menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

10 onbekende planten

Ga naar meest recente reactie

hypermaxx

Hypermaxx

Ik ben een beginnend tuinierder, en nieuw op deze site, en ik denk dat ik hier een vast klant zal zijn, aangezien ik nog alles moet leren.
Ik heb vorig jaar wat planten gekregen van kennissen, en nu ben ik bezig met zoveel mogelijk gegevens aan het verzamelen van deze planten, om deze zodoende zo goed mogelijk te kunnen verzorgen, en op de gepaste plaats te kunnen planten.

Tips en zoveel mogelijk info zijn welkom.
Misschien nog interessant : waar ik woon, is de bodem zeer zwaar, meer specifiek : kleigrond.

Ook heb ik een vijver. Mochten er planten zijn, die het beste gedijden nabij de vijver hoor ik dit graag.

bedankt alvast voor jullie hulp.

hypermaxx

http://users.skynet.be/wim.vannieuwenborgh/gavervrienden/test/test.htm
zondag 13 augustus 2006 - 22:04
ines

Ines

Hypermaxx welkom op Tuinadvies forum!
Ik waag een gok voor die planten die ik ook staan heb of ken,andere leden zullen wel verbeteren en
aanvullen waar nodig, het is alvast een eerste stap...
1.Geranium (alba soort)
2.Ajuga reptans
3.Scheefbloem
4.denk soort vinca maar twijfel aan de kleur van de takjes
5.Azalea of rododendron soort?
6.Pieris
7.de bamboosoort kan ik niet herkennen
8.Boykiniasoort
9.de bamboosoort kan ik terug niet herkennen
10.Hydrangea macrophylla 'Teller'

Alle soorten die ik hier staan heb groeien goed in kleigrond mits bepaalde toevoegingen voor de
1,5,6,8 en 10.

Beplanting nabij de vijver hangt af van zon,half schaduw of volledige schaduw.
Grtjs,ines
zondag 13 augustus 2006 - 22:29
kurt

Tekst aangepast

Kurt

Hypermax,

Ines heeft ze bijna allemaal al benoemd dus maakt het dat een stuk eenvoudiger. Merci Ines
Ik kopieer haar lijstje en zet er de Nederlandse naam achter tussen haakjes of plaats er de botanische benaming voor.

1.Geranium (alba soort) (ooievaarsbek)
2.Ajuga reptans (zenegroen)
3.Iberis (Scheefbloem)
4.Veronica gentianoides (gentiaan ereprijs)
5.Azalea (azalea)
6.Pieris (rotsheide)
7.Bamboe (niet te herkennen welke soort, wintergroen)
8. Geranium macrorrhizum (geurende ooiervaarsbek)
9.Miscanthus sinensis (prachtriet, niet wintergroen)
10.Hydrangea macrophylla 'Teller' (schermhortensia)

Veel succes ermee,

Mvg,
Kurt
zondag 13 augustus 2006 - 22:45
hypermaxx

Hypermaxx

Bedankt voor de snelle reactie.

het zal zeker niet mijn laatste vraag zijn.


mvg,

hypermaxx

zondag 13 augustus 2006 - 23:22
ines

Ines

Laat de vraagjes maar komen wij trachten te beantwoorden...
zondag 13 augustus 2006 - 23:25
sugar

Sugar

Twee aanvullingen

De bamboe is volgens mij Phyllostachus soort (gezien de groeivorm), ik vermoed de aureum. Dat is een onwaarschijnlijk aggressief uitgroeiende plant, je moet die dus inperken zoniet staat heel je tuin vol met die plant (en de wortels gaan vlot door een vijverfolie)

Nummer 9 is volgens mij geen Miscanthis sinesis (daarvoor is hij te groot), maar Miscanthis floridulus. Ook deze plant zet sterk uit, goed in het oog houden

sugar
maandag 14 augustus 2006 - 00:08
kurt

Kurt

Het zit er dik in dat volgens de groeiwijze een Phyllostachys is. Meestal krijg je eerst de woekerende soorten en nog niet zo snel een Fargesia die niet woekert.

Dat siergras kan de M. floridus zijn maar die woekert bijlange niet zoals die bamboe. Die bamboe kan op één jaar tijd verschillende meter ver kruipen terwijl die Miscanthus jaarlijks toch maar een 15 cm verder kruipt. Bij mij toch.

Mvg,
Kurt
maandag 14 augustus 2006 - 00:41
Kris

Kris

1. Geranium sanguineum 'Album'
4. lijkt mij eerder een Persicaria, waarschijnlijk affinis. Zou ook P. bistorta kunnen zijn.
8 Geranium macrorrhizum
maandag 14 augustus 2006 - 01:15
hypermaxx

Hypermaxx

1. Geranium sanguineum 'Album'
4. lijkt mij eerder een Persicaria, waarschijnlijk affinis. Zou ook P. bistorta kunnen zijn.
8 Geranium macrorrhizum


Dit zijn inderdaad de exacte benamingen. Heb ze opgezocht op het net en vergeleken.

thx
maandag 14 augustus 2006 - 07:40
mamahilda

Mamahilda

Hallo Hypermaxx !
Gezien je kleigrond hebt , zullen bijna alle rozen het zeer goed doen . Prachtige ramblerrozen zijn de rosa Kiftsgate , Bobbie James , en Paul's Himalayean Musk . Ze doen het goed in bijna iedere grond , maar je moet ze echt de ruimte geven ! Bv op het dak van een garage , of stalletjes zijn ze schitterend - wij hebben een Kiftsgate die het ganse dak van onze garage bedekt , een lust voor het oog ...... Mensen houden halt in de steaat om er naar te kijken ... Ze bloeien jammer genoeg slechts één keer per jaar ( mei-Juni) , maar ze halen dan ook echt alles uit de kast . Het eerste jaar was de groei niet noemenswaardig , maar in het tweede jaar maakte hij forse scheuten van wel drie meter , en het derde jaar stond het dak van de garage in bloei ! . Bij aankoop wisten mijn man en ik niet te kiezen russen Bobbie James en Kiftsgate - we kochten ze allebei , nooit spijt van gehad . Wil je een zeer dankbare struikroos ? Ga voorrosa Bonica - probleemloos roosje , mooie gezonde soort , fris roze van kleur , bloeit moeiteloos de ganse zomer door , zowel in de zon als in de schaduw (uitgebloeide roosjes weghalen , en je hebt in de kortste keren een nieuwe bloemtros . Onlangs een halfhoog stam aangekocht , rosa Mei love , prachtige wit-crème kleurige roos , zeer mooi gevormde bloem ! Veel geluk met het tuinieren - het draagt bij tot het algemeen welzijn van de mens .
Met vriendelijke groeten
zaterdag 4 juli 2015 - 15:42
Roeli

Roeli

De vragen van Hypermaxx waren uit 2006, Mamahilda.
Hij zal zijn tuin nu wel klaar hebben, denk ik.

gr. Roeli
zaterdag 4 juli 2015 - 16:35
Tuinprins

Tuinprins

Een tuin is nooit af Roeli (tenminste niet bij echte tuiniers)!

Gegroet, de tuinier
zondag 5 juli 2015 - 06:08
Roeli

Roeli

Ach, tuinierende tuinprins, vind je die opmerking zelf ook niet een beetje overbodig ?
Als Hypermaxx, na bijna 10 jaar, zijn tuin nu nog niet klaar heeft, is hij vast verhuisd.

Sorry mamahilda.
Het was niet mijn bedoeling om jouw goede raadgevingen te kleineren.

groetjes Roeli
zondag 5 juli 2015 - 06:52
Polplastron

Polplastron

Och ... 't is een typische beginnersfout. Elk lid (ik incluis) heeft helemaal in het begin wel eens uit overdreven enthousiasme gereageerd op een topic zonder naar de datum te kijken. Als je wat langer op het forum zit, zie je meteen welke topics je gelezen hebt en welke niet, maar in het begin ... is zo'n foutje snel gemaakt.
Geen probleem ....

Maar voor mijn part mag nu het slotje er wel op voordat we hier een ellenlange discussie over het een of het ander krijgen ....
zondag 5 juli 2015 - 07:59
Tuinprins

Tuinprins

Last van de hitte Roeli?
zondag 5 juli 2015 - 12:14
mamahilda

Mamahilda

Iedereen gelijk - ik ben niet weinig te laat met mijn goed bedoelde raadgevingen en tips , ik had de datum niet in de gaten ! )
zondag 5 juli 2015 - 13:47
Roeli

Roeli

Had ik wel al begrepen, mamahilda. Overkomt ons allemaal wel eens.

IK last van de hitte . Tuinprins ????????????
zondag 5 juli 2015 - 15:00

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon