menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vreselijk veel luizen op Hellborus

Ga naar meest recente reactie

Nigella

Nigella

hebben jullie ook ZO VEEL luizen op Helleborussoorten??? dit jaar????

de helleborus Argutifolia's zaten hier echt vergeven van de luizen

de helleborus Orientalis van het zelfde

de helleborus foetidus ook

Het is mij wel opgevallen dat de Helleborussen die onder bomen staan, of minst zon krijgen en ook de oudste er het meest last van hebben. De orientalissoorten in de zon, hebben het niet en de jonge Foetidussen ook niet
vrijdag 4 mei 2007 - 02:21
Spuddy

Spuddy

Mijn rozen en appelaar zitten er van vergeven!
vrijdag 4 mei 2007 - 02:28
Nigella

Nigella

ik moet eerlijk zeggen dat ik zelfs van mijn hart een steen gemaakt heb en een paar rozentakken geknipt heb, omdat het niet te zien was

ik spuit zo weinig mogelijk, maar als het zo erg is vraag ik mij af met wat je het beste zo natuurlijk mogelijk spuit
vrijdag 4 mei 2007 - 02:59
Tine

Tine

Voor mijn gevoel zit alles onder de luis. Zoiets heb ik nog nooit meegemaakt.

Tine
vrijdag 4 mei 2007 - 03:17
Esem

Esem

nigella,
hier zit ook wel een beetje luis maar echt niet overdreven.
Je kan het biologich oplossen met netelgier.
Neem een emmer en vul deze met verse brandnetels tot de helft of ietjes meer.
Zet deze net onder water en voeg er wat kristalsuiker aan toe.+/- 250gr.
De suiker zorgt er voor ,als je sproeit ,alles beter aan de planten blijft kleven.
Ook zorgt de suiker om de netels vlugger te laten gisten.
Als laatste maakt de suiker een beetje alcohol aan, en alcohol is giftig voor de luis.
Laat alles enkele dagen trekken en roer het dagelijks om.
Om de geur een beetje te neutraliseren voeg er wat bazaltmeel aan toe.
Na enkele dagen kan je hier de luizen mee te lijf gaan.
Sux6 Ermee
In verdunde versie 1 op 10 is het een goede bladversterker voor Bv Je rozen.
Gr Esem,
vrijdag 4 mei 2007 - 03:34
Fons

Fons

Nigella,een drastisch middel is confidor eenmaal spuiten en ge zijt er voor een lange tijd van verlost.
vrijdag 4 mei 2007 - 03:55
Nigella

Nigella

Nigella,een drastisch middel is confidor eenmaal spuiten en ge zijt er voor een lange tijd van verlost.


ik weet het Fons
maar ik ben nogal allergischa aan al die dingen, en ik hoest en proest nu al genoeg. Ik loop hier in de tuin en ze horen mij al van ver afkomen
vrijdag 4 mei 2007 - 04:43
sugar

Sugar

CITAAT:
">#666666;'>
Nigella,een drastisch middel is confidor eenmaal spuiten en ge zijt er voor een lange tijd van verlost.


ik weet het Fons
maar ik ben nogal allergischa aan al die dingen, en ik hoest en proest nu al genoeg. Ik loop hier in de tuin en ze horen mij al van ver afkomen


Groot gelijk Nigella...

ik ken nog een ander paardemiddel
ijskoud water vernevelen over de takken , heb ik vroeger met succes toegepast : sproeier vullen met leidingwater en flink wat ijsblokjes aan toevoegen, 10-15 min wachten en dan benevelen over de luizen

vrijdag 4 mei 2007 - 05:00
Tomateboer

Tomateboer

Ja ik weet het Nigella, alles zit hier ook fel onder de luizen, nogal een geluk mijn tomaten niet .
Maar om effe serieus te zijn, als het begint op te komen sproei ik zoals Sugar met ijskoud water op de koppen.
Gaat goed hoor, maar in uw geval denk ik dat dat minder zal zijn.
Bestaat er nergens zo'n echt biologisch middel?
grt
Angelo
vrijdag 4 mei 2007 - 05:09
hugo

Hugo

maizena oplossen in water en hiermee besproeien, de beestjes plakken vast en verstikken, de maizena regent er achterna wel af,, maar dan moet er natuurlijk wel wat regen vallen hé

groetjes
vrijdag 4 mei 2007 - 05:13
Tomateboer

Tomateboer

A da's wel heel goed om weten en logisch ook, ale we weten weer wat gedaan
grt
Angelo en bedankt he
vrijdag 4 mei 2007 - 05:16
sylvain

Sylvain

Nigella hier by my heb ik noch byna niets gezien als een beetje van de witte luis op de buxus maar is al weg,
maar pak uw sproeier deze avond en neem water met een afwasmiddel en dan krygt ge het zelde effect van Hugo
en ge zyt er voor lang van verlost en het is bio en het kost twee maal niks groetjes en dag
vrijdag 4 mei 2007 - 19:32
Angelo

Angelo

hier ook, mijn lupine haar knoppen, waren compleet overdekt met dikke vieze, grijss-groene bladluizen, de klimop vol met zwarte bladluizen, en de rozen met verschillende kleurtjes.

heb dus maar gespoten, met een product wat enkele weken geleden in de aldi was, en ook met zeep vermengd met water, met beide producten vielen de bladluizen na een halve minuut dood neer.

dus het werkt al, jammer genoeg werkt het niet zo lang.
zaterdag 5 mei 2007 - 04:09
louise

Louise

Hier is ook alles vergeven van de luizen. wat nu? de helleborus afknippen? hebben zwaar gebloeid en de takken buigen nu tot tegen de grond door.
woensdag 23 april 2008 - 21:30
Rita1960

Rita1960

Hier is ook alles vergeven van de luizen. wat nu? de helleborus afknippen? hebben zwaar gebloeid en de takken buigen nu tot tegen de grond door.


Hallo,
Gelukkig heb ik hier nog geen luizen gesignaleerd. ( blij toe)
Wat ik doe als ik veel luizen op een plant heb is deze met de vingers ( ) voorzichtig fijnmalen. Beetje smerig werkje maar het werkt wel, een paar maal herhalen en de meeste bladluizen zijn weg. De rest die het overleeft is dan voer voor de lievenheersbeestjes. Zo hoef ik niet te sproeien. Na het "fijn wrijven" kun je eventueel met een sproeier met water de rotzooi van de planten afspuiten.

groetjes,

Rita
donderdag 24 april 2008 - 21:56
Lino

Lino

Hier ook enkel de helleborus die onder de bladluizen zit. Zo erg dat platwrijven onbegonnen werk is. Gesproeid met een sopje.

Dat platwrijven heb ik ook al gedaan (vorig jaar toen ze op de hibiscus zaten). 't Schijnt dat de geur van die geplette luizen lieveheersbeestjes aantrekt.
Ik pas dat enkel toe wanneer het nog niet te erg gesteld is.
vrijdag 25 april 2008 - 07:44
the666bbq

Tekst aangepast

The666bbq

Op zich wel gek, de meeste mensen klagen dat de huizen vergeven zijn van de lieveheersbeestjes. In plaats van die weg te stofzuigen zou ik dus willen voorstellen om ze te pakken (bijten niet) en ze bij de planten te zetten. Omgekeerde bloempotten gevuld met stro bieden onderdak aan beestjes (oorwormen, ..) en die lusten ook die andere beestjes. Sommige planten hebben een nog grotere aantrekkingskracht op luizen dan andere, soms zonder er zelf van af te zien. Oostindische kers is daar een gekend voorbeeld van en niet onaardig om te zien - de luizen zijn me er nog nooit op opgevallen maar ze zullen dan wel aan de onderkant van het grote ronde blad zitten. Alle diertjes hebben in de natuur een functie (behalve wij wij zijn tegenwoordig gewoon toeristen, en dan nog meestal van die lastige die niemand op zijn eigen vakantie wil tegenkomen). Soms zijn die plagen gewoon een teken dat er toch iets niet helemaal ideaal is; en dat mag voor sommige tuiniers dan wat natuurpunt-achtig-wollig klinken maar als een konijn maden uit haar gat ziet kruipen dan weet zij ook hoe laat het is, dat is niet omdat die daar 'toevallig' in de buurt waren. Het heeft dus meestal geen zin om daar met het gif door te gaan - het probleem zal wel even weg zijn maar de oorzaak meestal niet. Insecten zullen de mens overleven en al het gif in de wereld zal daar niks aan verhelpen. De bloemen van Helleborus zijn misschien mooi in het zonlicht maar de plant staat toch liever wat vochtig (niet nat) in de schaduw. Onder een bladverliezende heester is dus een goede combinatie van beide, vol in de zon is misschien wat minder ideaal (minder ideaal, meer beestjes ?). Rabarberbladaftreksel, heermoesaftreksel, netelgier, tot zelfs gewoon (ijskoud leer ik net) water, het zijn allemaal wat 'vriendelijkere' opties waar de plant ook nog iets van heeft, maar sommige mensen kunnen blijkbaar niet zonder de vertrouwde steun van hun -iciden.

Pas op, misschien zitten mijn helleborussen ook wel vergeven van de luizen, ik zou er eens moeten gaan naastliggen. Mijn twee bananenbomen die binnen staan te overwinteren alleszins wel. Maar als ik een stapje achteruit zet dan is dat probleem al een stuk minder als je begrijpt wat ik bedoel
vrijdag 25 april 2008 - 11:18

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon