menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Een goed deel verpot

Ga naar meest recente reactie

Lucl

Lucl

Ben er eindelijk eens goed ingevlogen. Gisteren meer dan 100 Mammillaria's verpot.
Gelukkig kon ik rekennen op een goede hulp

[afbeelding verwijderd niet-https]

En dit is eigelijk het resultaat. De mensen die mijn collectie kennen zullen zien dat ik de grond niet meer afdek met steentjes.Dit is om beter te kunnen zien dat al de potten goed water hebben genomen , een probleem waar ik na de winter regelmatig mee kampte.

[afbeelding verwijderd niet-https]

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 26 juni 2007 - 02:04
Tim

Tim

Dat ziet er weer goed uit Luc. U zal er wel werk aan gehad hebben.

@ Willy: Misschien zoekt die jongeman nog een vakantiejobke...
dinsdag 26 juni 2007 - 03:42
cactelders

Cactelders

Luc , afdekken met steentjes deed ik ook niet meer . Nu ik die gemalen baksteen van de Willy heb ben ik terug begonnen met afdekken mét juist die zuivere baksteen en daar zie je wél of het substraat al dan niet volgezogen is ( verkleuring baksteen) !
dinsdag 26 juni 2007 - 03:59
Lucl

Lucl

Dirk ik dek met niets meer af , zodat je kan zien of je substraat water op neemt. Mischien als je afdekt met die rode steentjes dat je het ook ziet , maar ik hou het nu gewoon zonder.
En ik moet zeggen dat de baksteen van Willy ( Tennis bric) waar ik vorige week nog 15 zakken ben gaan halen heel goed materiaal is ,waarvoor mijn dank aan onze Willy N.
Alsook de bims die ik nu veel meergebruik ik mijn grondmengsel lijken een goed resultaat te geven.Zo ziet me maar zelf na 20 jaar leert men nog bij.
Bij Rogozinski waar ik toch enkele planten (36) heb mee gebracht staan zijn planten bijna in zuivere bims.
Zover zal ik zeker niet gaan want ge weet niet wat die mannen aan voeding toevoegen en deze omschakeling zou volgens mij te drastis zijn voor mij en de verzameling.
dinsdag 26 juni 2007 - 04:11
Wiebe

Wiebe

en nu ruimtegebrek Luc? (dat is vaak het geval na verpotten).

Ik dek mijn grond ook niet af (ook nooit gedaan). I hou inderdaad graag wat "feeling" met de potgrond en die ben je met een afdeklaagje kwijt.

Wiebe
dinsdag 26 juni 2007 - 04:19
Lucl

Lucl

Nog niet Wiebe , maar is nog maar 1/4 verpot. Gelukkig(sijtig langs de andere kant) heb ik een deel van mijn collectie kunnen van de hand doen bij mensen die ze zeker goed gaan verzorgen en waar ik ze nog eens kan gaan bekijken.
Het niet afdekken van de grond biedt zeker zijn voordelen , al hoewel ik er jaren van overtuigd was dat ik het ook zo goed kon controleren.
Helaas ben ik enkele mooie planten verloren vooraleer ik van idee veranderd ben.
En nu heb je inderdaad wat meer feeling met het substraat
dinsdag 26 juni 2007 - 04:24
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

na de parodia's, copiapoa's, haworthia's en de chlilenen( eriosyze tegenwoordig ) ben ik vandaag aan de turbini's begonnen en nadien( hoop ik) nog de echinocereus.....
dinsdag 26 juni 2007 - 06:03
Tim

Tim

Ik heb nog niet vel ervaring met verpotten...maar is dat nu een ambetant werkske of doen jullie dat met een smile tot achter de oren
dinsdag 26 juni 2007 - 06:34
stekeltje

Tekst aangepast

Stekeltje

eigenlijk doe ik dat wel graag, je weet terug wat je allemaal staan hebt, als het niet te laaaaang duurt,ik ben nu al bezig vanaf april en stillekes aan begint het mijn v....ten uit te hangen
dinsdag 26 juni 2007 - 06:47
CarlVE

CarlVE

Luc,

heb met heel veel interesse deze topic gevolgd...
en eigenlijk ben ik nu een beetje verbaasd...
heb van oude, ervaren meesters geleerd dat het afdekken van het substraat het snel uitdrogen voorkomt en dat het de gevoelige wortelhals van de plant extra beschermt tegen het vocht en het mogelijk wegrotten...
wat is jullie mening daarover?
woensdag 27 juni 2007 - 03:40
cactelders

Cactelders

Ja Carl zust hoor! Daar het substraat van de meesten onder ons al heel erg anorganisch is wordt het risico op wortelhalsrotting ook sterk verminderd zodoend kunnen we ons wel permiteren om geen afdekmateriaal te gebruiken!
woensdag 27 juni 2007 - 03:51
cactelders

Cactelders

De gevoeligsten onder mijn planten staan nog steeds in een stenen pot hoor ,het is een groot verschil met de plastiekpotten hoor ,ze drogen dubbel zo snel op!
woensdag 27 juni 2007 - 04:39
stekeltje

Stekeltje

tot vorig jaar gebruikte ik cactusgrond,zand, leem en de bims die ik in Wijnegem kocht, na jaren was het een gewoonte om eens aan de potten te heffen om te ''zien'' of ze water nodig hadden;
nu met dat ander substraat (veel meer stenen) wegen de potten automatisch zwaarder en is het terug aanvoelen water geven of niet
woensdag 27 juni 2007 - 05:42
AlainFSD

AlainFSD

De gevoeligsten onder mijn planten staan nog steeds in een stenen pot hoor ,het is een groot verschil met de plastiekpotten hoor ,ze drogen dubbel zo snel op!


En je hebt verdorie groot gelijk Dirk, voor hen die geen stamsukkulenten, sukkulente Euphorbia's of ander mooi Madagascar spul kweken, jullie zouden nogal een bedrukt gezicht trekken als je die echt delicate dingen in platieken potjes mocht kweken.
Terracotta heeft als grote voordeel dat je potten veel sneller weer opdrogen, zelfs met anorganische mengsels zouden die veelal ook dure spullen staan soppen en in geen tijd composthoop-rijp zijn
Wat grondbedekkin g betreft, nooit gedaan, met uitzondering van Haworthia's, omdat ik die altijd in ondiepe schalen kweek (lees afgedankte terracotta tuinkaarspotten), en deze op die manier ideaal groeien en door de ondiepe pot ook wel tegen een stoot kunnen.
Sonja, als ik mij niet vergis van vorig jaar, heb ook jij 'binnenshuis' enkele mooie sukkulenten, alleen kan ik mij niet echt herinneren of je die in plastiek of terracotta kweekt ? Graag uw ervaring hiermee om onnodig leed te vermijden door het aanprijzen van plastic voor alle planten ?

Alain
woensdag 27 juni 2007 - 06:08
Alain1

Alain1

Ik heb den ganse boel verpot ergens in maart en april. Ook dit deed ik graag zoals hierboven ook reeds gezegd en om ook eens hun onderkant te zien.
Wat me ook opviel was dat verschillende planten in stenen potten wat kolonies luizen hadden op de wortels terwijl in plastic potten dit eerder nihil was... of zou dat toevallig geweest zijn????
En ze kregen een nieuw substraatje: 1 deel geraniumpotgrond + 1 deel tuingrond (zanderig hier)+ 1d grind + 1d leem + 2d gemalen baksteen + 2d split + 1/2 d lava en 1/2d bims. u kunnen ze kiezen wat ze prefereren En als ze dit substraat niet willen dan kweek ik strobloemen.
Momenteel doen ze het heel goed. In dit substraat heb ik ook mijn Lithps gezaaid en ook die zijn momenteel tevreden ...
Verder ... dek ik af met Japanse Split ... al is het maar voor de schijn.
woensdag 27 juni 2007 - 06:17
stekeltje

Stekeltje

Alain, ik kweek alles in plastiek potten maar over het algemeen ben ik aan de gemakkelijke kant als het op gieten aankomt, en sla nogal eens over.
dat was ook mijn probleem met gekochte suculenten bij Specks, Ariane enz... die stonden allemaal op zuiver bims en daar had ik totaal geen ervaring mee, je moet dat voeding bijgeven enz...gelukkig had ik het snel door en heb alles verpot en op ongeveer hetzelfde mengsel gezet als de cactussen en tot hiertoe gaat het goed, het probleem is ook dat sommige van die succulenten er andere rustperiodes opna houden als de cactussen , dus mijn oude boekje van Frans Noltee erbij gehaald waar de nodige info instaat
woensdag 27 juni 2007 - 06:42
AlainFSD

AlainFSD

OK Willy, jij weet net zo goed als ikzelf dat we beiden van een stevige discussie houden, of heb ik het verkeerd voor ?
Misschien heb jij de theoretische argumenten om het op plastiek te houden maar ik weet uit jarenlange ervaring dat sommige planten totaal onmogelijk te kweken zijn in plastieken potten, vandaar dat ik heel graag ook eens wat input zou krijgen van mensen die ook wel eens wat anders dan cactussen kweken zoals Sonja of misschien nog beter Wiebe, graag. Ik weet alleen met een aan een absolute zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ik planten in terracotta potten in leven hou waar jij zelf niet kunt van dromen in plastieken containers, dedju
Ik daag éénieder uit om ik zeg maar wat Euphorbia copiapina langer dan een drietal maanden in leven te houden in een plastieken pot. Totaal onmogelijk, idem, dito voor de mooiste Euphorbia aller tijden (bupleurifolia), het werkt gewoon niet , no way maat.
Mag ik als niet verzuurde Vlaming even vermelden dat ik beide ter illustratie aangehaalde soorten in habitat heb gezien en onderzocht voor er iets over in 'de boekskes' verscheen ?

uw nederige dienaar
A
woensdag 27 juni 2007 - 06:45
stekeltje

Stekeltje

den dezen staat van begin april in een plastieke pot en tot deze namiddag leefde hij nog, als hij ''zijn kaars'' laat zal ik zo eerlijk zijn omdat ook toe tegeven
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 juni 2007 - 07:07
AlainFSD

AlainFSD

Wel, bedankt om het tegendeel te bewijzen, maar ik hou u dan ook aan uw woord om evverfy nu en dan een update te posten, het zal mij ten zeerste verbazen.

Alain
woensdag 27 juni 2007 - 07:26
stekeltje

Stekeltje

Wel, bedankt om het tegendeel te bewijzen, maar ik hou u dan ook aan uw woord om evverfy nu en dan een update te posten, het zal mij ten zeerste verbazen.

Alain

ge moogt gerust zijn, morgen, allez straks neem ik een foto van de plant , ik ben niet bang om mijn ongelijk toe te geven als het misloopt
woensdag 27 juni 2007 - 07:32
stekeltje

Stekeltje

euphorbia bipleurifolia in de plastieke pot
[afbeelding verwijderd niet-https]
woensdag 27 juni 2007 - 18:00
cactelders

Cactelders

Sonia tis een plastiek plant ook zeker !!!!
donderdag 28 juni 2007 - 03:46
stekeltje

Stekeltje

Sonia tis een plastiek plant ook zeker !!!!

die heeft ondertussen al gebloeid ook, en staat op het gewone cactussubstraat
donderdag 28 juni 2007 - 05:18
Angus

Tekst aangepast

Angus

ik heb zo'n kleintje (nen halve cm ongeveer ) vanopt ELK vorig jaar ma da schijnt ni van start te willen gaan (met groeien)...
donderdag 28 juni 2007 - 05:28

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon