menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wie kent de naam

Ga naar meest recente reactie

sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Beste forum mensen ik heb in de loop van de dag,een plant gekregen van myn buur maaar die weet niet of er een bloem in komt of alleen het mooie blad,wy kennen de naam helemaal niet ik vindt hem ook niet in myn boek,het is een prachtig blad, ik ga de foto geven

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 3 oktober 2006 - 11:01
Tine

Tine

Ik denk dat het de teunisbloem of de koningskaars is.

Tine.
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:04
JovanDreumel

JovanDreumel

Of Lychnis coronaria?
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:36
Tine

Tine

Moeilijk hoor al die grijs/groene planten.

Tine.
dinsdag 3 oktober 2006 - 12:42
nientje

Nientje

volgens mij geen lychnis, ben nie zeker
nientje
dinsdag 3 oktober 2006 - 13:11
louise

Louise

Hallo

Ik kan niet goed inschatten hoe groot dat plantje is.

Als het om vrij grote bladeren gaat, gok ik op koningskaars of verbascum. Die plant krijgt de afmetingen die overeen komen met digitalis en geven een gele kaars als bloem. Tweejarig. (als de plant te klein is voor de eerste winter, kan het zijn dat er pas bloei komt na de tweede winter)

Als het eerder om een klein plantje gaat: misschien lychnis. Ook tweejarig, bladeren zijn intenser grijs dan bij verbascum, wordt 50 cm hoog en geeft witte, rode of roze bloempjes.

Beide planten zijn moeilijk te verplanten door de diepe pinwortel.

Zoek er een mooi plekje voor, bij voorkeur in de zon en afwachten.
Succes
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:05
annis

Annis

Louise, volgens mij heb je gelijk het eerste wat bij mij in gedachte kwam was ook verbascum.
Ann
dinsdag 3 oktober 2006 - 14:58
sylvain

Sylvain

Louise ge moogt toch nemendat de plant de 30cm haalt had het de eerste twee dagen moeilyk maar deze is gisteren genomen maar is een mooi kleur van blad dat floerig grys is mooi maar,Annis die verbascum is die niet groener van blad deze heb ik nu in de volle zon staan
groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 18:07
corrielat

Corrielat

volgens mij is het de teunisbloem, maar is het dan geen wildbloeier die zich sterk uitzaait?
ik heb hem volgens mij ooit gehad, maar ik heb hem om die reden snel verwijdert.
dinsdag 3 oktober 2006 - 18:36
louise

Louise

Hallo

Ik heb ook Teunisbloem of oenothera in de tuin. De bladeren bij de soort die ik heb, zijn glad groen, niet grijs, weinig behaard en veel spitser. Ik sluit niet uit dat er verschillende soorten teunisbloem bestaan.
dinsdag 3 oktober 2006 - 20:01
annis

Annis

Er zijn diverse soorten Verbascums. De ene heeft groen glad blad en de ander fluwelig grijs-groen blad.
De bloemkleur kan ook verschillen wit- geel en van roze tot paars. De hoogte kan ook varieren van 0.15-0.30m tot 1.80m.
Ann
dinsdag 3 oktober 2006 - 20:20
Rodger

Rodger

Ja aan de viltige bladeren en het rozet te zien is het zeker Verbascum ( de koningskaars of stalkaars)
Heb er zo tientallen in mijn tuin staan.
groetjes
rodger
dinsdag 3 oktober 2006 - 21:47
deHaan

DeHaan

Het is een Verbascum, deze soort wordt ongeveer 2 meter hoog en bloeit geel.
dinsdag 3 oktober 2006 - 21:56
sylvain

Sylvain

amaai haantje dat zyn groote planten en myn gebuur heeft die nooit gezet en een plant van twee meter dat ziet ge normaal toch staan,maar zal binnen kort toch afsterven, is toch een meerderjarige plant, of zaait ze zichzelf verder waant er staat noch een kleiner naast ik heb er twee gehad maar ik mag de naam verbascum er by zetten goed dan doen we dat en zien we volgend jaar groetjes
dinsdag 3 oktober 2006 - 22:10
Duizendschoon

Tekst aangepast

Duizendschoon

Heb verschillende jaren na elkaar zo een plantje in mijn tuin gekregen maar is telkens bevroren in de winter.Dit jaar is er een stevige plant gegroeid met een bloemenaar met gele bloempjes. Ik was op zoek naar de naam van deze plant en ben bij jou uitgekomen.
Nu weet ik dus ook de naam van deze plant.
[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 18 juni 2007 - 00:06
agnesv

Agnesv

Er is ook een nieuwe salvia uit gekomen met zulk plat maar ik denk aan een verbascum thapsus
maandag 18 juni 2007 - 17:34
Angelo

Angelo

het is inderdaad de koningskaars, heb er hier dozijnen van staan, en tis identiek dezelfde plant.

mijn zijn sommige wel al aan het bloeien
maandag 18 juni 2007 - 20:52
sylvain

Tekst aangepast

Sylvain

Angelo het is inderdaad de konnings kaars heb nu de vergelijking gezien en is edentiek maar is op deze moment meer als 2 meters hoog en maakt dubbelle bloemen en inderdaad ze zijn geel groetjes allemaal en bedankt

Angelo hier heb ik de foto zoals ze nu vandaag is

[afbeelding verwijderd niet-https]
dinsdag 19 juni 2007 - 01:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon