menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Olijfboom

Ga naar meest recente reactie

Joke-t

Joke-t

Mijn olijfboom heeft allemaal donkere blaadjes. Hoe krijg ik de boom erdoor zodat deze toch terug mooi groen word?

Struiken & Bomen

zondag 26 juni 2022 - 12:59
Peterplant

Peterplant

Bruine blaadjes wegplukken en dode takjes wegknippen.
Zit er een gat in de bodem van de pot?. Wat voor grond heb je gebruikt. ?Heb je de plant wel eens mest gegeven?
zondag 26 juni 2022 - 13:58
Tuinprins

Tuinprins

Het lijkt wel of het bovenste stuk is afgestorven (onjuist tijdstip gesnoeid?)en de olijf daarom onderaan is gaan uitlopen. Dat de blaadjes aan deze onderste groei bruin is geworden kan liggen aan het feit dat de olijf afgelopen winter last van vorst heeft gehad (in december heeft het nog een aantal keren redelijk gevroren). Zie echter nog wel jonge (?) groene blaadjes.

Hier kun je alleen nog maar iets struikachtigs van maken. Een boompje op stam zie ik uit bovenstaande plant niet zo snel ontstaan.

Gegroet, de tuinprins

zondag 26 juni 2022 - 13:59
Joke-t

Joke-t

Ik heb de boom gekregen van iemand dat deze niet meer nodig had. Ik heb de boom al meststoffen gegeven en ook alle bruine blaadjes verwijderd. Is er een mogelijkheid dat dit toch nog een echte boom wordt? Of is enkel een struik haalbaar?
zondag 26 juni 2022 - 15:15
Peterplant

Peterplant

Als je er een boom van wilt maken zou je de plant in de lente vlak boven de grond af moeten knippen en de sterkste scheut die dan uit de grond komt aan een stokje op moeten binden en alle andere scheuten weghalen. De sterkste scheut op laten groeien tot de gewenste stamlengte en dan steeds toppen tot je een olijf op stam hebt. Zal drie of vier jaar duren voor het weer wat is.
Een struikvorm is dus handiger met deze plant.
zondag 26 juni 2022 - 15:37

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon