menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Nieuwe dahlia vermeerderen

Ga naar meest recente reactie

Ro

Ro

Bij toeval ben ik aan een knol van een geweldige dahlia geraakt (gewonnen uit zaad vermoedelijk).Geen gekende soort.
Deze is de vroegstbloeiende en rijkstbloeiende die ik bezit,prima snijbloem, speciale maar wondermooie vorm, prachtige kleur die blijft. (alle bloemen identiek en gevuld tweekleurig )
Graag had ik daarvan zo vlug mogelijk enkele planten meer van willen hebben,en het eventueel scheuren van de knol in het voorjaar geeft me slechts mogelijk 1 plant meer.
Kan ik ze stekken in de zomer ? Zo ja, hoe?
donderdag 20 juli 2006 - 14:29
lisa

Lisa

in januaryof net na de vorst de dahlias in turfmulch ca, drie wekken-de dahlias moeten wel ziektevrij zijn-daarna de eerste uitlopers verwijderen ,de tweede serie stekken deze zijn beter bewortelbaar, de stek met een scherp mes vlak boven de knol afschnijden gf van de knol scheuren wel een stek met hieltje-succes
lisa
vrijdag 21 juli 2006 - 21:37
Ro

Ro

ok, dank je voor je uitleg Lisa
woensdag 26 juli 2006 - 15:02
lisa

Lisa

graag gedaan Ro
lisa
woensdag 26 juli 2006 - 23:47
she

She

Ik heb ook dahlia's geplant helemaal vergeten
hij kwam bij toeval omhoog
dacht dat het onkruid was
heb hem uit de grond gerukt (sorry dahlia )
zag toen de knol en wist dat is een dahlia heb hem herplant en gelukig leeft hij nog
ben gaan zoeken en kwam deze link tegen mischien heb je er wat aan http://www.zeelanddahlia.nl/
groetjes
donderdag 3 augustus 2006 - 12:02
Bowie

Bowie

She je hebt een hele avatar met duoboompjes, heb je die ook effectief staan?
donderdag 3 augustus 2006 - 13:40
she

She

ja dit jaar gekocht
geen appels jammer genoeg
kijk nu al uit naar het volgend jaar hoop dan te kunnen smullen
de duo peren boom heeft ook mijn hart gestolen
groetjes
vrijdag 4 augustus 2006 - 12:35
Bowie

Bowie

Ik heb deze staan: duopeer met Conférence en Bonne Louise - duoappel met Elstar en Golden delicious - duokers met Bigarreau de Napoléon en Van.

Helaas ook nog zonder vruchten, maar ja ze staan er nog maar een jaar.
vrijdag 4 augustus 2006 - 12:51
she

She

mijn appel is ook een Elstar en Golden delicious
de doupeer wordt Conférence en Bonne Louise
heb je ze via bakker bestelt want zo ver als ik gezocht heb is die zo beetje de enige die die duo bomen verkoopt
de kers staat ook op het verlang lijstje en wat dacht je van een duopruim
dat het allemaal kan de natuur is mooi en heeft tijd nodig (of wij meer geduld )
groetjes
vrijdag 4 augustus 2006 - 15:17
Bowie

Bowie

Ja idd daar gekocht - enne geduld is een schone deugd - ik ben wel op zoek hoe die nu precies moet gesnoeid worden, weet jij dat?
vrijdag 4 augustus 2006 - 21:23
she

She

om eerlijk te zijn weet ik dat ook niet
maar volgens mij snoei je hem gewoon zo als een appelboom

1. verwijder eerst zieke en afgestorven takken
2. haal van elkaar kruisende takken de minst gunstig geplaatste weg
3. naar binnen groeiende takken inkorten of wegsnoeien
4. begin in de top te snoeien: bij het weghalen van gezaagde/geknipte takken ontstaat vaak schade lager in de boom, en als je daar al gesnoeid hebt, moet je daar opnieuw aan het werk (en hou je te weinig over...)
5. tracht te normale boomvorm te behouden. Voor een appel is dit een brede, hoge, ronde tot platte kruin, en ook die van een pruim is daarop gelijkend, al hebben sommige soorten meer een treurvorm of trechtervorm.
6. kort afhangende takken niet meer in dan nodig, want dit zijn de meest vruchtbare takken.
7. als er grote, dikke takken moeten weggehaald worden, spreid dat dan over een paar jaar (elk jaar een gedeelte van de tak): als je een hele dikke tak in zijn geheel weghaalt, valt de functie van een gedeelte van het wortelgestel weg, en dit deel van de wortels kan afsterven en een toegangspoort vormen voor zwammen.
8. haal ook nooit meer dan 1/3 van het hout in één seizoen weg
9. laat nooit takstompen of 'kapstokken' staan, maar zaag ook nooit vlak tegen de stam weg.
10. werk wonden glad af (met snoeimes).
geknipt en geplakt van http://www.in-de-tuin.dds.nl/

dit jaar snoei ik hem niet laat hem gewoon gaan (er is eigelijk weinig om te snoeien )
maar denk dat als we ons aan de bovenstaande tips houden dat we wel ver kunnen komen met onze bomen
ik denk dat je ook wel naar een even gewicht moet zoeken want het zijn 2 verschillende appels
wat een uitdaging
groetjes
zaterdag 5 augustus 2006 - 12:20
Bowie

Bowie

Bedankt voor je uitleg - interessante site trouwens.

Ik zal toch wel moeten snoeien want ik heb al gemerkt dat er kruisende takken zijn.

Ervaring kunnen we maar opdoen door het te proberen, nietwaar?
zaterdag 5 augustus 2006 - 13:22
Trigonella

Tekst aangepast

Trigonella

vermeerderen van dahlia

de plant vorstvrij overwinteren in de lente de oude plant scheuren, aan elke knol zit wel een of meerdere ogen aan die zullen uitlopen. Scheuren wilt zeggen de oude plant uiteen halen, maar zorg ervoor dat er altijd een hieltje aanzit.
zondag 13 augustus 2006 - 20:09
Nigella

Tekst aangepast

Nigella

je kunt ze zelfs al bij het uit de grond halen einde herfst reeds delen - elke nieuwe toekonstige plant moet wel een deel bevatten van de tak van de oude plantstengel.

met een schimmelwerend middel behandelen

ik heb zo van een heel klein pas in augustus aangekocht plantje in 10cm pot, nog 4 nieuwe dahlia's kunnenkweken. Gelukkig want het waren de donkerbladige soor fascination en die waren niet te goedkoop. zo had ik dit jaar meerdere stuks.

Ik zelf zet de knollen na wat opdrogen en schimmelwerlend middel reeds in verse humusrijke aarde in hoge potten. Daarin blijven ze gans de winter in de serre . Ik had op deze manier supervroeg bloeinde Dahlia's aangezien ze goed voorgekweekt waren
maandag 14 augustus 2006 - 00:01
marleen

Marleen

nigella,
begrijp ik het goed dat je ze al in potgrond laat overwinteren maar misschien zonder watergift?
en wanneer begin je dan water te geven ?
wanneer haal je ze op kamertemperatuur?
en blijven ze hier nog in diezelfde pot en aarde?

en dat scheuren van de plant snap ik ook nog niet goed,

alvast bedankt voor de hulp
marleen
maandag 14 augustus 2006 - 18:29
sundance

Sundance

Bij toeval ben ik aan een knol van een geweldige dahlia geraakt (gewonnen uit zaad vermoedelijk).Geen gekende soort.
Deze is de vroegstbloeiende en rijkstbloeiende die ik bezit,prima snijbloem, speciale maar wondermooie vorm, prachtige kleur die blijft. (alle bloemen identiek en gevuld tweekleurig )
Graag had ik daarvan zo vlug mogelijk enkele planten meer van willen hebben,en het eventueel scheuren van de knol in het voorjaar geeft me slechts mogelijk 1 plant meer.
Kan ik ze stekken in de zomer ? Zo ja, hoe?


Ik heb zelf vorig jaar in september dahlia's gestekt.
Was dit jaar reeds een grote plant met bloemen.
En van de stek die ik genomen had, nam ik in het voorjaar weer en stek en heeft ook gebloeid.
Proberen waard.

Groetjes
dinsdag 5 september 2006 - 21:05

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon