menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Newbiscus

Ga naar meest recente reactie

cetinel

Cetinel

heb vandaag de newbiscus Mauvelous gekocht een winterharde hibiscus met héél grote bloemen( van 20 cm en meer)
bedoeling is om ze in het voorjaar in mijn voortuin te planten,tot dan ga ik hem in een grote pot als kuipplant behandelen en laten overwinteren in mijn veranda.
op het etiket staat: door kwekersrecht beschermd,vermeerdering en export verboden
wil dat zeggen dat je die niet mag stekken???
dinsdag 29 augustus 2006 - 22:48
Fons

Fons

Stekken moogt ge altijd maar de plantjes mogen door u niet op de markt gebracht worden.

Groetjes Fons.
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:07
cetinel

Cetinel

en als ik mijn stekjes weggeef ??
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:08
Tine

Tine

Dan houd ik me aanbevolen.

Tine.
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:09
cetinel

Cetinel

hoe stek je die eigenlijk best??

dinsdag 29 augustus 2006 - 23:10
kurt

Kurt

Dag Cetinel,

Dat wil zeggen dat je enkel stekken mag nemen voor eigen gebruik (eigen tuin).
Wanneer je er wil om te verkopen moet je deze aankopen bij de kwekerijen die daarvoor toestemming hebben gekregen van de firma die daarop toeziet. Die kwekerijen moeten per plantje enkele eurocenten afstaan aan de persoon die de plant voor het eerst veredeld had = kwekersrecht te vergelijken met auteursrechten.

Moest je er zelf kweken en deze te koop aanbieden op een grote plantenbeurs of zo en die firma zou passeren (die erop moet toezien dat deze en andere beschermde soorten in hun portfolio niet worden verkocht zonder hun toestemming), dan zullen zij uw gegevens noteren en kunnen er zeer grote boetes worden gegeven.

Ik zou het er alleszins niet op wagen, want die mannen zijn niet van gisteren. Ze zien bv een plant in een tuin en vragen aan de tuineigenaar waar hij die gekocht heeft... Die mogen zich dan zeker aan een controle verwachten indien ze geen planten hebben aangekocht bij de juiste instanties.

zie ook: http://www.tuinadvies.be/hibiscus_newbiscus.htm

Mvg,
Kurt
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:13
Tine

Tine

Ik denk dat je ze net als een gewone tuinhibiscus stekt door een takje in goede stekgrond te doen al dan niet met stekpoeder , een andere manier zou ik niet weten. Is het een soort die hoog wordt of laag blijft?


Tine.
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:14
cetinel

Cetinel

is ook totaal niet mijn bedoeling om verder te verkopen.
als ik stekjes teveel heb of zo geef ik wel es wat weg,of ik ruil maar ik vraag nooit ergens geld voor.
dinsdag 29 augustus 2006 - 23:15
Tomateboer

Tomateboer

Een hele mooi plant met mooie bloemen.
grt
woensdag 30 augustus 2006 - 11:38
cetinel

Cetinel

we zijn een jaartje verder en mijn newbiscus staat weer op het punt om open te gaan
heb in de tussentijd ook paar stekjes genomen en die zijn aan de groei,ik kan ze dus als mijn huisje klaar is in mijn voortuin zetten,voorlopig in grote pot
als de bloemen open zijn zal ik es foto van plaatsen.
zondag 12 augustus 2007 - 18:58
jumperke

Jumperke

Idem als Kurt.
De Hibiscus Newbiscus is bekomen door kruisingen.
Alles die is bekomen door kruisingen of entingen is gepantenteerd of m.a.w. mag je ze stekken voor eigen gebruik maar mag je die stekken niet verkopen zonder toestemming van de kweker.
Alles die in het wild voorkomt mag je vermeerderen en verkopen zonder toesteming,want deze planten zijn niet bekomen door enting of kruising dus staat er geen patent op deze plant.
Versta je het zowat?

groetjes jerko
maandag 13 augustus 2007 - 12:31
cetinel

Tekst aangepast

Cetinel

dat had ik al veel eerder verstaan....
maar "alles die in het wild voorkomt mag je vermeerderen en verkopen zonder toestemming"
dat is niet waar hé
der zijn heel veel dingen die je niet uit de natuur mag meenemen,en zeker niet voor verkoop!
tis niet omdat er geen patent op is aangevraagd dat ge de natuur mag leegroven hé.

bloemknopjes beginnen te kleuren...

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 13 augustus 2007 - 13:00
jumperke

Jumperke

Ja,maar ik bedoel:alles die je koopt en die je in de natuur kan terugvinden mag je vermeerderen en verkopen.
Natuurlijk mag je niets uit de natuur gaan halen en zomaar vermeerderen en verkopen hé.

groetjes jerko
dinsdag 14 augustus 2007 - 17:31
Catgarden

Catgarden

Ik ben zo wel aan mijn Eupatorium gekomen in mijn tuin... gewoon een paar stekjes genomen een paar jaar geleden van een bloeiende plant in een weideke (zonder omheining) aan de parking van onze Delhaize.

Ik heb er de plant niet mee kapot gemaakt hé, enkel wat topstekjes afgeknipt en in een plastiek zakje gestoken. Dan naar huis ermee en in potjes met stekgrond gezet.
Nu staan er al jaren 3 mooie Eupatorium planten te pronken in de tuin en als ik naar de Delhaize ga zie ik zijn moeder en zusjes staan
woensdag 15 augustus 2007 - 10:36
Tine

Tine

Ik heb hem een paar jaar geleden voor een habbekrats gekocht maar was vergeten om hem in de grond te zetten. In de pot is hij toen kapot gevroren. Stom hè???

Tine
woensdag 15 augustus 2007 - 11:32
cetinel

Cetinel

Ik heb hem een paar jaar geleden voor een habbekrats gekocht maar was vergeten om hem in de grond te zetten. In de pot is hij toen kapot gevroren. Stom hè???

Tine


das vreemd want die is dus wel wintervast
ik heb m ook gewoon buiten in een pot staan. en die is niet kapotgevroren....
denk dat ie nog maar sinds vorig jaar op de markt is trouwens
woensdag 15 augustus 2007 - 17:51
Tine

Tine

Ik had hem in zo'n dun plastic potje uit de winkel staan en laat het dat jaar toen een paar nachten flink hard gevroren te hebben. Ik ga weer op zoek naar zo'n plant en dan gaat hij in een goede pot. Als hij dan weer kapot vriest, ga ik zo hard gillen dat jullie het ook kunnen horen.

Tine
woensdag 15 augustus 2007 - 19:41
Botanist

Botanist

Idem als Kurt.

Alles die is bekomen door kruisingen of entingen is gepantenteerd of m.a.w. mag je ze stekken voor eigen gebruik maar mag je die stekken niet verkopen zonder toestemming van de kweker.
Alles die in het wild voorkomt mag je vermeerderen en verkopen zonder toesteming,want deze planten zijn niet bekomen door enting of kruising dus staat er geen patent op deze plant.
groetjes jerko


Hier toch even een rechtzetting: Alle planten door kruisingen of enten bekomen zijn niet automatisch gepatenteerd !!!! De kweker in kwestie moet daarvoor zijn plant laten registreren en er een serieuze som voor betalen heb ik vernomen. Ik heb zelf 2 kruisingen bekomen maar zie er vanaf die te laten patenteren want de planten in kwestie zijn veel te gemakkelijk te stekken en ik zie me niet de wereld ronddoeren om overtredingen op te sporen (alhoewel me dat zou aanspreken).
zaterdag 19 april 2008 - 11:38
Baileysker

Baileysker

Heb ook zo'n 2 van deze staan, kan iemand zeggen rond welke periode ik het eerste teken van leven mag verwachten?
woensdag 30 april 2008 - 23:31
cetinel

