menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Bloembollen tussen rozen

Ga naar meest recente reactie

moretus

Moretus

Ik ga een border rozen aanplanten en twijfel of ik er bloembollen ga tussen zetten. wat denken jullie? [
dinsdag 24 oktober 2006 - 23:19
Tine

Tine

Het lijkt me wel heel mooi. Je hebt dan al kleur voordat de rozen bloeien.

Tine.
dinsdag 24 oktober 2006 - 23:30
Adrienne

Adrienne

Moretus,

Wekom op het forum.
Bloembollen zijn heel mooi tussen de rozen.
Dan heb je al vroeg een kleurtje in je rozen perk.
Kies dan wel bollen voor verwildering.
Dan kwets je de worteltjes van je rozen niet.
Ik zelf heb er héél vroege narcissen tussen staan.
Hou er wel rekening mee dat het blad van je knollen
ter plaatse moet afsterven.
Haal je het er vroeger af heb je het volgend jaar geen bloemen.



dinsdag 24 oktober 2006 - 23:39
corrielat

Corrielat

hoi Adrienne, nu snap ik waarom mijn narcissen niet willen bloeien, ik heb het blad er te vlug afgehaald
woensdag 25 oktober 2006 - 08:00
Adrienne

Adrienne

Corrielat,

Je moet de verwelkte bloemen er uit knippen.
En dan volledig het blad laten afsterven.
Dan heb je volgend jaar terug bloemen.
woensdag 25 oktober 2006 - 19:29
moretus

Moretus

Ja dat vroeg ik me af, of het blad van de bollen de groei van gesnoeide rozen niet te veel belemmerd.
Bedankt voor jullie reactie. Dit Forum is inderdaad nieuw voor mij, het lijkt me wel wat.
woensdag 25 oktober 2006 - 19:50
willem64

Willem64

Ja dat vroeg ik me af, of het blad van de bollen de groei van gesnoeide rozen niet te veel belemmerd.
Bedankt voor jullie reactie. Dit Forum is inderdaad nieuw voor mij, het lijkt me wel wat.


Hou een beetje in de gaten als je rozen beginnen te schieten, dat er zon komt op je struik.
(Dat ze niet overwoekerd worden door andere planten.)
Maar als je voldoende ruimte laat tussen je rozen en je bollen moet dat geen probleem zijn.
dinsdag 12 december 2006 - 11:51
Esem

Tekst aangepast

Esem

Idd.moretus
bloembollen tussen je rosen is prachtig.
Je kan kiezen voor zoals Adrienne al aangaf, voor verwildering,maar je kan ook gaan voor bloembollen
die bloeien samen met de rozen zoals bv. allium soorten, beter gekent onder de naam sieruien.
Maar ook hier laat het blad van de knol volledig afsterven,want de bladeren zorgen voor voetsel voor de bloembol voor het volgend jaar.
Als je het blad te vroeg verwijderd verwijder je ook de bloem van het volgend seizoen.
Er zij mogelijkheden genoeg om je eigen fantasie de vrije loop te laten gaan.
Gr Esem.


[afbeelding verwijderd niet-https]
Rosen gecombineerd met verbena bonariensis Vaste plant.
Ook een zeer mooie com.
Bloeit van juni tot november.
dinsdag 12 december 2006 - 15:02
sundance

Sundance

Ik heb dit najaar de bloembollen geplant in bollenmandjes zodat na de bloei de mandjes eruit kunnen gehaald worden en er geen lelijke bloemen meer zijn, op de lege plaatsen plant ik dan bijvoorbeeld dahlia's en 1-jarigen.


Groetjes
dinsdag 12 december 2006 - 20:00
willem64

Willem64

Toch wil ik even benadrukken dat veel planten om rozen heen de bloei en groei sterk kunnen verminderen.
Ik heb weinig verstand van andere vaste planten, maar doe het even in advies met iemand die weet waar ie over praat. Lavendel is een mooi voorbeeld hiervan...
Ik heb van de zomer bij iemand alle rozen kunnen vervangen daar de lavendel alle rozen had overwoekerd, en ze waren afgestorven.
dinsdag 12 december 2006 - 23:59
Esem

Esem

willem64
lavendel is dan wel een halfheester en geen vaste plant,bij wijze van spreken.
Als je natuurlijk twee heester gaat samen planten is dat om problemen vragen.Of je moet ze ver genoeg van elkaar plaatsen, zodat ze niet concureren met elkaar.
Lavendal is en sterke groeier en verdringt de roos natuurlijk.
Verbena is een vaste plant die elk jaar afsterft ,en als de vorst niet te streng is, weleens terug komt.
En is ook een ijle en transparante plant, die geen schade zal berokkenen aan de rozen.
Gr Esem.
woensdag 13 december 2006 - 23:08
willem64

Willem64

pcies Esem..daarom zei ik ook..heb er geen verstand van....jij zo te horen wel.
enne..willem64 is niet nodig hoor...gewoon willem is ok...grijnsssss
woensdag 13 december 2006 - 23:21
cetinel

Cetinel

oeps.........
ik wou dus ook lavendel bij mijn rozen planten...............
donderdag 14 december 2006 - 00:49
Tine

Tine

Esem, ik had juist ven een kweker gehoord dat lavendel tussen rozen helpt voorkomen dat er luizen op de rozen komen. Ze moeten wel regelmatig bijgesnoeid worden omdat ze anders te groot worden. Ook bij rozariums heb ik vaak lavendel gezien. Je maakt me nu erg aan het twijfelen.

Tine.
donderdag 14 december 2006 - 10:00
Adrienne

Adrienne

Awel, ik heb da eens geflikt !!!
Jongens toch, ik zet geen lavendel meer tussen mijn rozen salle
Wat wel !!!! Stinkerkes die houden ook de rozen luisvrij.
Als ge ze nadien verwijderd wel handschoenen aandoen hé.
Of ge zijt zelf een luizebolleke
Ik schrijf dit van ondervinding, eer ge opruimt zijn je stinkerkes luizeplantjes geworden !!!
vrijdag 15 december 2006 - 10:15
corrielat

Corrielat

hallo, ik heb het idee dat die stinkerds (amerikaantjes) niet bij mijn rozen passen, qua kleur, geel oranje bij rood vind ik niet passen, of ben ik nou een fitter?? en past alles bij elkaar volgens jullie??? ik vrees dat ik toch luizenspray moet gebruiken, wat denken jullie??? ik weet het, het is niet milliuebewust,maar die kleuren??? ik vind ze storend. sorry
vrijdag 15 december 2006 - 11:02
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Hola corrielat er zijn veel meer kleurtjes in salle.
Wat dacht je van creme, heeeel mooi tussen rozen !!!

Hi,hi en ... corrielat het zijn afrikaantjes
niet !!! ja toch.
vrijdag 15 december 2006 - 18:24
corrielat

Corrielat

Adrienne, ja je hebt gelijk,afrikaantjes schrijffoutje, haha, maar van die verschillende kleuren wist ik niet ik heb nog nooit andere kleurtjes gezien, daarom een vraagje, heb jij van de cremekleurige toevallig zaadjes???? ik zou daar heeeeeeeeeeeeeeeeeeel blij mee zijn.
vrijdag 15 december 2006 - 22:35
Adrienne

Tekst aangepast

Adrienne

Ha, daarom zitten we met zijn alle hier hé corrielat.
Gezellig van elkaar wat opsteken.
Nu, ik had van die creme ook nog niet.
Maar ...... heb er juist met de post wat aangekregen
Goed hé, volgend jaar kan ik je zeker wel zaadjes geven.
zaterdag 16 december 2006 - 20:43
corrielat

Corrielat

hallo adje,, het zal een lang jaartje worden, maar vooruit, ik mag niet zeuren, wachten ergens op kan ook ooit fijn zijn he, ik zal ook op zoek gaan, als ik nog andere kleurtjes vind laat ik je het weten
zaterdag 16 december 2006 - 22:22
Liselore

