menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Zaailingen?

Ga naar meest recente reactie

baron

Baron

Hallo,
Onze tuin is onlangs volledig heraangelegd.
tussen de Pennisetum alopecuroides 'Hameln' staat hier en daar een Verbena bonariensis.
langs de beplanting is er hier en daar een verharding met steentjes, die op een worteldoek liggen, nu zie ik overal waar de verharding naast de beplanting komt, er stengeltjes met getande blaadjes uitkomen en dit in grote hoeveelheden.
Dit is ook het geval tussen grote keien die ook op een worteldoek liggen en die moeilijk te verwijderen zijn. Het moet eigenlijk zaad zijn die op de worteldoek terecht komt.
Mijn vraag: kan dit van de Verbena voorkomen?
groeten
zondag 18 juli 2021 - 15:24
LT

LT

foto?
zondag 18 juli 2021 - 15:50
Tuinprins

Tuinprins

Het is algemeen bekend dat Verbena bonariensis zich op zandgrond zeer sterk kan uitzaaien. Ook bij bestrating zaait deze plant zich in de voegen uit.

Gegroet, de tuinprins
zondag 18 juli 2021 - 16:01
Carib

Carib

En niet alleen op zandgrond; op onze kleigrond zaait hij zich ook zeer ruim uit, zoals 'haren op een hond'. Ik vind het geen probleem, het merendeel schoffel ik in het voorjaar als kiemplantjes weg en de rest wordt in de rest van het jaar tijdens de rondes in het tuin eenvoudig gewied. Ze hebben zulke kleine wortels dat een klein rukje volstaat om de hele plant eenvoudig met wortel en al uit de grond te tillen.
Het is ook altijd verstandig om een paar zaailingen op te potten, want de ouderplanten leven niet lang.
zondag 18 juli 2021 - 16:19
baron

Baron

Het kon bijna niet anders dan zaailingen van de Verbena.
Ons probleem is dat de, inderdaad, kleine en fijne steeltjes gemakkelijk te verwijderen zijn, maar tussen onze grind en grove keien is het echt niet gemakkelijk en ik moet Carib gelijk geven, ze groeien als kolen...
Wij hebben hier op veel plaatsen waar er grindpaden langs de beplanting liggen en het doet me denken....welke plant past er ook tussen de Pennisetum alopecuroides 'Hameln'??
Bedankt en Gegroet.
zondag 18 juli 2021 - 16:45

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon