Onze tuinbabbel is een plaats waar je ideeën, foto's, gebeurtenissen met andere tuinvrienden kan delen. Momenteel hebben we zo'n 12.000 tuinvrienden die hieraan deelnemen.
Heb je nog geen account?
Registreer je hier en maak deel uit van onze community.
Ons tuinforum is een plaats waar ideeën en inzichten over verschillende onderwerpen in verband met tuinieren uitgewisseld kunnen worden.
Heb je een tuinvraag, misschien is deze behandeld in het forum? of stel de vraag gerust aan onze tuinvrienden....
Bekijk hier de tuinfoto's van onze tuinvrienden.
Hier heeft elke gebruiker zijn eigen foto album. Plaats hier jouw mooiste tuinfoto's en deel ze met onze tuinvrienden. Zij kunnen op hun beurt van jouw tuin meegenieten en op jouw foto's reageren.
Bij de Plantenherkenner kun je foto's toevoegen van planten die je niet kent.
Andere tuiniers kunnen je dan helpen om de plant te identificeren.
Eryngium x zabelii is een kruising tussen Eryngium alpinum en Eryngium bourgatii (vandaar de x voor 'zabelii'). 'Big Blue' is daar een selectie uit.
Als je die gaat zaaien kan er van alles uitkomen maar in zijn algemeenheid zelden zo mooi als ' Big Blue' . Als je een plant krijgt die meer weg heeft van Eryngium bourgatii dan heb je er een die zeer gevoelig is voor winterse nattigheid. In Nederland is zo'n plant lastig door de winter te krijgen tenzij die op zeer goed drainerende grond staat.
Zaad van Eryngium kan het beste vers gezaaid worden en nauwelijks bedekken met grond want de zaden hebben licht nodig om te ontkiemen.
Beter als E. bourgatii maar wil toch ook goed drainerende grond die in de winter niet te nat. Ik heb die alpinum ooit gehad en die bloeide in juni tamelijk kort. Zo kort dat ik die weg gedaan heb.
De meest aangeboden Eryngiums zijn selecties van Eryngium planum. Op goede grond zijn dit meestal notoire omvallers / hangers die steun nodig hebben. Misschien dat die op schralere grond beter overeind blijven. Of de wat lager blijvende selecties van E. planum beter overeind blijven zou ik niet weten.