menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Help Plantnaam gezocht

Ga naar meest recente reactie

Mitridi

Mitridi

Hallo,

Vorig jaar heb ik enkele planten aangekocht om onze chirolokalen wat op te frissen (langs buiten dan)
Ik had een lijst met planten samengesteld, zorgvuldig uitgekozen, standplaats bekeken etc..
Bij het aankopen van de plantjes was er 1 soort uitverkocht op de kwekerij en ik heb dus een andere soort genomen. Ik had de volledige naam opgeschreven maar ben het papiertje blijkbaar verloren. Kan iemand mij helpen met de naam van deze plant? (Bloeikleur rood)[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 april 2010 - 18:02
Matabish

Matabish

'k Ga hier misschien een lap rond m'n oren krijgen maar die blaadjes en die rode steeltjes
doen me denken aan een soort aardbeitjes. Bosaarbeitjes?
maandag 19 april 2010 - 18:22
Detuinenindemen

Detuinenindemen

Fragaria vesca is de officiele naam. Daar zijn meerdere cultivars van, bv "Alexandria".
maandag 19 april 2010 - 18:47
Mitridi

Mitridi

Fragaria vesca is het zeker niet..

Ik ga eens op zoek naar Fragaria cultivars maar ik ben wel niet zeker of ik dan op het juiste spoor zit. Hij zou normaal binnen een kleine maand in bloei moeten staan dus dan post ik nog wat foto's van de bloemen voor de zekerheid.

(Oh ja, de bladeren zijn nogal zacht behaard, ik denk niet dat dat bij Fragaria het geval is, ofwel..?)
maandag 19 april 2010 - 18:58
Rita1960

Rita1960

mss een andere aardbei soort.. wachten tot er vruchten aan komen
want het is wel een aardbeien soort!

groetjes,

Rita
maandag 19 april 2010 - 19:16
Matabish

Matabish

Hallo Mitridi, deze is wèl roodbloeiend!
'k Heb ze zelf ook in de tuin staan als bodembedekker.

Fragaria 'Stickbolwi' LIPSTICK ®
Een door ons bedrijf ontwikkelde roodbloeiende aardbei met eetbare vruchten.
Bloeit vanaf begin mei tot eind oktober, een vaste plant welke weinig eisen stelt aan standplaats en daardoor breed inzetbaar is zoals bijvoorbeeld in sierpotten maar ook als vakbeplanting tot zijn recht komt.

[afbeelding verwijderd niet-https]
maandag 19 april 2010 - 19:17
Detuinenindemen

Detuinenindemen

De beharing doet denken aan een Potentilla, bv Potentilla Miss Wilmot.
maandag 19 april 2010 - 19:27
Mitridi

Mitridi

Ik heb wat rondgezocht maar nog geen 100% zekerheid of het al dan niet een fragaria zou zijn. Het blad lijkt er in elk geval sterk op maar de groeiwijze lijkt me nog net iets anders.

Alvast bedankt voor jullie reactie, ik ga het woensdag aan mijn docent plantenkennis vragen, misschien weet hij het wel. (Dat zou ik toch mogen verwachten van hem )
maandag 19 april 2010 - 21:35
Matabish

Matabish

Ja hoor Mitridi, doe hem ook maar eens eventjes zweten! [afbeelding verwijderd niet-https]
En laat ons dan ook weten wàt het nu precies is hé?
maandag 19 april 2010 - 21:43
Mitridi

Mitridi

Zal ik zeker doen!
maandag 19 april 2010 - 21:48
moetje1951

Moetje1951

Zeker familie van de aardbeien ik heb ze tussen mijn gewone aarbeien, maar er komen geen vruchtjes aan. Alhoewel, bij nader inzien zijn de bloempjes van de mijne niet zo intens roze als die van Matabish maar bleker. Heb er nog nooit vruchtjes aan gehad. Ze bloeien ook iets later dan de gewone witbloeiende aardbei.
dinsdag 20 april 2010 - 16:25
Ed50

Ed50

Dag Mitridi,

zou het misschien kunnen gaan om Potentilla 'Gibson's Scarlet', een hybride-cultivar met bloedrode bloemen?

Groetjes,
Eddy
zondag 25 april 2010 - 10:13
Mitridi

Mitridi

Mijn vermoeden werd bevestigd. Het is volgens mijn docent geen Fragaria maar een Potentilla (Zoals Eddy zegt) De bladeren lijken sterk op die van een Fragaria maar nu kan ik er vrij zeker van zijn dat het geen aardbei is.

Iedereen heel hard bedankt!
zondag 25 april 2010 - 10:27
Rita1960

Rita1960

Weer wat geleerd

groetjes en bedankt voor de uitslag!

Rita

zondag 25 april 2010 - 21:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon