menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Koelreuteria paniculata - zeepboom Lampionboom blaasjesboom

Ga naar meest recente reactie

Maikel1977

Maikel1977

We hebben sinds 3 jaar en jonge boom in de voortuin maar hij groeit niet. Elke herfst Tot nu toe vallen de nieuwe takjes eraf en houden weer een kale boom over. In de lente begint het weer opnieuw. Wat is er mis?Deze vraag is gesteld vanop Koelreuteria paniculata - zeepboom Lampionboom blaasjesboom.

Bloemen & Planten

donderdag 5 juni 2014 - 18:29
Bombycilla

Bombycilla

niets, die takjes die je bedoelt zijn de bladstelen ze hebben namelijk samengestelde bladeren.
kun je je foto niet even draaien?
donderdag 5 juni 2014 - 18:38
Maikel1977

Maikel1977

Hmmm dat betekent dat onze boom nooit groter wordt dan dat hij nu is?

Bloemen & Planten

donderdag 5 juni 2014 - 19:01
Maikel1977

Maikel1977

Alles waar nu blad aan zit valt in de herfst er namelijk af. Zo wordt hij toch nooit groter?

Bloemen & Planten

donderdag 5 juni 2014 - 19:04
Tuinprins

Tuinprins

Een bladverliezende boom die in de herfst zijn blad verliest, het moet niet gekker worden

De takken vallen niet er niet vanaf, dat zijn de bladspillen.

Vermoedelijk heeft deze Koelreuteria een aantal jaren nodig om zich te settelen. De boom lijkt er zo op afstand niet slecht uit de zien. Ik zou me pas zorgen gaan maken bij voortijdig bladverlies, verschrompeld blad of een geelbruine bladkleur.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 5 juni 2014 - 19:25
Maikel1977

Maikel1977

Tja niet iedereen is een tuinprins,

Wanneer krijgt hij dan wat meer takken zodat hij wat voller wordt. Alles wat je nu zie is met de herfst weer weg (de bladstelen dus). Krijgt hij ook nog takken waar meer bladstelen aan kunnen groeien?

Gr. Maikel
donderdag 5 juni 2014 - 19:49
Bombycilla

Bombycilla

Geduld Maikel dat komt goed
donderdag 5 juni 2014 - 19:58
Maikel1977

Maikel1977

Ben al iets meer gerust gesteld. Nu maar afwachten dus.....
donderdag 5 juni 2014 - 20:50
Patrikc

Patrikc

Een beetje vormsnoei zou geen kwaad kunnen.

En wat compost aan zijn voeten, bomen groeien niet van de hemelse dauw.
donderdag 5 juni 2014 - 23:03
WiPe

WiPe

Compost is ene prima idee. Maar vormsnoei??? Waar zou dat voor nodig zijn?
vrijdag 6 juni 2014 - 10:17
Maikel1977

Maikel1977

Vormsnoei vroeg ik me ook af, want het enige wat ik kan snoeien zijn (wat ik nu heb begrepen) de bladstelen. Deze ga ik niet snoeien. Ben blij dat er wat aan zit.

Gr. Maikel
vrijdag 6 juni 2014 - 10:47
Patrikc

Patrikc

Voor zover ik kan zien op de foto zijn er aan de top wat veel takken die allemaal de ambitie hebben van harttak te worden, er kan er maar één zijn. Het lijkt me een exemplaar dat ik niet zou meenemen in de kwekerij.
vrijdag 6 juni 2014 - 11:07
Patrikc

Patrikc

[afbeelding verwijderd niet-https]

Een beeld zegt meer dan 1000 woorden...
En al heeft een Koelreuteria van nature wel een meer bossige vorm, deze kan wel een snoeibeurt verdragen wat mij betreft
vrijdag 6 juni 2014 - 13:06
Maikel1977

Maikel1977

Tja dan komen we weer op de eerste reacties. Daar wordt gesproken over bladstelen en niet over takken. Alles (takjes waar het blad aan zit) valt er met de herfst weer af. Dus wat bedoel je met snoeien. Laat het eerst maar eens groeien. Volgens mij zijn er helemaal geen takken die ik kan snoeien.

Gr. Maikel
vrijdag 6 juni 2014 - 14:52
WiPe

WiPe

M%aikel,

kun je eens een foto posten waarop we precies kunnen zien hoe de boom vertakt is. Zoals eerder opgemerkt zegt een beld meer dan duizend woorden. De foto die je geeft is een goede overzichtsfoto maar hij laat te weinig detail zien.
vrijdag 6 juni 2014 - 18:17
Maikel1977

Maikel1977

Het is wel lastig te zien op de foto door al het blad. Maar jullie zijn de kenners. Jullie zien het wellicht wel goed.

Gr. Maikel

Bloemen & Planten

vrijdag 6 juni 2014 - 21:09
Maikel1977
vrijdag 6 juni 2014 - 21:09
Patrikc

Patrikc

Nu wordt het iets duidelijker, de Koelreuteria heeft een dubbel geveerd blad, alles wat je op de foto ziet is blad en het is dus normaal dat dat in de herfst allemaal afvalt, eerst de deelblaadjes en dan de bladstelen. Wat niet normaal is dat deze boom na drie jaar nog geen takgroei vertoont... De bladeren zijn wel van normale grootte. Is het een speciale cultivar?
vrijdag 6 juni 2014 - 23:29
WiPe

WiPe

Ik vermoed dat dit Koelreuteri paniculata var apiculata is, een minder bekende ondersoort met dubbel geveerd blad
zaterdag 7 juni 2014 - 14:08
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 5 + 4? (beveiligingscontrole) *