van tunnelserres. Bestaan in twee soorten plasticbedekking : wit (doorschijnend melkachtig) wordt gebruikt voor de kweek van o.a; groenten zoals sla, tomaten, radijzen, uien enz, en dan een uitvoering met een lichtgroene plastic, deze werkt als een groenfilter, rode en blauwe stralen worden tegengehouden, de groene gaan er praktisch onverminderd door. Deze laatste worden gebruikt voor de kweek van gevoelige planten zoals bloemen die door het groenfilter veel beter beschermd zijn tegen het UV en IR licht van de zon.

Heb hem ook eens gevraagd naar zijn mening over het zaaien bij de stand van de maan. Zijn antwoord was : steeds zaaien bij naderende volle maan, het schijnt een oude wijsheid te zijn, maar hij verzekerde me dat het een verschil uitmaakt in opkomst, zij het dan van tuinbouw gewassen.
vrijdag 2 maart 2007 - 19:50
Marco

Tekst aangepast

Marco

Parodias was nog zeer attent op dit late uur en heeft vloeiend volgende tekst vanop zijn klavier aan het beelscherm toevertrouwd.

Ik vrees dat uw landbouwer ergens in de evolutie van plantkunde blijven steken is ..

wat moet men anders hiervan denken ..



Wat zou je dus denken van een serreplastic die enkel groen licht doorlaat ?? ... juist ja .. ik zou durven zeggen .. te mijden ?



De landbouwer, onze Jef, is inderdaad niet meer van de jongste, nen noeste wroeter die als je hem een hand geeft u het gevoel geeft alsof je een stuk schuurpapier met korrel 60 vastneemt. Nochthans hebben zijn beide zonen hogere studies gedaan, ik zal het hen eens vragen waarom er een verschil in kleur zit in die plastic overkapping van de tunnelserres. Er moet toch een reden voor zijn.

Nu is het wel zo dat de plastic niet de kleur heeft van bvb. grasgroen, alleen maar een heel lichte zweem van groen erin. De waarneming met het oog is natuurlijk subjectief. Het licht dat de plastic doorlaat is dus niet alleen groen, er is voor het oog zichtbaar een groene komponent overheersend.

Wat parodias schrijft in zijn verhelderende tekst over het kleurspectrum dat planten nodig hebben, waarvoor dank, wel daar heb ik weer eens iets van bijgeleerd.

Ik ben in zo'n tunnelserretje met mijn hoofd eens binnen geweest, als het er nog staat neem ik vogende keer mijne kodak mee en neem twee foto's in RAW format, eentje buiten de serre, eentje binnen de serre beide met custom white balans. Dan kunnen we eens zien in Rawshooter en PS hoeveel de percentage van het lichtspectrum afwijken t.o.v. elkaar en hoe de verdeling van de kleuren is en hoeveel deze verschoven zijn naar de ene of de andere zijde va het lichtspectrum. Dan kunnen we een idee hebben van de densiteit van het groene plastic van die serre.

Spijtig dat op de site van http://www.acd.be de specificaties van de verschillende typen niet weergegeven worden. De link werkt niet meer.

zaterdag 3 maart 2007 - 15:20
Michael

Michael

In den beginne van mijn hobby, toen mijn verzameling niet meer continue in de veranda kon staan, heb ik 2 jaar met een eigengemaakt tunnelserretje gekweekt. Enkele elektriciteitsbuizen in een omgekeerde U in de grond gestopt, en overspannen met plastiekfolie die men in de bouw gebruikt voor onder de vloerplaat te leggen. Vooral mijn parodia's, gymno's en mammilaria's deden het hier heel goed onder. Fantastische bedoorningen. Toch uit praktische overwegingen dan maar een serre gezet. Ieder jaar tunnelje opzetten, planten er onder plaatsen, en maken dat de boel niet weg waait bij een zomeronweer. Dit is natuurlijk nog geen echte tunnelserre, maar het ging ernaar toe.
Als overbrugging zou ik het nog doen, maar geef mij maar een echte serre, liefst met een zo hoog mogelijke nok. Kwestie van een groot luchtvolume te hebben die niet te snel oververhit.
zondag 1 april 2007 - 00:32

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon