menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Klimplanten

Ga naar meest recente reactie

an

An

ik heb tegen mijn schuting verschillende klim planten,
clematisen die heb ik er vorig jaar ingezet ,ik heb ook een passie bloem gezaaid maar die kwamen niet op, zaaien heb ik problemen mee
hoe krijg ik kwa verzorging een bloemrijke schutting wil graag ook een paasioebloem er tegen maar die doen het niet echt bij mij hoe dat kan weet ik niet,
heb er zes op 4 meterstaan met ongeveer halve meter er tussen.
gr an
vrijdag 5 januari 2007 - 19:25
jdcoster

Jdcoster

Al gedacht aan klimrozen? Alberick Barbier bijvoorbeeld en American Pillar. Ik heb van deze laatste een exemplaar staan en hij bloeit NU zelfs nog en bedekt na 2 jaar een oppervlakte van 1,8 x 1,8 meter.
vrijdag 5 januari 2007 - 20:13
an

An

is wel een idee hoe zit het dan met de blad luis ik had in mijn engelse roos er veel en die heb ik weg gedaan.
heb je ook een foto.
gr an
vrijdag 5 januari 2007 - 23:56
jdcoster

Jdcoster

Helaas geen goede digitale foto's van geen van beiden, maar kijk eens op de site van Lens Roses, daar vindt je ze allebei, beschreven en afgebeeld.
Van bladluizen weinig of geen last. Oplossing is, als er al bladluizen zouden aanwezig zijn, voor de bloemen zich openen, ze eens met een harde waterstraal wegspuiten.
zaterdag 6 januari 2007 - 13:21
corrielat

Corrielat

die waterstraal lijkt mij wel ideaal, ik spuit niet graag met vergif, maar waar blijven ze dan? gaan ze zich verplaatsen naar een andere plant?????? of verdrinken ze?? dat zou ik wel willen weten
zaterdag 6 januari 2007 - 16:36
Esem

Esem

Ann
als je alles volgens de regels hebt geplant en ook hebt gesnoeid of nog moet snoeien, dan moet dit seizoen je want al mooi ingegroeid zijn, met je clematissen.
Wat de passiebloem betreft, ik dacht dat die niet echt winterhard zijn ,en toch zeker niet deze die buiten hebt uitgezaaid.
Een grotere plant kan je de winter doorhalen door hem voor de vorst aan de voet goed toe te dekken tegen de felle vorst met bladeren, dennen takken e.d. meer.
Mag ook niet te nat staan, want anders treed er wortelrot op.
Nu wil ik zeker niet zeggen dat je geen klimrozen mag planten,zeker niet ,want een combinatie van clematis en rozen is een perfect huwelijk.
Een zeer fraai en kleurrijk uitzicht.
Gr Esem
zaterdag 6 januari 2007 - 22:48
an

An

passie bloemen heb ik inderdaad buiten gezaaid,(en die vind ik zo mooi maar dat lukt mij niet om die mooi en levend en groot te houden als ik dan naar mijn schoonzus kijk die heeft de hele schutting vol met deze bloemen) en het lijkt mij ook wel mooi ik heb paarse clematisen en nog een ander soort weet even de naam niet maar die ruiken. een hele bekende,
als ze zeggen die dan zeg ik ja die bedoel ik.
dan zou ik dus geel met paars en rood(kwa bloemen kleur)krijgen en ik heb een kersen boom in het midden er tegen aan staan een jonkie nog.
gr an
zondag 7 januari 2007 - 00:00
corrielat

Corrielat

die waterstraal lijkt mij wel ideaal, ik spuit niet graag met vergif, maar waar blijven ze dan? gaan ze zich verplaatsen naar een andere plant?????? of verdrinken ze?? dat zou ik wel willen weten


deze vraag was serieus bedoelt, dus zou ik graag informatie willen, als iemand het weet
zondag 7 januari 2007 - 10:13
an

An

ik heb dat wel gedaan ze verdwijnen dan maar waar ze dan gaan weet ik niet ik deed het wel een als ik de tuinslang erop zette, maar ik kreeg ze wel weer terug maar het werd wel minder.
gr an
zondag 7 januari 2007 - 10:46
corrielat

Corrielat

als ze toch weer terugkomen zal ik misschien toch de spuitbus ter hand moeten nemen, ook al heb ik daar een hekel aan, vanwege de vogeltjes, die eten dan het gif op en gaan misschien ziek worden, of erger nog eraan dood gaan, of toch de waterstraal??? wie helpt?? vogels gaan voor, natuurlijk!!
zondag 7 januari 2007 - 11:36
an

An

ik had ze alleen op mijn twee engelse rozen en daar kwamen geen vogeltjes bij .
ik weet niet waar jij ze op hebt ?
want ik heb een tuin vogels en er komt af en towe ook een vlaamse gaai, en dan mussen koolmezen , roodbosjes ,spreewen en nog een paar dus dat zou ik ook niet willen.
en ik heb ook wel een spray er voor gebruikt als het heel erg was.
maar ik heb hem de laatste keer te kort gesnoeit alle bei en toen kwamen ze niet meer op ,wel jammer
ik heb ze toen nog verplaatst naae andere kant van het huis voortuin en daar kwam er 1 na pas 2 jaar weer een beetje op maar hij doet het nog niet goed,
je ziet hem ook bijna niet.
gr .an
zondag 7 januari 2007 - 11:43
corrielat

Corrielat

ik heb in de zomer op heel veel planten en bloemen bladluizen, ik ken de namen niet allemaal, maar op jasmijn, rozen, phlox,hibiscus, ik doe normaal verwijderen met mijn vinger, plastic handschoenen aan en zo over de stengel gaan, is wel vies en veel werk, daarom staat mij die waterstraal wel aan, dat ga ik zeker proberen
zondag 7 januari 2007 - 11:53
an

An

pas dan alleen op dat je ze niet stuk spuit, door de harde straal. succes
gr an
zondag 7 januari 2007 - 12:09
Kwest

Kwest

Hoi ik had volgend tekstje klaar staat om in het voorjaar op m'n blog te plaatsen, maar het kan hier misschien al van pas komen...


bladluizen

Je hebt ze in allerlei soorten, maten en kleuren. Bladluizen. Groen, bruin, geel of zwart… welkom zijn ze meestal niet. Hoe krijg je ze op een vriendelijke manier je plant uit?

Water
Veel luizen verdwijnen door de planten gewoon met water schoon te spoelen, je sproeit ze met honderden en soms duizenden tegelijk van je plant af.

Natuurzeep
Een oplossing met natuurzeep helpt enkele dagen. Ook wel als aanvulling op het bekende mengsel met spiritus (half water, half spiritus en enkele druppels afwasmiddel). Goed nieuws voor vruchtdragende planten: je kunt ze na zo’n besproeiing gerust eten, mits je ze goed afspoelt.

Tabak
In dit geval schaadt tabak niet (hoewel je niet wilt sproeien met kinderen in de buurt). Het recept: Leg de inhoud van een pakje tabak in een halve emmer water, laat het een dagje trekken. Zeven en met dit aftreksel sproeien. Stinkt wel!

Oost Indische Kers
Plaats een Oost Indische Kers bij je planten en de (zwarte) bladluizen gaan dáárnaartoe.

Afrikaantjes
De geur daarvan trekt zweefvliegen aan die graag bladluizen eten. Ook goudsbloem wordt hiervoor vaak genoemd.

Insecten
Insecten die bladluizen eten zoals Lieveheersbeestjes (vooral de larven), Galmuggen en Roofkevers bestel je gewoon in een doosje bij het tuincentrum.

Uien
Het recept: een pond uien in parten een half uurtje in een halve liter water laten staan en met het aftreksel de planten besproeien. Niet alleen door bladluizen maar ook door ander ongedierte niet erg gewaardeerd. Handig als je niets anders bij de hand hebt.

Banaan
Een bananenschil tussen je planten leggen is een gek gezicht, maar het helpt echt. Briljant!

Of natuurlijk 'vriendelijke' producten uit de winkel
Pirimor, Plantschoon (EcoStyle) en HGX spray worden door veel tuin- en milieuliefhebbers genoemd als middelen die alleen de te verdelgen insecten aantasten en de rest ongemoeid laten.
zondag 7 januari 2007 - 18:52
corrielat

Corrielat

Bedankt lieve Kwest,
ik ga ze misschien wel allemaal uitproberen, wedden dat er wel een van lukt??
zondag 7 januari 2007 - 18:57
Walter24

Walter24

Wat je passieflora betreft: enkel de caerulea dat is de meest verkochte soort is voldoende winterhard, misschien ook Mis Elliot, een witte variant van de caerulea. Alle andere passiebloemen zijn alleen te houden als kuipplanten die je 's winters binnen overwintert. Zaaien durft nogal eens lastig te zijn, maar het kost weinig en is boeiend.
Walter
zondag 7 januari 2007 - 19:41
Kwest

Kwest

Graag gedaan corrielat!

Vooral die met de banaan vond ik een originele Heb ik zelf nog niet getest hoor.

Wat wel helpt en wat ik nog vergeten vermelden ben is een een aftrekstel van brandnetel. Wordt ook wel netelbeer genoemd omdat het niet zo fris ruikt... In de begindagen van biologisch tuinieren (begin jaren '70) heb ik dit voor het eerst gebruikt. Mijn buren, vooral landbouwers, lachten me in het begin vierkant uit, maar waren ook verbaasd door het resultaat!
zondag 7 januari 2007 - 19:59
an

An

kwest bedankt als ik weer bladluisen heb ga ik ze ook uit proberen,
en walter ik ga zeker even in het voorjaar kijken bij een tuin markt.
gr an
zondag 7 januari 2007 - 20:28
Tine

Tine

Ik gebruik bananeschillen al jaren als mest voor de rozen. Ik heb zelden last van luis dus misschien klopt het wel dat die schillen ze verdrijven.

Tine.
zondag 7 januari 2007 - 22:40
an

An

leg je die gewoon op de aarde tine?
en helpen die bij elke rozen soort?
gr. an
zondag 7 januari 2007 - 23:48
Tine

Tine

An, ik snij ze in stukjes en leg ze om de rozenstruik heen. Ze verteren vanzelf.

Tine.
maandag 8 januari 2007 - 07:48
corrielat

Corrielat

TINE,

alweer wat geleerd, en natuurvriendelijk, altijd de moeite waard om te proberen, baat het niet, het schaad ook niet,
maandag 8 januari 2007 - 08:35
Yani

Yani

An,

Als je schoonzus passiflora staan heeft kan je ook stekken nemen van haar plant.
Ook heel leuk om te proberen en niet moeilijk.

Groetjes

Yani
maandag 8 januari 2007 - 15:44
an

An

hoe doe je dat dan en wanneer kan dat.
gr an
maandag 8 januari 2007 - 15:47
marleen

Marleen

met plezier heb ik de tips van kwest gelezen,
ik ga ze zeker uitproberen!

van die banaan had nientje al eens getipt,
stom van mij maar ik vergeet het altijd,
heb de voorbije week toch enkele bananenschillen in het vuilnis,

marleen

maandag 8 januari 2007 - 21:21
an

An

jani bedankt voor je informatie heb het gelijk uitgeprint, maar er staat alleen niet op wanneer je dat mag doen,
gr an
dinsdag 9 januari 2007 - 14:04
Yani

Yani

An,

Naar het schijnt is de beste periode van maart tot en met Augustus. (zonder extra belichting).

Ik heb zelf stekken genomen begin december, ze binnen op mijn vensterbank gezet, en ze staan er nog steeds mooi bij.
Je moet natuurlijk wel aan mooie, gezonde takken geraken om te stekken.

Van muntsooren had ik al stekken genomen maar bij Passiflora is het de eerste keer.

groetjes en succes

Yani
dinsdag 9 januari 2007 - 15:03
an

An

jani dus als ik het goed begrijp, pak je ongeveer een tak van 20 cm snijd de onderkant schuin af en dan in stekpoeder en dan in stek grond,en hoe ziet de bovenkant erdan uit doe je daar niks aan.
wat is er dan met die oksels wat je mij gestuurd had je kan toch gewoon een stuk pakken.
gr an
dinsdag 9 januari 2007 - 15:22
jdcoster

Jdcoster

Helaas geen goede digitale foto's van geen van beiden, maar kijk eens op de site van Lens Roses, daar vindt je ze allebei, beschreven en afgebeeld.
Van bladluizen weinig of geen last. Oplossing is, als er al bladluizen zouden aanwezig zijn, voor de bloemen zich openen, ze eens met een harde waterstraal wegspuiten.

URL=http://imageshack.us][afbeelding verwijderd niet-https]
Toch nog een fotootje ( genomen in juni) van mijn Alberic Barbier gevonden. Mooi hé?
vrijdag 12 januari 2007 - 23:36
Rudi

Rudi

Hallo,

Ik heb al jaren een passieflora buiten staan en heeft steeds de winters overleefd. Als hij goed ingeworteld is volgens mij, bevriest hij niet gemakkelijk. Heeft wel losse grond nodig. De laatste jaren komen er overal scheuten uit die ik steeds moet wegnemen, anders wordt alles overwoekerd door de passieflora? Is wel een Caerula, de meest winterharde soort.

Mvg
Rudi
zaterdag 13 januari 2007 - 17:14
Esem

Esem

Om bladluis biologich te verwijderen met rabarberblad kijk even op mijn site, daar staat een tip
over rabarberblad,en nog enkele andere tips.


http://users.skynet.be/avondrood


Gr Esem
zaterdag 13 januari 2007 - 17:46
Esem

Tekst aangepast

Esem

Twee maal geklikt sorry,
Dan maar een prettig weekend aan alle tuinleden.
Gr Esem
zaterdag 13 januari 2007 - 18:23
an

An

ook een prettig weekend esem ,
ik heb daar wel meer van gehoord van dat rabarber blad tegen luis eerst koken en dan het aftreksel op je bladeren spuien als het koud is geworden toch?
gr an
zondag 14 januari 2007 - 13:38
Esem

Esem

Idd,An
klopt volledig,
Esem,
zondag 14 januari 2007 - 18:48

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon