menu
Tuinadvies
Geef dit een bloemetje 0

Wat te doen met restafval uit hakselaar

Robin123

Robin123

Hallo allemaal!

Ik ben nieuw op het forum en helaas nog weinig ervaring met de tuin.
We hebben 8 lindes en 10 plantanen in de tuin. Dit brengt ieder jaar weer aardig wat snoeiwerk met zich mee. Hierom hebben we een Hakselaar gekocht om het volume te reduceren.

Nu ben ik benieuwd of en waar jullie het rest afval van de hakselaar voor gebruiken?

Ik heb een beetje gegoogeld, en zag dat je het in een compost bak kan gooien. Een jaar later heb je dan een mooie voedingsstof voor de tuin. Maar kan je het test afval van de Hakselaar ook niet direct gebruiken? We hebben een beukenhaag, dat we het daar onderin gooien bijvoorbeeld?

Met betrekking tot se Beukenhaag, deze is niet overal even mooi dicht. We willen hier ook graag wat goede voedingsstoffen voor hebben, misschien hebben mensen nog tips? Of gewoon mestgrond?

Helaas zitten er wel emelten en engerlingen in de grond, deze moeten we ook nog zien te verjagen. Begreep dat aaltjes in maart in de grond strooien hier tegen kan helpen? Gaat dit ook goed met eventueel het gebruik van halselafval onder de berkenlaan te strooien.

Ben erg benieuwd en alle tips zijn welkom voor deze onervaren man
Groetjes Robin
donderdag 6 maart 2025 - 14:08
PeterC

PeterC

Vertel ons eerst eens wat meer over je tuin.
Met 8 lindes en 10 platanen zou je wel eerder een park hebben dan een tuin.
vrijdag 7 maart 2025 - 21:37
Tuinprins

Tuinprins

Ik vermoed dat het hier om leilindes en dakplatanen gaat. Daar hoef je geen park voor te hebben.

Of je binnen een beperkte tijd een goede compost kunt maken van snoeihout is afhankelijk van diverse factoren. Als je alleen snoeihout gaat composteren zal dat geruime tijd (jaren) duren voordat het goed is afgebroken. Je moet een een goede mengeling hebben van zowel groenmateriaal als gazonmaaisel en groene plantenresten als wat steviger materiaal als houtsnoeisel. In de composthoop moet een voldoende hoge temperatuur worden bereikt om het composteringsproces goed en snel te laten verlopen.

Je kunt gehakseld snoeihout gebruiken als mulchlaag maar verwacht hier qua bemesting weinig van. Dan kun je beter bemesten met een organische meststof, dat zet meer zoden aan de dijk.

Indien een beukenhaag wat dun staat dan moet je kijken of daar specifieke oorzaken voor zijn. Kan bijvoorbeeld zijn dat de beukjes te nat staan (beuken hebben een hekel aan natte voeten) of dat er redelijk wat schaduw is.

Als je aaltjes tegen engerlingen en emelten gaat inzitten dan is het verstandig daar voldoende informatie over te zoeken, vooral hoe je die precies toepast, de benodigde vochtigheid van de grond en bodemtemperatuur. Aaltjes helpen tegen engerlingen en emelten maar je bent er niet 1-2-3 vanaf aangezien er door (mei)kevers en langpootmuggen ieder jaar nieuwe eitjes worden gelegd die weer uitgroeien tot engerlingen en emelten.

Bij de inzet van aaltjes is bekend dat een dikke mulchlaag de effectiviteit negatief beinvloedt.

Gegroet, de tuinprins
zaterdag 8 maart 2025 - 06:29
\n\n

Voeg een reactie toe

unkown error
Terug naar boven icoon

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en geniet van €5 KORTING*!

*€5 korting op je volgende bestelling bij aankoop vanaf €50

Geboortedatum :

Ik geef toestemming me in te schrijven op de nieuwsbrief en ontvang graag een attentie op mijn verjaardag (Disclaimer en privacy).

Hoeveel is 4 + 2? (beveiligingscontrole) *