menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Winterharde kuipplanten

Ga naar meest recente reactie

Dany

Dany

Kan er mij iemand winterharde kuipplanten aanraden tot zeker -20°C voor in zwarte plastieken kuipen van 20 tot 30 liter die in weer en wind buiten staan zonder enige bescherming en die ik ook niet ieder jaar moet verpotten.
Maar geen siergrassen of rotsplanten en ook geen Fuchsia zoals ze op sommige sites vermelden.
Ik dank jullie op voorhand.
zondag 19 september 2021 - 20:07
LT

LT

Ik begrijp, dat je er helemaal geen werk aan moet hebben...Waarom zou IK dan de moeite nemen
zondag 19 september 2021 - 20:46
Dany

Dany

Ik heb wel al werk genoeg in de tuin en met andere dingen, sorry voor de vraag.
zondag 19 september 2021 - 21:03
Patrikc

Patrikc

Yucca filamentosa
zondag 19 september 2021 - 21:58
Dany

Dany

Die kan ik wel uitproberen, hopelijk overleeft hij de natte winters.
Bedankt voor de tip.
zondag 19 september 2021 - 22:27
sophora

Sophora

Dopheide is ook een probleemloze plant. Wel niet hoog maar geeft kleur.
maandag 20 september 2021 - 10:14
Dany

Dany

Dopheide (Erica) is ook een goed idee en waarschijnlijk is struikheide (Calluna) ook goed.
Ik vraag me ook af of Pieris en Leucothoe ook daarvoor in aanmerking zouden komen?
maandag 20 september 2021 - 14:10
Patrikc

Patrikc

Ik heb hier een Yucca filamentosa die ik ooit gerecupereerd heb uit een tuin waar hij weg moest. Ik had die met een kluit(je) gerooid, en in afwachting van verplanten ‘tijdelijk even’ zo in een pot gezet, zelfs geen grond of potgrond toegevoegd. Dan een beetje vergeten… nu vijf jaar later doet die het nog steeds goed, bloeit elk jaar, en krijgt alleen wat water en soms wat meststof, dus enkel met het kluitje grond waarmee hij gerooid werd in een pot… Staat 365/365 buiten op een stukje verharding.
Ijzersterk dus.
maandag 20 september 2021 - 14:53
sophora

Sophora

Pieris japonica 'Debutante' wordt niet te groot en kan jaren in pot. Wel potgrond voor zuurminnende planten.
maandag 20 september 2021 - 16:07
Tuinprins

Tuinprins

De meeste leden van de Ericaceën-familie zoals rhododendron, azalea, pieris en heide houden niet zo van warme wortels. Kunnen in een pot maar dan wel in de middag uit de warme/hete zomerzon. Drainage moet goed zijn dus pot moet voldoende gaten hebben.

Pieris heeft de laatste jaren zoveel last van 'Japanse vlieg' dat het m.i. weinig zin meer heeft deze plant in de tuin te hebben. Japanse vlieg is een wants die zuigt aan de onderkant van het blad. Aan de bovenkant wordt het blad vaal en gelig. Bij een flinke aantasting leidt het tot bladval.

Diverse soorten dwergconiferen zijn prima winterhard en kunnen goed in een kuip worden gehouden. Mooi is bijvoorbeeld Chamaecyparis obtusa 'Nana Gracilis'.

De meeste planten die je in een pot/kuip houdt zul je in droge zomers water moeten geven anders hebben ze te lijden. Ook jaarlijks bemesten in april/mei is aan te raden.

Gegroet, de tuinprins
maandag 20 september 2021 - 16:54
Dany

Dany

Iedereen bedankt voor de tips. Yucca filamentosa die ga ik zeker aanschaffen en dan wat dop- en struikheide en misschien ook Nandina.
dinsdag 21 september 2021 - 10:23

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon