menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hydrangea arborescens Annabelle

Ga naar meest recente reactie

Petatje

Petatje

Ik wil Hydrangea arborescens Annabelles aanplanten. Ik heb de zuurtegraad van de bodemlaten onderzoeken - ph-waarde = 7,5.
Is dit ok, of moet ik nog turf (of...) toevoegen??
Bedankt voor jullie reacties!
dinsdag 13 april 2021 - 16:50
Tuinprins

Tuinprins

De meeste hortensia soorten zijn bodemvaag d.w.z. dat het wat betreft groei niet zoveel uitmaakt hoe hoog/laag de zuurtegraad is. Bij de boerenhortensia's (Hydrangea macrophylla) heeft de zuurtegraad wel invloed op de bloemkleur.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 14 april 2021 - 07:16
Petatje

Petatje

Ok, dankjewel voor uw reactie! Ik zal dan ook niets toevoegen, werk gespaard.
Bedankt!
woensdag 14 april 2021 - 08:34
Patrikc

Patrikc

pH 7.5 lijkt we wel uitzonderlijk hoog, is dat een plek waar tijdens bouwwerken altijd de mortelmolen gestaan heeft of zo?
woensdag 14 april 2021 - 22:21
Petatje

Petatje

Patrick, dit is aarde van mijn tuinaannemer... niet zo tevreden over, ik vermoed inderdaad eerder aarde van bij afbraakwerken?? Zou u dan toch iets toevoegen misschien??
donderdag 15 april 2021 - 11:42
MrGoofy

MrGoofy

Kalk om de zuurtegraad naar beneden te halen?
Op zich gebruiken wij zeewierkalk.
vrijdag 16 april 2021 - 08:04
Petatje

Petatje

OK, dankjewel!
zaterdag 17 april 2021 - 09:59
Patrikc

Patrikc

Kalk om de zuurtegraad naar beneden te halen? Op zich gebruiken wij zeewierkalk.


Met alle respect MrGoofy, maar ik heb het gevoel dat je niet precies weet bij zuurtegraad en pH wat nu precies hoger of lager is, maar in elk geval moet vraagsteller geen kalk toevoegen, de pH van zijn bodem zou nog hoger worden en dat is net niet de bedoeling.
Petatje blijf maar bij je conclusie van na het advies van Tuinprins.
zaterdag 17 april 2021 - 18:25
Petatje

Petatje

Wel, ik vind het niet gemakkelijk... blijkbaar wat onenigheid en dit niet alleen hier.
Bij Aveve raadt men aan er turf bij te doen en mijn tuinaannemer zegt kalk bijdoen... ???????
Euh...
zondag 18 april 2021 - 12:13
Tuinprins

Tuinprins

Wil je de zuurtegraad verlagen dan kun je turf toevoegen: de Aveve heeft het dus bij het juiste eind en je tuinaannemer niet.

Verder: de zuurtegraad van de grond is alleen goed te bepalen met behulp van professionele apparatuur. De sets die je hiervoor in het tuincentrum kunt kopen, zijn niet betrouwbaar of precies genoeg.

Belangrijk bij het planten van de meeste hortensia soorten is dat de grond voldoende humus bevat. Humus houdt water vast en de meeste hortensia soorten willen in het groeiseizoen zeker niet te droog staan. De afgelopen zomers hebben we gezien dat 'droogte' en 'hortensia's' geen goede combinatie is. Dus zeker als je humusarme grond hebt dan humus toevoegen (compost, potgrond, turf, goed verteerde stalmest etc.).

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 april 2021 - 18:32
Petatje

Petatje

Bedankt voor de verduidelijking, Tuinprins!
maandag 19 april 2021 - 14:03

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon