menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Probleem Faucaria en Pleiospilos zaailingen

Ga naar meest recente reactie

Angus

Angus

mijn Faucaria en Pleiospilos zaailingen worden wit!
gewoon volledig wit

Michiel en ik denken dat het te weinig verluchting is (of te hoge temperaturen >>> rond 4u word het er 35graden)

wat denken jullie?

(ps: schimmel is de laatste week niet teruggekeerd in mijn zaaibakjes )
maandag 3 juli 2006 - 17:03
stekeltje

Stekeltje

die zullen waarschijnlijk kapot zijn
maandag 3 juli 2006 - 17:07
Minto

Minto

Te warm misschien, of teveel zon?
Mijn zaailingen staan wel licht, maar krijgen vrijwel geen rechtstreekse zonneschijn.
maandag 3 juli 2006 - 17:27
Angus

Angus

dat ze kapot zijn ben ik vrijwel zeker van maar ik zou graag de oorzaak weten zodat ik volgend jaar niet dezelfde fout maak

Ze staan niet in de volle zon, ze krijgen wel veel licht maar hebben nog nooit volle zon ervaren.

Ik heb vandaag om half6 op het thermometertje gekeken en het was 38 graden naast de zaaibakjes, erin was het dus misschien nog warmer... maar worden succulenten niet rood van te warm/te veel zon

dus nog iemand die denkt dat het inderdaad te warm is of iemand die weet wat het anders kan zijn???
maandag 3 juli 2006 - 18:36
carl_van_eyck

Carl_van_eyck

mijn eerste bijdrage aan dit formum....

ik heb vorig jaar net hetzelfde voor gehad met mijn zaailingen, heb dan ook raad gaan vragen en hun antwoord was heel duidelijk, te hoge temperatuur met teveel licht, al dan niet rechtstreeks zonlicht. De combinatie van die twee vernietigen (verbranden) de chlorophylkorrels in het plantje omdat de beschermende opperhuid van de zaailingen nog veel te dun is, vandaar dat ze wit worden.
Bij de huidige hoge temperaturen is het heel belangrijk om heel veel te luchten, zeker in een serretje omdat je daar bovenop het fenomeen van stapelwamte krijgt.

Groeten,

Carl
maandag 3 juli 2006 - 18:50
Pieter

Pieter

Te warm en te weinig verluchting zou ik zeggen. Ik heb maar 1 keer Lithops gezaaid en daarvoor is het belangrijk om ze direct na kieming in de open lucht te zetten en dus niet in je aquarium
maandag 3 juli 2006 - 18:50
Angus

Angus

ok
bedankt éh iedereen
das dus duidelijk: te warm en ni genoeg verlucht
ik zal er onmiddelijk wat aan doen...
maandag 3 juli 2006 - 18:54
Angus

Angus

zal ik zeker doen!
bedankt Willy
maandag 3 juli 2006 - 22:41

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon