Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Ik heb een kleine driehoek vooraan aan mijn tuin en daar plant ik sinds 2 jaar hortensia's op. Echter door de droge zomers zijn er telkens een paar verloren gegaan.
Welke hortensia is het meest geschikt, of een betere vraag , is een sterkere soort.
De pluimhortensia (Hydrangea paniculata) heeft minder water nodig dan de boerenhortensia's (Hydrangea macrophylla soorten). De pluimhortensia kun je ieder sterk terugsnoeien want die bloeit op eenjarig hout. Voorkeur voor een meer zonnige standplaats dan de boerenhortensia's.
Van de pluimhortensia heb je diverse soorten. De cultivar 'Wim's Red' bevalt mij goed.
Roeli, dat klopt maar er was een periode zelfs een verbod op gieten. En misschien zijn er toch sterkere soorten, en dat is mijn vraag.
Ik ben geen hortensia-expert, maar ik vermoed dat ook de "sterkste" soorten of variëteiten toch wel behoorlijk wat water nodig hebben. Is het eventueel niet een idee om eens aan een andere plantengroep te denken voor deze standplaats?
Hortensia's hebben heel veel water nodig. Dus gewoon de gieter pakken en water geven.
Met de watertekorten die we de komende jaren misschien wel vaker zullen hebben, ben ik zelf niet zo te vinden voor dit advies. Gieten bij jonge aanplant is misschien een noodzaak, maar als je tuin enkel met veel irrigatie kan gedijen, wordt het misschien toch tijd om de beplanting aan te passen aan de omstandigheden i.p.v. omgekeerd.
Polplastron, een goed voorstel. Heb jij een idee wat een goede vervanger zou zijn. Als je weet dat ik hortensia's een mooie plant vind in al zijn variëteiten.
Misschien kan je wat meer info geven over je grondsoort, de standplaats (zon, halfschaduw, schaduw) en eventueel kan een foto ook interessant zijn om eens te zien wat past bij jouw plekje?
Eventueel enkele zonneroosjes (helianthemum) bloeit een hele zomer en je hebt ze in verschillende kleuren, hebben minder water nodig dan hortensia maar worden niet zo hoog.
Je kan ze ook zelf zaaien, zijn winterhard en je kan ze bijknippen en dan groeien en bloeien ze verder.
Misschien zou een polyantharoos hier interessant kunnen zijn zoals bijvoorbeeld Rosa 'Marie Pavié' (ook wel als 'Marie Pavic' aangeboden) of bijvoorbeeld R. 'Cécile Brunner', R. 'Little White Pet', R. 'Mme. Norbert Levavasseur', R. 'Yvonne Rabier'.
Het voordeel van polyantharozen (tegenover de rest van de trosrozen of andere rozen) is dat ze weinig onderhoud vragen, goed her-of doorbloeien en dat ze over het algemeen ook een mooie struikvorm hebben met mooi en gezond blad. Bovendien zijn ze over het algemeen ook minder stekelig...
De zonnige standplaats is voor deze planten enkel een voordeel en over het algemeen zijn rozen niet al te kieskeurig wat de grondsoort betreft..
Groeten,
Pol
P. S. : de hier genoemde planten zal je niet zo snel in een standaard tuincentrum vinden, maar verschillende rozenkwekerijen bieden ze wel online aan of je kan ze op de kwekerij gaan afhalen. Ik heb goede ervaringen met verschillende kwekers.