Cetinel

die loopt vrij laat uit ,maar de stek die ik vorig jaar genomen heb en die wel nog binnen in de veranda staat is nu 40 cm(2 stevige takken)groot..
denk dat je eind mei buiten de eerste tekenen van leven mag verwachten
woensdag 30 april 2008 - 23:33
Baileysker

Baileysker

Ik ben eigenlijk nog een beginneling, deze soort mocht toch volledig tot de grond gesnoeid worden?
enkel een stukje van 2 cm heb ik laten staan, of moet dat eigelijk gewoon gelijk met de grond gesnoeid zijn?
woensdag 30 april 2008 - 23:38
cetinel

Cetinel

Ik ben eigenlijk nog een beginneling, deze soort mocht toch volledig tot de grond gesnoeid worden?
enkel een stukje van 2 cm heb ik laten staan, of moet dat eigelijk gewoon gelijk met de grond gesnoeid zijn?


die moet je helemaal niet snoeien,die sterft bovengronds af in de winter en komt het volgende jaar weer op,je hoeft m dus niet te snoeien....
woensdag 30 april 2008 - 23:39
Baileysker

Baileysker

ja, heb ik gemerkt, zag er nogal een dooie boel uit, maar in maart heb ik hetgeen nog vast hing, weggehaald, dat mocht toch?
woensdag 30 april 2008 - 23:41
cetinel

Cetinel

die was vast toch al dood,de newbiscus komt vanuit de grond opnieuw omhoog,die hoeft dus niet een stengel waar die verder door groeit,kan dus geen kwaad
woensdag 30 april 2008 - 23:43
Baileysker

Baileysker

Bedankt voor het vlug beantwoorden van mijn vraag.
woensdag 30 april 2008 - 23:45
cetinel

Cetinel

geen probleem,graag gedaan
woensdag 30 april 2008 - 23:46
u857287

U857287

dag

wij hebben verleden ook eentje gekocht, en net vandaag komt er een stukje tussen de verdorde nog weinige takken piepen,

ik was blij, hij heeft het ondanks nog gehaald, ik denk dat het hem die laatste dagen hebben gedaan, die vele regen

succes ermee


lieve
donderdag 1 mei 2008 - 00:02
Baileysker

Baileysker

Ik had er ook 2 van deze soort, helaas is er maar eentje terug bovengekomen.
Ik vermoed dat de honden er misschien iets mee te maken hebben, af en toe op die plaats wat gegraven en zo.
Zal dus niks meer aan te doen zijn zeker?

Die andere is dus nu al 65 cm hoog.
Zou dus graag enkele stekjes nemen, maar kan dit nu, of moet ik daarmee nog wachten?
En is dit dan gewoon eender welk takje afknippen? hoelang, 10 cm?
En moeten er blaadjes verwijderd worden?
zaterdag 14 juni 2008 - 20:59
RogerElise

RogerElise

Ik heb 2 weken terug een newbiscus gekocht. moest nog opkomen en dat begint nu.
STraks wil ik deze plant vermeerderen om enkele planten te hebben. Hoe kan ik deze stekken en wat is de beste periode en wat voor een soort stek moet je nemen?
donderdag 30 april 2009 - 14:06
Baileysker

Baileysker

En, nog steeds niemand die weet hoe en wanneer deze kan gestekt worden?
zondag 23 augustus 2009 - 20:01
Fons

Fons

Stekken van newbiscus kan je vanaf er jonge stekjes beschikbaar zijn, stekjes genomen van pas aangekochte plantjes zijn iets moeilijker te stekken daar deze door vermoedelijke groeiremmers zijn behandeld en een beetje tegenwerken maar met wat gedult doen ze het toch.
Stekjes nemen van een 8tal cm, afknippen juist onder knooppunt van blaadjes, al de blaadjes verwijderen behalve de bovenste, in potje met stekgrond planten, foliezakje erover, warm en licht wegzetten niet in de zon,na een maand zijn ze normaal beworteld.
zondag 23 augustus 2009 - 21:15
Baileysker

Baileysker

En kan dit nu nog gedaan worden? of beter in een andere periode van het jaar?
zondag 23 augustus 2009 - 22:39

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon