menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Lathyrus

Ga naar meest recente reactie

riab

Riab

Een paar jaar geleden heb ik als vaste plant een reuze laterus gekocht, deze komt ieder jaar weer op.
Ik heb zaadjes van de reuze laterus gezaaid op de vensterbank in een kasje met kweekaarde.
Nu heb ik deze overgeplant in goede aarde en grotere pot en worden het al langere sprietjes. In het voorjaar wil ik deze dus buiten in de grond zetten.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik deze nu nog hele dunne sprietjes steviger krijgen zodat ze volgend jaar ook echt gaan bloeien. De toppen eruit halen of afknippen,

Ze staan nu nog warm, maar wil ze langzaam aan kouder gaan zetten.
Ik heb een zolder die niet verwarmt is, dus leek me dat een goede plaats, hebben dan ook minder water nodig?

Wie heeft hier ervaring mee of denkt mij advies te kunnen geven

groetjes Ria


zondag 11 november 2007 - 20:50
hildavw

Hildavw

Dag Ria,

Welkom op dit forum.

Ik veronderstel dat je de lathyrus - de siererwt bedoelt.
Ik heb eens gelezen dat je bij het uitkomen van de eerste bloem de stengel daar dan moet afknippen om sterkere stengels te krijgen.
Zelf heb ik er ook een nieuwe staan, wel buiten, naast de garage, in een verhoogd bed.
Er komen nu al zeker 15 stengels uit, maar ik weet ook nog niet zeker hoe ik die moet behandelen.
We zullen wel een antwoord krijgen van de kenners !

succes ermee

Hilda
zondag 11 november 2007 - 22:13
riab

Riab

klopt, ik bedoel inderdaad de siererwt ofwel lathyrus.

Het leuke is dat hij al een aantal jaren tegen de schutting staat en ieder jaar weelderig bloeid, dus daarom nu een aantal zaden daarvan opgepot en die doen het dan ook.

Je zou denken dat de zaden die hij buiten verliest dan ook het jaar erop gewoon ernaast zullen gaan ontkiemen en nieuwe plantjes worden, maar nee, dat gebeurd niet. Zal wel te koud zijn om te overwinteren of te nat, want daar houden ze niet van.

Wat ik wel weet is dat de bodem iets zanderig mag zijn en dat de zon er goed bij moet kunnen. Ze zijn gevoelig voor meeldauw.

Wacht met spanning af wat de ervaringsdeskundige van dit forum te vertellen hebben

groetjes Ria
maandag 12 november 2007 - 00:16
Lysianthus

Lysianthus

Ik ben helaas geen kenner en kan je niet helpen Riab maar ik had ook een vraagje..............ik heb nl lathyrus of siererwt aangekocht in zaad, ik dacht dat die éénjarig was , zo staat het op het zakje .........is het niet dezelfde? of kan je hem overhouden?
Alvast bedankt voor de reactie
maandag 12 november 2007 - 12:04
Esem

Esem

Lysi,
De prokerwt bestaat ook in vaste plant,en één zeer groot nadeel van de plant is ,ze ruiken niet.
Daartegen zijn eenjarige soortgenoot geeft een bedwelmend parfum.
Daarom kies ik voor de eenjarige soort.
Gr Eddy,
maandag 12 november 2007 - 12:27
Lysianthus

Lysianthus

Bedankt Eddy............ik geef ook mijn voorkeur aan ruikende............goed om te weten dat de vaste niet ruiken
maandag 12 november 2007 - 12:59
hildavw

Hildavw

Een ander nadeel van de vaste is, dacht ik toch, dat ze allemaal dezelfde kleur hebben.
De eenjarigen heb je in verschillende kleuren en ze geuren heerlijk.

Hilda
maandag 12 november 2007 - 16:08
Esem

Tekst aangepast

Esem

Hilda,dat klopt in zo ver, dat ik ook nog nooit een andere kleur gezien heb dan het roze,van de vaste reukerwt?
Eddy,

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 12 november 2007 - 16:31

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon