menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wélke struik/vaste plant NU planten?

Ga naar meest recente reactie

vijverke

Vijverke

Ik heb een dubbele vraag, als het mag.
Beiden situeren zich in dezelfde context.
1. Ik zoek een vaste plant of heester die NU ( begin augustus) kan geplant worden. Ik wil die namelijk cadeau geven aan iemand die start in een nieuwe job als een soort van groeiplant. Wélke plant/heester verdraagt het om nu geplant te worden ? ( Max. hoogte volwassen plant 2 m )
2. Ik zoek een potplant/kuipplant voor op een zuidgericht balkon. Deze plant heb ik graag winterhard én bladhoudend. Zijn er zulke planten die eind augustus; begin september kunnen geplant worden?
Benieuwd naar wat de kenners hier suggereren.
En alvast bedankt voor het meedenken.
woensdag 2 augustus 2023 - 06:37
Peterplant

Peterplant

De tuincentra staan vol met planten die in pot gekweekt zijn en die kunnen het hele jaar door geplant worden. Eind van deze maand is de keuze vaak weer wat groter. Je moet bij midden in de zomer planten het water geven in de gaten houden, wat op dit moment geen probleem zal zijn.
woensdag 2 augustus 2023 - 08:18
vijverke

Vijverke

Bedankt, Peterplant,
Helaas heb ik in het verleden vaak (vaste) planten/heesters gekocht in een tuincentrum zonder mij vooraf goed geïnformeerd te hebben over wat de plant wil en hoe ze groeit en liep dat faliekant af. Ik heb namelijk geen groene vingers, zo blijkt.
Het aanbod in de tuincentra ( er is niets mijn mijn buurt) is bovendien erg verwarrend voor een leek.
Ik zou het fijn vinden om wat concretere tips te krijgen, want in ene tuincentrum hebben ze daar meestal geen tijd voor.
woensdag 2 augustus 2023 - 08:40
minouke

Tekst aangepast

Minouke

Eens met Peterplant
Planten in potjes of containers kan je het hele jaar door planten behalve bij vorst. Wel de eerste weken goed begieten bij droog weer. Maar zelfs bij regenweer moet je na het planten wel goed begieten.
Lees ook dit hier https://www.atuin.be/tuinadvies/tuinaanleg/nieuwe-aanplantingen-correct-water-geven/
woensdag 2 augustus 2023 - 10:41
Tuinprins

Tuinprins

Een groot deel van het assortiment in de meeste tuincentra is gericht op de 'impulsverkoop'. Uit onderzoek blijkt dat ongeveer 75 % van de klanten van een tuincentrum niet weet wat voor plant men eigenlijk wil kopen. De 'impulskoper' valt vaak voor uitbundig bloeiende planten, kijkt verder niet naar specifieke behoeftes van de plant. Bovendien zijn de bloeiende planten vaak op hun mooist als ze in het tuincentrum staan, zodra men de deur uit is begint de aftakeling.

Wat verder nog meespeelt: veel tuinplanten worden tegenwoordig heel beschut opgekweekt en zijn het 'echte' weer niet gewend. Als deze worden uitgeplant in de tuin of worden geplaatst op een winderig balkon dan hebben ze te lijden. Dit soort planten moet je langzaam laten wennen aan het weer.

Als je een plant koopt voor iemand anders dan is het belangrijk te weten wat de standplaats wordt. Het heeft geen zin een lavendel te kopen als die in de schaduw komt te staan.

Planten in pot hebben veel meer zorg nodig dan planten die worden uitgeplant in de volle grond (water geven en bemesting). Ook moeten er in potten voldoende drainage gaten zitten want de meeste planten kunnen slecht tegen te natte potgrond. Zo nodig gaten bij boren.

Plant als cadeau: Hydrangea paniculata 'Little Lime' / dwergvorm van de pluimhortensia, in het vroege voorjaar sterk terugsnoeien. Standplaats zon tot halfschaduw.

Wintergroene plant voor in pot op balkon: Choisya 'White Dazzler' of Viburnum tinus 'Gwenllian' (deze vorm van Viburnum tinus groeit compacter als andere soorten).


Als je naar het tuincentrum gaat dan je niet gedragen als een ekster maar doelgericht kopen.


Gegroet, de tuinprins


woensdag 2 augustus 2023 - 11:45
vijverke

Vijverke

Dag Tuinprins,
U verwoordt zo goed wat ik ervaar in de tuincentra en wat mij frustreert. En dan spreek ik nog niet over de reuze centra van Vlaanderen, maar over tuincentra die door plaatselijke zelfstandigen worden gerund.
Het frustreert me dat het moeilijk is om ter plekke iemand te kunnen aanspreken die mij wil begeleiden in mijn keuze.
Voor wat betreft mijn eerste vraag het cadeau...: ik ken de ontvanger persoonlijk en ik kan dus vrij goed inschatten wat die persoon graag ziet. Ik weet ook waar de plant uiteidelijk kan terechtkomen. Maar mijn gebrek aan plantenkennis zet mij een beetje voor een muur. Ik ben uiteraard wél in staat om een plantengids te doorzoeken; maar daar vond ik bijvb niets over de juiste planttijd.
Voor wat betreft de potplant heb ik hier ook al veel planten gekocht, die uiteindelijk niet bleken te doen wat ik verwacht had dat ze zouden doen. Ik kan wel aanvaarden dat een potplant moeilijker is om te onderhouden...maar daarom kan ik niet aannemen dat er dan geen enkele plant zou zijn die het langer dan één seizoen volhoudt.
Ik zou dus graag doelgericht naar een tuincentrum gaan ( mooi beeld dat u gebruikt voor het tegenovergestelde) ; en dat vraagt voorbereiding. Uw twee tips geven mij alvast een juiste richting aan. Dankuwel!
woensdag 2 augustus 2023 - 15:08
vijverke

Vijverke

@Minouke : bedankt voor de tip en de link !
donderdag 3 augustus 2023 - 06:34
minouke
donderdag 3 augustus 2023 - 07:24
\n\n

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).