menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Hoe is de naam van die plant

Ga naar meest recente reactie

natuurmanjak

Natuurmanjak

[afbeelding verwijderd niet-https] Deze mooie plant wat heb ik gefotografeerd bij mijn broer,ik weet niet wat het is, want mijn hobby gaat uitsluiten over inheemse wilde planten,nu wilde mijn broer weten wat de naam is,zo vraag ik het aan jullie
dinsdag 4 juli 2006 - 23:33
Tomateboer

Tomateboer

Deze plant(eenjarige)noemt Gazania.
Deze worden gezaait
grt
dinsdag 4 juli 2006 - 23:35
nientje

Nientje

hallo, is idd gazania, heb er vorig jaar zaad van genomen, maar het zaaien is toch niet gelukt, vast niet gemakkelijk
nientje
woensdag 5 juli 2006 - 11:09
Bowie

Bowie

Dat zijn idd hele mooie bloemen.

Daar heb ik nu al zaad vanaf genomen om het volgend jaar ook eens te proberen.
Kan jij me zeggen hoe dat jij die gezaaid hebt, zodat ik hopelijk dezelfde fout niet maak en er ook niks van overhoudt?
woensdag 5 juli 2006 - 11:24
Tomateboer

Tomateboer

Maar als ik me niet vergis zijn dat hybriden,dus denk ik dat je er geen zaak kan van nemen want dan
heb je die eigenschappen niet meer he.
Ik zal eens vragen in school hoe ze die zaaien
grt
woensdag 5 juli 2006 - 11:39
nientje

Nientje

oké
nientje
woensdag 5 juli 2006 - 11:50
Bowie

Bowie


Hybiden: zijn dat dan door mensenhanden gemanipuleerd zaad - is deze bloem dan een kruising van 2 andere?

Dus als ik het goed begrijp, als je zaadpakketjes koopt - nooit hybridezaad nemen - dus ook voor groenten?
woensdag 5 juli 2006 - 11:54
Tomateboer

Tomateboer

jawel hoor,bijn elk zaad dat je koopt is hybride.
Maar een hybride wil zeggen dat ze gekweekt zijn uit rassen om de eigenschappen te versterken
Hybrides zijn zeker niet slecht mar het enige wt je dan niet kan doen(je kan het wel maar geen goed idee)is de zaden oogsten.
grt
woensdag 5 juli 2006 - 12:13
andre

Tekst aangepast

Andre

En ook hybride zaad is ook duurder en zoals onze tomateboer schrijft dit niet geschikt voor zaden zelf te oogsten. Het voordeel van hybride zaden is dat de planten die daaruit komen meer beschermd zijn
tegen ziekten.

andre
woensdag 5 juli 2006 - 12:48
Bowie

Tekst aangepast

Bowie

jawel hoor,bijn elk zaad dat je koopt is hybride.
Maar een hybride wil zeggen dat ze gekweekt zijn uit rassen om de eigenschappen te versterken
Hybrides zijn zeker niet slecht mar het enige wt je dan niet kan doen(je kan het wel maar geen goed idee)is de zaden oogsten.
grt


En ook hybride zaad is ook duurder en zoals onze tomateboer schrijft dit geschikt voor zaden zelf te oogsten. Het voordeel van hybride zaden is dat de planten die daaruit komen meer beschermd zijn
tegen ziekten.

andre


Nu ben ik confuur hoor , dus hybridezaad is vb. resistenter tegen ziekte.

Tomateboer zegt: geen goed idee om de zaden te oogsten en jij André zegt: geschikt om zaden te oogsten. Wie heeft er een typfout gemaakt?????



woensdag 5 juli 2006 - 13:02
Tomateboer

Tomateboer

Ik denk dat Andre gewoon een woordje vergeten is
grt
woensdag 5 juli 2006 - 13:08
andre

Andre

Goed gezien en is recht gezet.

andre
woensdag 5 juli 2006 - 13:23
Bowie
woensdag 5 juli 2006 - 13:25
Pieter

Pieter

Niet alle Gazania in de handel is gezaaide Gazania, er is ook stekgezania, maar de laatste jaren gaat de kwaliteit van de zaaigazania er zodanig op vooruit dat er weinig verschil meer te zien is en men dus meer en meer gezaaide Gazania zal gaan telen (= goedkoper).
woensdag 5 juli 2006 - 15:14
Pieter

Pieter

Wat de cultivars betreft: vele zijn inderdaad hybriden en dus niet zaadvast. Als je uitzaait kan je enkel hele mooie planten hebben qua eigenschappen, maar dat is niet te voorspellen en de grote meerderheid zal niet zo goed presteren als de oorspronkelijke plant. Het oorspronkelijke hybridezaad (dat je in pakjes koopt) moet dus telkens opnieuw door kruising van dezelfde geselecteerde ouders gemaakt worden en dat is ook één van de redenen waarom het meer kost.
woensdag 5 juli 2006 - 15:18
nientje

Nientje

oké, ik ben weeral slimmer geworden!!!
nientje
woensdag 5 juli 2006 - 17:44
Victor44

Victor44

Gazania bloeit hier bijna het ganse jaar, zaait zichzelf steeds uit en heb dus elk jaar weer nieuwe planten en bloemen. Weet niet wat daar moeilijk aan gevonden wordt,ik laat hem ieder jaar gewoon doen. Verwerk hem soms zelf in mijn grafstukjes met Allerheiligen. Vind het een zeer dankbare plant,ofwel is de grond er hier beter voor? Ik zou niet weten!
Mia
woensdag 5 juli 2006 - 21:42
Tomateboer

Tomateboer

Het enige rare aan die Gazania is wanneer het slecht weer is of de zon net schijnt,de bloem NIET open gaat
grt
woensdag 5 juli 2006 - 22:30
Bowie

Bowie

Dus het is mogelijk om ook stekken te nemen? Ik ga allicht vlg jaar toch proberen te zaaien, we zien dan wel wat er boven komt.
woensdag 5 juli 2006 - 22:40

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon