menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Eryngium zabelii BIG BLUE

Eryngium

Tekst aangepast

Eryngium

Kan je Eryngium zabelii BIG BLUE vermeerderen uit zaad ? Of lijken ze dan niemeer op de ouder plant ?
dinsdag 5 maart 2024 - 12:22
Tuinprins

Tuinprins

Eryngium x zabelii is een kruising tussen Eryngium alpinum en Eryngium bourgatii (vandaar de x voor 'zabelii'). 'Big Blue' is daar een selectie uit.

Als je die gaat zaaien kan er van alles uitkomen maar in zijn algemeenheid zelden zo mooi als ' Big Blue' . Als je een plant krijgt die meer weg heeft van Eryngium bourgatii dan heb je er een die zeer gevoelig is voor winterse nattigheid. In Nederland is zo'n plant lastig door de winter te krijgen tenzij die op zeer goed drainerende grond staat.

Zaad van Eryngium kan het beste vers gezaaid worden en nauwelijks bedekken met grond want de zaden hebben licht nodig om te ontkiemen.

Gegroet, de tuinprins
dinsdag 5 maart 2024 - 17:03
Eryngium

Eryngium

En is eryngium alpinum goed bestand tegen nattigheid in de winter?
dinsdag 5 maart 2024 - 19:02
Tuinprins

Tuinprins

Beter als E. bourgatii maar wil toch ook goed drainerende grond die in de winter niet te nat. Ik heb die alpinum ooit gehad en die bloeide in juni tamelijk kort. Zo kort dat ik die weg gedaan heb.

De meest aangeboden Eryngiums zijn selecties van Eryngium planum. Op goede grond zijn dit meestal notoire omvallers / hangers die steun nodig hebben. Misschien dat die op schralere grond beter overeind blijven. Of de wat lager blijvende selecties van E. planum beter overeind blijven zou ik niet weten.

Gegroet, de tuinprins
woensdag 6 maart 2024 - 06:13

Voeg een reactie toe

Log in of registreer om dit onderdeel te gebruiken
Terug naar boven icoon