Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb 2 leuke schalen met primula's gekregen. Ik begreep dat ze voor buiten zijn. Maar kan dit nu al wel?? Ik ben bang dat het nog iets te vroeg is i.v.m. evt. nachtvorst? Kunnen ze hier wel tegen of moeten ze dan even naar binnen?
Ik heb deze plantjes nog niet eerder gehad dus weet niet zo goed hoe ik ze het beste kan verzorgen.
Weet iemand hoe lang ze ongeveer bloeien? En kunnen ze daarna de tuin ook in of zijn ze klaar voor de container als ze uitgebloeid zijn?
Sorry voor al mijn vragen, ik hoop dat iemand me kan helpen.
Jawel die kunnen buiten geplant worden in volle grond.
Hier staan ze ook de ganse winter buiten in de grond maar die van jou hebben wel de winter binnen gestaan en zijn daardoor nog niet goed bestand tegen de kou.
Ik zou ze dus nog wat binnen houden tot het zachter weer wordt, gewoon om veilig te spelen.
de primula's die ze nu vekopen zijn niet echt wintervast ,
bij niet te strenge winters kunnen ze wel overleven
ook naargelang waar ze staan .
De echte vaste primula is een andere soort , en heeft kleiner bloemen .
Meer bloempjes per steeltje .
Die zaaien zich ook erg uit .
In de handel zal je ze niet vinden , omdat ze niet zo mooi ogen
en dat verkoopt niet , er zijn ook niet zoveel kleuren van .
En natuurlijk heeft een handelaar liever dat je elk jaar er nieuwe koopt .
Dat klopt niet hoor Krissie! Die primula's zijn perfect winterhard, maar ... om ze nu in bloei te hebben, heeft men ze in de serre opgekweekt.
Zet een plant vanuit een serre, zonder af te harden buiten en ... je hebt problemen; vooral als het tussendoor nog vriest.
De primula's die je nu in de bloemenwinkels ziet, kan je naar mijn ervaring gerust buiten zetten als je ze het eerste jaar maar beschermt tegen de ergste koude. Ik heb zo van die primula's die ondertussen al een paar jaar in de tuin staan.
Ze worden er wel met het ouder worden niet echt mooier op, vind ik!
Pol ,
ik ben het helemaal eens met wat je schrijft
maar ze vragen toch wat aandacht en bescherming na aanplant in volle grond .
De soort die ik heb staan , daar is geen omzien naar ,nu beginnen ze in knop te komen.
Elk jaar heb ik vele jonge plantjes omdat ze zich zo uitzaaien ,die overleven ( zelfs deze strenge winter ) zonder de minste bescherming .
Waarschijnlijk is dit dan toch een andere soort ( vermoed ik )