Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
We hebben sinds 3 jaar en jonge boom in de voortuin maar hij groeit niet. Elke herfst Tot nu toe vallen de nieuwe takjes eraf en houden weer een kale boom over. In de lente begint het weer opnieuw. Wat is er mis?Deze vraag is gesteld vanop Koelreuteria paniculata - zeepboom Lampionboom blaasjesboom.
Een bladverliezende boom die in de herfst zijn blad verliest, het moet niet gekker worden
De takken vallen niet er niet vanaf, dat zijn de bladspillen.
Vermoedelijk heeft deze Koelreuteria een aantal jaren nodig om zich te settelen. De boom lijkt er zo op afstand niet slecht uit de zien. Ik zou me pas zorgen gaan maken bij voortijdig bladverlies, verschrompeld blad of een geelbruine bladkleur.
Wanneer krijgt hij dan wat meer takken zodat hij wat voller wordt. Alles wat je nu zie is met de herfst weer weg (de bladstelen dus). Krijgt hij ook nog takken waar meer bladstelen aan kunnen groeien?
Vormsnoei vroeg ik me ook af, want het enige wat ik kan snoeien zijn (wat ik nu heb begrepen) de bladstelen. Deze ga ik niet snoeien. Ben blij dat er wat aan zit.
Voor zover ik kan zien op de foto zijn er aan de top wat veel takken die allemaal de ambitie hebben van harttak te worden, er kan er maar één zijn. Het lijkt me een exemplaar dat ik niet zou meenemen in de kwekerij.
Een beeld zegt meer dan 1000 woorden...
En al heeft een Koelreuteria van nature wel een meer bossige vorm, deze kan wel een snoeibeurt verdragen wat mij betreft
Tja dan komen we weer op de eerste reacties. Daar wordt gesproken over bladstelen en niet over takken. Alles (takjes waar het blad aan zit) valt er met de herfst weer af. Dus wat bedoel je met snoeien. Laat het eerst maar eens groeien. Volgens mij zijn er helemaal geen takken die ik kan snoeien.
kun je eens een foto posten waarop we precies kunnen zien hoe de boom vertakt is. Zoals eerder opgemerkt zegt een beld meer dan duizend woorden. De foto die je geeft is een goede overzichtsfoto maar hij laat te weinig detail zien.
Nu wordt het iets duidelijker, de Koelreuteria heeft een dubbel geveerd blad, alles wat je op de foto ziet is blad en het is dus normaal dat dat in de herfst allemaal afvalt, eerst de deelblaadjes en dan de bladstelen. Wat niet normaal is dat deze boom na drie jaar nog geen takgroei vertoont... De bladeren zijn wel van normale grootte. Is het een speciale cultivar?