Liselore

Hallo Tine,
Bij mij staat er een haag lavendel rond een rozenperk, maar de bladluizen zijn eveneens van de partij. Ik weet niet of het wel zoveel helpt om ze weg te houden. Als ik een bladluis was zou ik er eerlijk gezegd de lekkere lavendelgeur graag bijnemen...
Hoi Adrienne, wat de stinkertjes betreft, die stinken dan inderdaad, maar moeten ze hiermee dan de luizen naar zich toe lokken en zo de rozen vrijwaren ? Is dat de bedoeling ? Die luizenbolletjes uiteindelijk is toch ook niet dàt zou ik denken. Wel interessant te weten dat er cremekleurige bestaan, die oranje zijn zo klassiek, maar ja , alles komt terug en wieweet, met de seventies mode die nu weer zo "in" is, zijn de oranje Afrikaantjes misschien wel weer erg "hot".
Ik spuit, regelmatig zelfs, maar de natuurlijke produkten (melk ? netelgier?) daar ga ik mij wat op toeleggen...
Esem, die Verbena vind ik ook zaaaaalig, hebben tot ver in november gebloeid bij mij, heel mooi bij je witte roosjes !
Groetjes,
Liselore
donderdag 21 december 2006 - 10:02
jp

Jp

In het Garden center (voormalig GB) kocht ik voor een paar centen vorig jaar een zakje sterafrikaantjes (zeker 100 zaadjes) . Kleur uniform crème-geel, kleinbloemig en sterke planten van zo'n 50 cm hoog. Oorspronkelijk gebruikt als braakliggende grond bedekker. Nooit wat gemerkt van luizen. Door hun dichte groei werd ook veel onkruid geremd.
Wat wel gebeurde : opkomst van gevallen zaad het jaar nadien.
donderdag 21 december 2006 - 10:20
Esem

Tekst aangepast

Esem

Esem, ik had juist van een kweker gehoord dat lavendel tussen rozen helpt voorkomen dat er luizen op de rozen komen. Ze moeten wel regelmatig bijgesnoeid worden omdat ze anders te groot worden. Ook bij rozariums heb ik vaak lavendel gezien. Je maakt me nu erg aan het twijfelen.

Tine.


Tine,
Ik denk dat het maar een fabeltje is van de lavendel en de luizen.
Maar als je echt graag lavendel tussen je rozen wenst,kan je dat natuurlijk wel doen, mits enkele regels te volgen.
1) plant de lavendel in grote kuipen zodat de wortels van de lavendel niet in contact kunnen komen met de wortels van de rozen.
2) Of plant ze op een redelijk grote afstand van elkaar zodat ze dan ook hier niet met elkaar gaan concureren.
Snoei ook de lavendel 2X per jaar, een eerste keer net na de bloei, alleen de uitgebloeide bloemstengels verwijderen ,en voor een tweede maal in het voorjaar net na de vorst.
Dan kan je de halfheestertjes flink terugsnoeien.
Zorg ervoor dat er nog een beetje groen te zien blijft zodat ze makkelijk weer uitschieten.
Zo blijft je struikje langer mooi en zal minder vlug gaan verhouten onderaan.
Gr Esem
Prettige feestdagen.
donderdag 21 december 2006 - 18:06
Tine

Tine

Esem, ik heb de lavendel in potten tussen de rozen en ik kan me niet herinneren dat ik veel last heb van luizen. Wel eens een paar maar die zijn zo weer vertrokken, misschien door de vele lieveheersbeestje die ik altijd in de tuin heb. Dus, of het een fabeltje is ,weet ik niet. Het zou kunnen dat ik gewoon geluk heb.

Tine.
donderdag 21 december 2006 - 19:03
Esem

Esem

Ja tine,
dat is natuurlijk een handige hulp bij het verdrijven van bladluis.
Deze diertjes eten namelijk meer dan honderd luizen per dag.
Wees gezegend met je lieveheersbeestjes,een zeer goede hulp.
En hopelijk helpt de lavendel bij het verjagen van de kleine onruststokers.
Gr Esem.
donderdag 21 december 2006 - 21:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon