menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Afrikaantjes opgegeten door slakken

Ga naar meest recente reactie

HappyDeez

HappyDeez

Grrr ik baal! Ik had in mijn geel/wit/groene border een rijtje met kindje op moeders schoot en gele afrikaantjes geplaatst.
Nu zag ik vandaag dat de knoppen en deel van de blaadjes zijn opgegeten door de slakken( ik vond slijmsporen)

Kunnen deze plantjes zich herstellen? Ik heb er wat slakkenkorrels tussen gestrooid.
dinsdag 22 mei 2012 - 15:40
PeterW

PeterW

Als de slakken er verder vanaf blijven wel.
dinsdag 22 mei 2012 - 18:11
Gehenna

Gehenna

Tussengestrooid? SlakkenLOKmiddel, ik strooi dat bij de buren
dinsdag 22 mei 2012 - 23:06
HappyDeez

HappyDeez

Ehm ja tussengestrooit. Dat moet toch rond de planten die ze graag lusten?
woensdag 23 mei 2012 - 09:40
Gehenna

Gehenna

Niet echt. Planten zijn lekkerder dan korrels. En blijkbaar is bladmosterd lekkerder dan aldi bier
Strooien in de buurt waar ze schuilen en uit de buurt van de kwetsbare planten. Het is tenslotte een lokmiddel.
Rond kwetsbare planten kan je een boord scherp zand, verpulverde eierschalen of zo strooien. Brede rand, ik weet niet meer of het nu 5 of 10 cm breed was.
Ik heb het geluk dat ze tegen de afsluiting schuilen, dus strooi ik biokorrels bij de buren, die onderhouden hun tuin toch niet. In mijn tuin staan ingegraven bekertjes bier. slakken mogen ook eens feesten
Maar ze vreten hier toch aan mijn planten hoor, al is het wel veel minder dan dat ik ze maar laat doen.
woensdag 23 mei 2012 - 20:43
HappyDeez

HappyDeez

Ik doe dat ook met ingegraven plastic bekertjes. Laat je ze er in verdrinken of doe je er maar een heel klein laagje in?


donderdag 24 mei 2012 - 19:48
Polplastron

Polplastron

Niet echt. Planten zijn lekkerder dan korrels. En blijkbaar is bladmosterd lekkerder dan aldi bier
Ik vind Aldi-bier ook niet lekker ... Geef mij maar een Tripel Westmalle! Schol!
donderdag 24 mei 2012 - 20:05
Tuinman65

Tuinman65

Trippel Westmalle is lekker Pol.
Maar met dit weer drinkt ik toch liever een fris pilske.

Leo
donderdag 24 mei 2012 - 22:46
HappyDeez

HappyDeez

Mjammie, een Corona gaat er ook wel in.( beetje vroeg nog )
vrijdag 25 mei 2012 - 09:10
Polplastron

Polplastron

Trippel Westmalle is lekker Pol.
Maar met dit weer drinkt ik toch liever een fris pilske.

Lap zeg, Leo! Daar ben ik dan ook weer niet mee akkoord! Is er eigenlijk iets waarover wij het met elkaar eens zijn!
vrijdag 25 mei 2012 - 09:46
Gehenna

Gehenna

Alsof ik de laatste Leffe aan slakken ga geven
vrijdag 25 mei 2012 - 19:56
HappyDeez

HappyDeez

Morgen gaan we een paar daagjes naar de Ardennen. Ben benieuwd naar de biertjes van mijn zuiderburen!
vrijdag 25 mei 2012 - 21:27
jdcoster

Jdcoster

afrikaantjes opgegeten door slakken ???
Vroeger was het omgekeerd ... Er zijn geen zekerheden meer.
zaterdag 26 mei 2012 - 22:22
Legein

Legein

slakkenvallen met bier heb ik al lang opgegeven. Hoewel het een ecologische manier is van bestrijden, sterven de diertjes een net zo gruwelijke dood als van slakkenkorrels.
Een tijdje heb ik ze handmatig weggevangen, wat een beter resultaat opleverde.
Toevallig merkte ik bij het morsen met vijvervisvoer (korrels dat de beestjes daar aardig dol op zijn.
Nu komt het: ik strooi het visvoer 's avonds tussen de planten enkele korrels volstaan.
Het aantal slakken is sterk gereduceerd én de planten blijven onaangeroerd. Bij langdurig vochtige periodes zoals nu vang ik ook de slakken weg en breng ze naar een naburige weide.
Nu ben ik tevreden over de diversiteit in mijn tuin, geen dooie beestjes en kaalgevreten of ontbloemde planten maar tevreden slakken die overal afblijven.
donderdag 14 juni 2012 - 09:54
Vlinderr

Vlinderr

handmatig wegvangen is voor mij ook de meest effectieve manier. 's avonds rabarberbladeren neerleggen bij of over planten die geliefd zijn bij slakken. de volgende ochtend slakken met blad en al in de groene container. Wat er daana met de slakken gebeurt weet ik niet en wil ik ook niet weten.
donderdag 14 juni 2012 - 13:46

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon