menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Vijgenboom verplaatst

Ga naar meest recente reactie

jandouweri16

Jandouweri16

Hallo allemaal,

Gisteren heb ik van iemand deze prachtige vijgenboom overgenomen. De vorige eigenaar heeft de tuin op de schop gedaan en had geen plek meer voor deze vijgenboom. Het is zeker niet de ideale periode om zo’n enorme boom van zeker 10 jaar oud te verpoten, maar het is het proberen waard.

Ik heb de nodige voorzorgsmaatregelen genomen. De parasol zorgt ervoor dat de boom zoveel mogelijk in de schaduw staat en de water zat zorgt ervoor dat de grond lekker koel blijft en langzaam voorziet van water. Toch zijn de bladeren gaan slaap hangen en gaan krullen.

Voor dit seizoen is het mooiste er misschien af, maar hoe zorg ik ervoor dat de boom deze warme dagen overleefd en het volgende jaar weer gaan shinen?

Moet ik bijvoorbeeld de bladeren verwijderen?
Graag hoor ik jullie tips.

Groeten Douwe

Bloemen & Planten

donderdag 11 augustus 2022 - 15:22
Tuinprins

Tuinprins

Ik hoop dat je er geen geld voor betaald hebt.

Van alle verplantingsmomenten is nu het meest ongunstige moment (naderende hittegolf).

Of deze vijg het gaat redden is hoogst twijfelachtig maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Meer dan wat je nu gedaan hebt kun je volgens mij niet doen. De boom is gewoon een deel van zijn wortels kwijt en vooral de fijnere wortels aan het uiteinde van de kluit zorgen voor de wateropname. Ook het blad nat maken gaat volgens mij weinig uitmaken. Eventueel de plant in een grote kuip zetten en goed water geven. Zorg wel dat er voldoende drainagegaten in de kuip zitten anders is dit
https://www.tuinadvies.nl/tuinvrienden/forum/3/struiken-bomen/72004/vijg-hangt-slap-te-nat het resultaat.

Gegroet, de tuinprins
donderdag 11 augustus 2022 - 15:53
dries944

Dries944

Bladsnoei zou in dit geval wel heel nuttig kunnen zijn want hoe minder blad hoe minder verdamping plaatsvind. Bij een stek doe je dit ook zo want deze heeft zelfs nog geen wortels.
Let op, geen takken snoeien want dat vraagt alleen maar bijkomende energie van de plant die hij nu elders goed kan gebruiken.
Alle bladeren halveren of de helft verwijderen kan wel nuttig zijn of mss nog meer...
donderdag 11 augustus 2022 - 16:29
leerling

Leerling

Onze boom laat in deze hitte+droogte ook zijn bladeren hangen.
Mocht je emotionele bindingen hebben met die plant, probeer hem dan alsnog te stekken. Zie o.a. https://vijgeninjetuin.wordpress.com/vermeerderen/zomerstekken/
vrijdag 12 augustus 2022 - 00:58
jandouweri16

Jandouweri16

Ik heb 15 euro moeten betalen voor de boom. Dat vond ik het proberen waard. Ik zal inderdaad de bladeren gaan snoeien. Die zijn nu toch niet meer op z’n mooist. Ik laat hem gewoon staan tot volgend voorjaar en dan duimen dat hij opnieuw bladeren gaat geven.
vrijdag 12 augustus 2022 - 10:14

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon