menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Schimmel op Monarda

Ga naar meest recente reactie

Kruidwisje

Kruidwisje


Schimmel op Monarda.
Vorig jaar heb ik bij een tuincentrum een Monarda gekocht. Helaas heeft deze al gelijk het eerste jaar schimmel gekregen. Nu weer. Is hier iets aan te doen of is het het beste om de plant te verwijderen? Blijft de schimmel in de grond over?
Ooit heb ik ergens gelezen dat er enkele varieteiten waren die resistent waren voor deze schimmel, weet iemand welke soorten dit zijn?
Alvast bedankt voor ieders hulp!
Kruidwisje
zaterdag 4 november 2006 - 17:31
lisa

Lisa

sylvain ,had een leuk receptje 1/5 melk +4/5 water en daaar mee de planten bespuiten
het zal goed werken

groetjes lisa
maandag 6 november 2006 - 18:38
Kruidwisje

Kruidwisje

Dag Lisa, dat ga ik zeker proberen. Alvast hartelijk bedankt! Maar het lijkt me zo ontzettend simpel........ Enig idee waarom dit zou werken?
Verzuren van de melk of zo?

Kruidwisje
maandag 6 november 2006 - 19:00
Tomateboer

Tomateboer

Hallo,

Monarda of bergamotplant zijn erg gevoelig aan witziekte.
Dit komt omdat de planten op een plaatst staan waar het vochtig is, en geen luchtsirculatie is.
De plant zeker niet weggooien want als je hem verplaatst naar een plaatst waar er wind an kan en het er niet constant vochtig is, hij volgend jaar kans maakt om dat niet meer te hebben.
grt
maandag 6 november 2006 - 19:01
Catgarden

Catgarden

Monarda 'Gardenview Scarlet', een mooie roodbloeiende Mondarda, zou moeten resistent zijn voor meeldauw.
Ik heb ze gehad in de tuin en de planten hebben evengoed meeldauw gehad. Misschien ligt het aan de grond in onze tuin want die wordt superdroog in de zomer.
donderdag 9 november 2006 - 12:52
Concojones

Concojones

Ook mijn Gardenview Scarlet had veel meeldauw. Die zogezegde meeldauwresistentie is dus nonsens.
vrijdag 30 augustus 2019 - 16:48
sugar

Sugar

Ik lees hier dat meeldauw optreedt wanneer de plant te vochtig staat, maar naar mijn ervaring treedt meeldauw vooral op bij planten die te droog staan.

Bergamotplant is sowieso een moeilijke, moet je op tijd en stond scheuren en veel compost geven.
vrijdag 30 augustus 2019 - 20:32
Tuinprins

Tuinprins

Ik heb ze al jaren niet meer in de tuin omdat ze erg gevoelig zijn voor meeldauw. In Duitsland werden Monarda's vroeger 'molenaarsknechtjes' genoemd naar aanleiding van het feit dat de kleding van de molenaarsknecht altijd wit zag van het sjouwen met de zakken meel. Ook de 'weinig gevoelige' soorten blijken in de tuin toch weer een gemakkelijke prooi te zijn voor de meeldauwschimmel.


Gegroet, de tuinprins
zaterdag 31 augustus 2019 - 06:53
Concojones

Tekst aangepast

Concojones

Ook de 'weinig gevoelige' soorten blijken in de tuin toch weer een gemakkelijke prooi te zijn voor de meeldauwschimmel.

Tuinprins, dit bevestigt mijn vermoeden / beperkte ervaring o.b.v. 1 'resistent' ras. Bedankt voor de info!
zaterdag 31 augustus 2019 - 19:34
Carib

Carib

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjH14T7ta_kAhWEJVAKHeHjA1sQFjACegQIBhAC&url=https%3A%2F%2Fwww.groei.nl%2Ffiles%2Fdownloads%2F018_Monarda_0215.pdf&usg=AOvVaw1nh8ue5N1S_wf1We4mAuqQ
In artikel achter link kun je lezen dat kennelijk resistente cultivars die eigenschap verliezen na een tijd. Klinkt een beetje vreemd, vind ik zelf, maar Kabbes is een gerespecteerde kweker.
zondag 1 september 2019 - 12:35
sugar

Sugar

Ik zie niet aan wat daar vreemd aan is. Een schimmel is een levend wezen, en die gaat zelf ook langzaam evolueren om resistente rassen te kunnen aantasten.
zondag 1 september 2019 - 15:16
Carib

Carib

Ik geloof niet dat evolutie een kwestie is van enkele jaren. Als schimmels zich zo supersnel zouden kunnen aanpassen, dan is kweken van resistente rassen per definitie zinloos. De oorzaak van het verlies van resistentie lijkt me eerder aan de kant van de plant te zitten.
zondag 1 september 2019 - 16:51
sugar

Sugar

Tja, je ziet nochtans net hetzelfde bij schurftresistente rassen. Daar is na 10-20 jaar de resistentie ook al gekraakt, en die bomen krijgen ook last van (een ander type) schurft. Het bananenras dat we vandaag eten is 15 jaar geleden geïntroduceerd omdat het vorige ras aangetast werd door schimmels, en nu zoekt met opnieuw koortsachtig naar een nieuw ras om de huidige banaan te vervangen.
Er wordt daarbij geopperd dat we de oplossing moeten zoeken in diversifiëring, niet in resistentie. Want anders kunnen die schimmels weer op massale schaal beginnen muteren, tot het weer ergens binog is en die schimmel zich overal verspreidt.
Net zoals de buxusmot hier zich hier echt wel in haar handen kon wrijven, tuin na tuin vol met planten voor hun jongen, het kon niet op.
zondag 1 september 2019 - 17:17
Concojones

Tekst aangepast

Concojones

Wat Sugar zegt klopt. Resistenties worden altijd doorbroken, is gewoon een kwestie van tijd. Tal van voorbeelden: resistentie tegen de tomatenplaag werd hetzelfde seizoen vaak al doorbroken zodanig dat het advies lang was: niet kopen die handel, het heeft toch geen zin* (de 'schimmel' in kwestie muteert zeer snel). Al van de ziekenhuisbacterie gehoord en de roep om het gebruik van antibiotica in te perken? Het magisch middel, dat al 100 jaar voor zorgt dat we niet meer hoeven te sterven bij een longontsteking en andere infectieziekten, begint zijn werking te verliezen. De bacteriën zijn zich aan het aanpassen. Zo is het leven op aarde. De zoektocht naar nieuwe resistente rassen eindigt dus nooit.

* Al zijn er tegenwoordig wel wat rassen die langer weerstand lijken te bieden tegen de plaag. Beste voorbeeld: aardappel Sarpo Mira. Om diens 4- of 5-voudige resistentie te doorbreken, heeft de plaag wel effe werk (de plant heeft 4 of 5 resistentiegenen).
maandag 2 september 2019 - 20:52
Claudine De Vroey

Claudine De Vroey

Zou dat recept van melk en water ook helpen om schimmel op mijn marokkaanse munt weg te krijgen? Ik kreeg de raad om zwavel te gebruiken, maar voor een keukenkruid/teeplant zie ik dat niet goed zitten.
dinsdag 10 september 2019 - 14:52

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon